باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

سهم آب شرب در جیب بخش کشاورزی / نقش کشاورزی در خشکسالی چقدر است؟

کشاورزی به عنوان یکی از مولفه‌های تولید از جایگاه ویژه‎ای در اقتصاد برخوردار است اما گاهی اوقات با تغییر در شرایط باید نگاهی نو به این مقوله داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزی به عنوان یکی از مؤلفه‌های تولید نقش به‌سزایی در افزایش تولید ناخالص ملی، امنیت غذایی، اشتغال و در نهایت رشد اقتصادی جامعه دارد. بر کسی پوشیده نیست که نتیجه خودکفایی در بخش کشاورزی استقلال سیاسی و اقتصادی است.

بر اساس اصل مزیت نسبی در اقتصاد کشورهای پرآب در زمینه کشاورزی پررنگ‌تر ظاهر می‌شوند و سهم قابل توجهی در بازارهای بین المللی را به خود اختصاص داده‌اند.

این شرایط در ایران متفاوت است و ما با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در تأمین آب مورد نیاز محصولات با مشکل روبه رو هستیم، از این روی با یک محاسبه سرانگشتی برای برخی از اقلام دریافتیم ارزش آب مصرفی بسیار بیشتر از ارزش ریالی محصولات تولیدی است.

طبق آمارهای رسمی، بخش کشاورزی ایران بیش از 90 درصد آب شرب کشور را مصرف می‌کند و بازدهی این میزان مصرف آب به طور متوسط 35 درصد اعلام شده که این رقم برای کشورهای توسعه یافته 65 درصد و برای کشورهای در حال توسعه 45 درصد است.

بر اساس گزارش؛ سازمان خواروبار جهانی (فائو) رقم 35 درصد بازدهی آب در ایران در مقایسه با کشورهای مشابه از نظر اقلیم و شرایط اجتماعی و اقتصادی مانند هند، سوریه، پاکستان، عربستان و لیبی نیز کمتر است.

ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کشور ما با واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک و تغییرات سیستم آب و هوایی هر ساله شرایط نامساعدتری را نسبت به سال قبل تجربه می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: متوسط میزان بارندگی در ایران 205 میلی متر است در حالی که میانگین بارش جهانی 750 میلی متر محاسبه شده است که این آمار به معنای بارش یک سوم باران در ایران در مقایسه با جهان است. همچنین 3 برابر بودن میزان تبخیر آب در ایران شرایط را ناگوارتر کرده است.

کارخانه‌ای بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی به همراه وزارت نیرو در این زمینه باید همکاری و مدیریت داشته باشند و از روش‌های نوین کشاورزی برای بالا بردن بهره‌وری و صرفه جویی در آب استفاده کنند.

این در حالی است که آسیب شناسی در سهم کشاورزی در خشکسالی نشان‌دهنده آن است که عواملی همچون استفاده نادرست از اراضی، انتخاب ناصحیح گیاهان چه از نظر گونه و چه از نظر تنوع، روش‌های کشت و زرع، تناوب کشت گیاهان، مدیریت ضعیف فناوری زراعی، تراکم بالای گیاهان، حاصلخیزی ناکافی و تأمین آب از جمله پارامترهای مهم تاثیرگذار بر این مقوله بوده است.

با این اوصاف کارشناسان برای مقابله با خشکسالی در بخش کشاورزی پیشنهاداتی مانند کشت گیاهان مقاوم به خشکی، استفاده از فن آوری باروری ابرها، برنامه‌ریزی برای استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار، توسعه بیمه محصولات کشاورزی را برای بهبود شرایط ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار