گزارش باشگاه خبرنگاران؛

یارانه‎ها در برنامه ششم توسعه قطع نخواهد شد

طبق قانون هدفمندی یارانه‎ها سال 94 آخرین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است و اجرای این قانون به همراه همه مفاد آن از جمله پرداخت یارانه نقدی بايد در سال جاری تکمیل شده و به نهایت کار خود برسد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، طبق قانون هدفمندی یارانه‎ها سال 94 آخرین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است و اجرای این قانون به همراه همه مفاد آن از جمله پرداخت یارانه نقدی بايد در سال جاری تکمیل شده و به نهایت کار خود برسد.

"محمدباقر نوبخت" سخنگوي دولت در نشست هفتگی اخیر خود با خبرنگاران با اشاره به ادامه یا توقف پرداخت یارانه نقدی در سال آینده گفت: همان‌گونه که در قانون اعلام شد، پرداخت یارانه نقدی به مردم پنج سال پیش‌بینی شده ‌و امسال هم سال پایانی پرداخت یارانه نقدی است و ادامه این روند بستگی به این مسأله دارد که این موضوع در برنامه ششم ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

                                       آیا دولت از سال آینده پرداخت یارانه نقدی را متوقف خواهد کرد؟////آیا دولت الزامی برای ادامه و یا قطع یارانه نقدی دارد                                          

از اظهارات مدير سازمان برنامه و بودجه چنين برمی‎آيد كه زمان پایان پرداخت نقدی یارانه‌ها فرا رسيده است. دولت یازدهم همواره پرداخت یارانه را مانعی برای رشد اقتصادی می‌داند و معتقد است پولی که به مردم داده می‎شود باید در ارکان تولید و عمران هزینه شود تا شکوفایی اقتصاد را به همراه داشته باشد. این موضوع به همراه پایان زمان قانونی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها شاید بهانه‌ای خوب برای بسته شدن پرونده پرداخت‌های نقدی در سال آتی باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت با ورود به پنجمین سال هدفمندی از محل افزایش قیمتها در مجموع حدود 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته، اما تاکنون  180 هزار میلیارد تومان به حساب یارانه بگیران واریز کرده است، این کسری 45 هزار میلیاردی نشان می‌دهد، حتی سیاست حذف تدریجی یارانه بگیران ثروتمند نیز کمک چندانی به وضع موجود نداشته است.

                                    آیا دولت از سال آینده پرداخت یارانه نقدی را متوقف خواهد کرد؟////آیا دولت الزامی برای ادامه و یا قطع یارانه نقدی دارد                                                 

با اتمام برنامه زمان‎بندی پنجم توسعه رهبر معظم انقلاب اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند. ایشان نیز در این برنامه‌ به تحقق كامل هدفمندسازی يارانه‌ها در جهت افزايش توليد، اشتغال و بهره‌وری، كاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی تاکید کرده‌اند.

در همین راستا و برای بررسی بیشتر این موضوع که آیا پرداخت یارانه‎ها در برنامه ششم توسعه ادامه خواهد یافت یا خیر؟ با "ابراهیم نکو" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گو نشستیم.

وی درباره اینکه آیا پرداخت یارانه‎ها در سال آینده، اظهارداشت: از آنجا که پرداخت یارانه‌ها در زندگی اقشار کم درآمد جامعه تاثیر گذار است، به نظر می‎رسد اگر جایگزینی برای تأمین نیازهای اینگونه خانواده‌ها وجود نداشته باشد، دولت همین روش را ادامه خواهد داد؛ یعنی پرداخت یارانه نقدی در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت معیشت خانواده‌ها در سال آتی هم پیش بینی می‌شود.

نکو با بیان اینکه دولت قطع یارانه‎های نقدی را تا پایان امسال در دستور کار نخواهد داشت، تصریح کرد: شاید تعداد محدودی امسال از دریافت یارانه حذف شوند و به نظر می‎رسد که در سال آینده هم چنین کاری از سوی دولت صورت نگیرد کند، مگر اینکه روشی را برای این موضوع جایگزین کند. به طور مثال ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها به طوری که بتوانند از دست دادن رقم مربوط به یارانه نقدی را جبران کنند.

ایرج ندیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این مورد گفت: دو رویکرد می‎تواند در این زمینه داشته باشد، یکی اینکه یارانه را مدیریت کنیم و از این به بعد هم سالانه با تناسب تورم، آن را اجرا کنیم و یا اینکه هدف‌های مطروحه در قانون هدفمندی را بخواهیم در نظر بگیریم و به آن جامه‌ عمل بپوشانیم.


                                             آیا دولت از سال آینده پرداخت یارانه نقدی را متوقف خواهد کرد؟////آیا دولت الزامی برای ادامه و یا قطع یارانه نقدی دارد                                      

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بخواهیم هدف‌های مطروحه قانون هدفمندی را پیاده کنیم، بدین معناست که تا رسیدن به قیمت مورد نظر در قانون هدفمندی  -که رسیدن قیمت حامل‌های انرژی به فوب خلیج فارس- به اجرای این طرح ادامه دهیم. باید صبر کنیم و به اجرای این طرح ادامه دهیم.

شایان ذکر است که یکی از بخش‎هایی که در قانون هدفمندی یارانه‌ها بر آن تاکید شده، قیمت حامل‌های انرژی (فرآورده‌های نفتی) است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال 94) به 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس برسد. این در حالیست که قیمت کنونی فرآورده‌های نفتی هنوز هم فاصله قابل توجهی تا قیمت فوب خلیج فارس دارد.

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین دو کلمه وجود دارد آیا ما می‌خواهیم قانون هدفمندی را تا حذف قیمت‌های پیش‌بینی شده مورد نظر ادامه دهیم یا اینکه آن‌ را به مباحث تعیین شده کنونی محدود خواهیم کرد.  

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از علایم پیداست که دولت می‌خواهد پرداخت یارانه نقدی را یکی دو سال دیگر هم ادامه دهد، ولی الزامی به ادامه یا حتی قطع ندارد.

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: دولت به لحاظ اینکه به آن قیمت‌ها برسد، می‌تواند این طرح را ادامه دهد و یا اینکه قطع کند و بگوید تا همین جا که انجام دادیم مطلوب است و از این پس قیمت‌گذاری‌ها تابع مکانیزم قیمت در بقیه امور خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: پرداخت ، یارانه ، نقدی ، دولت ، ایرج ، ندیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار