نوبخت در نشست خبری:

منابع آزادشده ارزی صرف تولید و اشتغال می‌شود/به جای بگومگوهای سیاسی با هیئت‌های اروپایی و اقتصادی مذاکره می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصمم است که منابعی که از سرمایه گذاری می‌آید و منابعی که از آزاد شدن منابع بلوکه شده به کشور می‌آید به سمت اعتبارات هزینه‎های جاری نبریم.

نوبخت:به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که در روز سه شنبه 30 تیر در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به آخرین جلسه هیئت دولت اظهار داشت: دراین جلسه 1100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: کارگروه ویژه این دریاچه برای 88 طرحی که باید در سالجاری اجرایی شود 1900 میلیارد تومان درخواست داده بود که 800 میلیارد تومان از این رقم از محل ردیف بودجه سال 94 و بخشی از محل آب‌های مرزی تأمین شد.

* احیای دریاچه ارومیه

نوبخت تصریح کرد: بخشی از این منابع از محل صندوق توسعه ملی که سالانه 2000 میلیارد دلار دارد تأمین خواهد شد که مابقی نیازمند تصویب بود که هیئت وزیران َآن را تصویب کرد. چرا که احیای این دریاچه بسیار مهم است و با سرعت زیادی در سالجاری ادامه پیدا خواهد کرد.

* دارایی‎های بلوکه شده

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اینکه نظر دولت نسبت به تناقض‎هایی که درباره دارایی‎های خارج از کشور وجود دارد چیست و دولت چه برنامه‎ای برای این دارایی‎ها دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم برای رفع تحریم‌ها منابع موجود در کشور را به چند دسته تقسیم کنیم در ابتدا منابعی که مربوط به بانک مرکزی است که دو بخش است و یک منابع دیگر که جزء ذخایر ارزی این بانک می‌شود. 


وی اضافه کرد: ذخایر بانک مرکزی می‌تواند بالغ بر 100 میلیارد دلار باشد و در این راستا بخشی از منابعمان تبدیل به ریال نشد و علتش این بود که این پول‌ها و منابع ارزی قابلیت ورود به داخل را نداشتند.

نوبخت با اشاره به سخنان رئیس بانک مرکزی در این راستا افزود: وی در مصاحبه‌ای گفته بود منابع ارزی‌مان 23 میلیارد دلار است که از آن بصورت فاینانس استفاده کردیم که البته قبلا این موضوع مطرح شده بود.

سخنگوی دولت با اشاره به بخش دیگر منابع اظهار داشت: قسمت دیگر منابع برای دولت است و هنوز وصول نشده که به حساب بانک مرکزی بیاید و نفتی را که فروخته‌ایم دلارش به حساب بانک مرکزی نیامده است تا به ریال تبدیل شود و به جهت محدودیت در نقل و انتقال و وجود تحریم‌ها امکان دستیابی به این ارقام بوجود نیامده است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر این منابع متعلق به بانک مرکزی و دولت نیست و مربوط به صندوق توسعه ملی می‌شود و منابعش زیر نظر هیئت امنا برای اجرای طرح‌هایی است که قرار است توسط بخش خصوصی اجرایی شود که بصورت وام است و بانک مرکزی نمی‌تواند آن را به حساب ذخایر خود بیاورد و این مجموعه بعنوان دارایی کشور تلقی می‌شود.

نوبخت افزود: برخی از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی منابع ارزی در خارج از کشور دارند که به علت تحریم نمی‌توانند وارد کشور کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به منابعی که می‌توان در آینده با آزاد شدن آن فعالیت کرد تصریح کرد: 12 میلیارد دلار منابع بعد از توافق ژنو بصورت اقساط ماهانه وارد اقتصاد ما شد و طی 22 ماه گذشته بخش دیگر این پول‌های بلوکه شده بصورت طلا وارد کشور شد.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده را ما با مکانیزم دور زدن تحریم‌ها وارد کشور کردیم و با شرایط وجود تحریم کشور اداره می‌شد و ما تا آنجا که بتوانیم در این راستا اقدامات مناسبی را انجام خواهیم داد.

نوبخت تأکید کرد: برای سرمایه گذاری در کشور و با توجه به اینکه تحریم نیز وجود داشت نمی‌توانستیم با این منابع رشد 8 درصدی را در اقتصاد داشته باشیم بنابراین باید تولید افزایش پیدا می‌کرد و به تبع آن عرضه نسبت به تقاضا گسترش می‌یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: بخشی از منابع‌مان در دوران نقدینگی می‌توانست تقاضا به عرضه تبدیل شود اما در فضایی که تحریم وجود داشت کسی حاضر نبود که این منابع را در تولید سرمایه‌گذاری کند و تلاش می‌کند این منابع را به طلا تبدیل کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشد و اقتصاد شفاف شود.

وی اضافه کرد: منابع داخلی که بصورت نقدینگی است یک خطر بالقوه‌ای دارد که می‌تواند هر لحظه به سمت بازار مسکن رفته و قیمت آن را افزایش دهد و اگر احساس شود در این بازارها بازدهی زیاد نباشد با توجه به شرایط پساتحریم بخشی از آن در کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.

نوبخت با اشاره به بخش دیگری از منابع تأکید کرد: منابع خارجی قسمت دیگر منابع است که در اقتصاد بسیار کم بهره بوده و برای اینکه بهره‌وری در این راستا گسترش یابد باید سرمایه‌گذاری‌ها در منابع مختلف بیاید و سپس منجر به افزایش تولید و اشتغال شود.

* برنامه سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی برای دارایی‎های آزاد شده

سخنگوی دولت با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای افزایش تولید ناخالص داخلی برنامه ریزی دارد اظهار داشت: این سازمان مصمم است که این منابع بلوکه شده‌ای را که آزاد شده‌اند را وارد اقتصاد کند و به سمت اعتبارات هزینه‌ای و جاری حرکت کند چرا که اگر بیش از این برود هزینه جاری این منابع را می‌بلعد و ما در مراحل مختلف در بررسی برنامه ششم توسعه این مهم را بررسی می‌کنیم و در زمان مقرر اصحاب رسانه را در جریان خواهیم گذاشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تأکید بر اینکه این پول‌ها همواره باید به سمت توسعه تولید و اشتغال برود اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز همواره در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این مهم را مورد توجه قرار دادند و بر این امر تأکید داشتند که باید هزینه‌های جاری را کاهش داده و به سمت سرمایه‌گذاری برویم تا اشتغال از راه سرمایه گذاری رشد کند و ما این موضوع را استان به استان با عدد و رقم مشخص که در کجا این منابع هزینه می‌شود بررسی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: همواره منابع ارزی ما اولویت اصلی توسعه صادرات است و منابعی را که بصورت وام می‌دهیم باید به گونه‌ای باشد که به سمت افزایش صادرات برود.

* استقبال سرمایه‎گذاران خارجی برای ورود به ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: در حال حاضر خارجی‌ها استقبال قابل توجهی برای سرمایه گذاری در ایران دارند و از وضعیت نسبی ما باخبرند و حضور هیئت 70 نفره آلمانی به کشور نیز برای این امر صورت گرفته که سرمایه گذاری را در کشورمان فراهم کنند و وزیر نفت کشورمان به دنبال سرمایه گذاری در صادرات پتروشیمی و میعانات گازی است و ما اگر احساس نیاز کنیم وارد مذاکره با طرف‌های خارجی خواهیم شد.

نوبخت از سفر هیئت‌های مختلف کشورهای دیگر در آینده نزدیک به کشورمان خبر داد و گفت: ما همواره برای سرمایه گذاری در کشور نیازمند واردات نیستیم ما فقط به دنبال واردات اولیه کالاهایی هستیم که باید تبدیل به ارزش افزوده شود.


* افزایش صادرات نفتی و میعانات گازی

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی اظهار داشت: در یک برنامه مدون میزان صادرات نفتی و میعانات گازی را تا پایان برنامه به دو برابر افزایش خواهیم داد و میزان این صادرات تا پایان برنامه رشد خواهد کرد براساس پیش بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول میزان درآمدهای نفتی ما در سال آینده به 100 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد و با این ارقام به دنبال بسترسازی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه رشد و توسعه کشور باید از طریق سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی باشد اظهار داشت: ما به دنبال رضایت موقت مردم نیستیم که کالاهای خارجی را وارد کنیم و ما همواره قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم و به دنبال رشد و گسترش عرضه ناشی از تولید داخلی هستیم.

* پاسخ نوبخت به تهدید آمریکایی‎ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به سخنان تهدیدآمیز مقامات آمریکایی پیرامون توافق هسته‌ای اظهار داشت: در حال حاضر دولت آمریکا باید رقبای سیاسی خود را قانع کند از اینکه ایران در این مذاکرات 12 ساله و 22 ماهه موفق شده که مجوز چرخه کامل سوخت اتمی را در داخل بگیرد و تحریم‌ها را رفع و لغو کند.

نوبخت اضافه کرد: در حال حاضر دوستان کشورمان در  منطقه از این توافق خوشحالند و بدخواهانمان ناراحتند و ما به جای بگومگوهای سیاسی و درشت گویی‌های آمریکا با هیئت‌های اروپایی و اقتصادی مذاکره می‌کنیم تا سرمایه گذاری‌ها در کشور رونق بگیرند چرا که ما می‌دانیم ریشه ناراحتی آمریکا از کجاست.

* نباید به جمع بندی برنامه هسته‎ای بدبین باشیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه معقول نیست که به مقدمات برنامه و جمع بندی برنامه هسته‌ای به صورت بدبینانه نگاه  کنیم اظهار داشت: در حال حاضر این احتیاط را می‌کنیم که هر لحظه شرایط تغییر کرد و براساس کنار رفتن تحریم‌ها برنامه خود را عملیاتی کنیم و در این راستا اخلاق اسلامی ایجاد می‌کند که بر تعهدات خود پایبند باشیم و قصد زیرپا گذاشتن این توافقات را نداریم و آنچه را که گفته‌ایم انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور با این اقدام به وعده‌اش عمل کرد و در کنار چرخش سانتریفیوژها چرخش اقتصادمان تندتر خواهد شد و ایشان همواره پایبند تعهدات خود نسبت به مردم هستند.

 * دولت به دنبال کار پوپولیستی برای مردم نیست

نوبخت اضافه کرد: دولت به دنبال جلب رضایت مردم از طریق کارهای عملی است و نه کارهای پوپولیستی. ما باید اثر این توافقنامه را ببینیم که آیا به نفع بوده است یا خیر و باید چرخه کامل سوخت، غنی‌سازی، سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه را داشته باشیم. در این راستا بیشتر دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا در مذان این پرسش و اعتراض از سوی رقبای سیاسی خود هستند.

* توافقنامه نقطه قوت کشور است

سخنگوی دولت تصریح کرد: آنچه که در این توافقنامه مطرح است، نقطه قوه ما محسوب می‌شود و باید در داخل مسیر قانونی‌اش طی شود. امروز گزارش مذاکرات هسته‌ای از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ارائه شد و در این راستا شورای عالی امنیت ملی نیز وظایف خود را انجام خواهد داد.

* پیگیری سانحه سیل

وی با اشاره به سانحه اخیر سیل در برخی از مناطق کشور اظهار داشت: دولت با خانواده قربانیان و خسارت دیدگان این سیل اخیر همدردی می‌کند و اگر قصوری از سوی سازمان مدیریت بحران صورت گرفته باشد، دولت، هیئتی را مأمور رسیدگی به این خاطیان خواهد کرد و ما انتظار پیش بینی و تمهیدات را در این رخداد داریم چرا که این پدیده در سایر کشورها نیز خسارات مالی و جانی درپی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره این که آیا تسهیلات بانک مرکزی در جهت رشد و توسعه تولید می‌رود، اظهار داشت: شورای پول و اعتبار در توزیع منابع بانک مرکزی در این راستا تسهیلاتی را ارائه می‌دهد و باید صحن بخش‌ها را به درستی رعایت کند تا همه منابع به سمت سوداگری نرود، لکن بخشی از سرمایه در گردش و طرح‌های تولید را از محل تسهیلات باید تأمین کنیم.

* سازوکارهای استخدام نیروی کار

نوبخت همچنین درباره کاهش دستمزد کارگران اظهار داشت: اگر افزایش سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی به راه بیفتد، بسیاری از کارگران که حقوقی دریافت نکردند و افرادی که فاقد شغلند با سرمایه‌گذاری صورت گرفته وارد بازار کار خواهند شد و ما همواره رضایت مردم را در این مسیر از راه معقول جلب خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره سازوکارهای قانونی برای استخدام نیروی انسانی در کشور اظهار داشت: قانون خدمات کشوری شرایط جذب نیرو را در بند (ب) و (ج) توضیح داده که در این بندها به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به ازای هر سه نفر که خارج می‌شوند، یک نفر استخدام شود و این استخدام‌ها باید بر اساس آزمون صورت گیرد.

وی درباره مجوز استخدام قوه قضاییه گفت: این نهاد در سال جاری مجوز استخدام را گرفته است و بر اساس توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و قوه قضاییه منابع مالی مورد نظر برای آن درنظر گرفته خواهد شد.

* دولت مجوزی برای افزایش قیمت نداده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین خبر مجوز دولت برای افزایش 6 درصد قیمت کالای اساسی را رد کرد و گفت: دولت چنین مجوزی را صادر نکرده است.

نوبخت با اشاره به اقدامات در دست اجرای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: بودجه سال 95 در حال آماده‌سازی است و برنامه ششم توسعه نیز در این راستا مورد بررسی قرار می‌گیرد و هنوز در این راستا با محدودیت‌های مالی روبرو هستیم چرا که هنوز رفع کامل تحریم‌ها صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در حال آماده‌سازی قانونی در مدیریت خدمات کشوری و برنامه و بودجه است که در آینده نزدیک آن را به مجلس ارائه دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار