نایب رئیس کمیسیون انرژی مطرح کرد

صرفه‌جویی در مصرف آب راهی برای گذر از بحران

نایب رئیس کمیسون انرژی گفت: توزیع آب در کشور علمی نیست و منجر به بیابان‌زایی و گرد و غبار و ریزگردها در شهرها شده است.

ناصر سودانی نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا چاه‌های زیرزمینی باعث خشکی رودخانه‌ها شده یا خیر؟ گفت: چاه‌های زیرزمینی دو دسته‌اند، آنهایی که دارای مجوزند و آنهایی که غیرقانونی هستند. در مورد چاه‌های غیرقانونی نیز باید تعیین و تکلیف بشود و تعطیل گردد و آنهایی که دارای مجوز هستند بهینه‌برداری شود.

کاهش آب‌های زیرزمینی منجر به ورود مواد سمی و خطرناک به زمین‌های کشاروزی شده که در نهایت محصولات کشاورزی آلوده به دست مصرف‌کننده می‌رسد، بنابراین باید چاه‌هایی که دارای مجوز هستند بر اساس نوع بهره‌برداری در فرآیند تکلیف قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مسیر رودخانه‌ها اگر این چاه‌های حفر شود موجب کاهش آب‌های رودخانه‌ای می‌گردد که مکش غیر تعریف‌شده‌ای از آب رودخانه‌ها را با خود دارند و موجب کاهش آب‌ها در آغاز رودخانه‌ها شده و این کاهش حجم آب در پایین دستی رودخانه‌ها خطرناک است.

وی تصریح کرد: در واقع سطح آب‌های رودخانه ها نباید از 4هزار و 500 مترمکعب کمتر باشد که در حال حاضر به هزار و 200 مترمکعب رسیده و موجب بروز خطر خواهد شد و دادن مجوزهای بی‌رویه و غیرکارشناسی شده نیز باعث از بین رفتن آب‌های رودخانه‌ها گردیده است.

سودانی اظهار داشت: وزارت نیرو باید بر اساس قانون با چاه‌های حفر شده غیرمجاز برخورد نماید.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری برای شیرین کردن آب دریاها یکی از راهکارها برای جبران گذشته و بحران حاضر است و عاملی دیگر، ایجاد فناوری‌های نوین یعنی به سمت مکانیزه شدن و آبیاری قطره‌ای است.

سودانی گفت: 90 درصد آب‌های رودخانه‌‌ها برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود و نباید به مناطقی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند مجوز کشت و زرع داده شود.

نائب رئیس کمیسیون انرژی تصریح کرد: روی آوردن به شیوه‌های نوین از جمله بارور کردن ابرها و انتقال آب از ساحل دریا به زمین‌های کشاورزی می‌تواند بخشی از مشکلات را رفع نماید.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه توزیع آب در کشور علمی نیست و متأسفانه برای کم‌آبی و شرایط اقلیمی باعث خطرات بیابان‌زدایی و منجر به ایجاد کانون‌های گرد و غبار و ریزگردها شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در کشور بحران آب و کم‌آبی داریم و شورای آب و مدیریت آب کشور در برابر این موضوع مسئولیت دارند و وظیفه وزارت نیرو است که بر این امر نظارت کرده و پاسخگوی مشکلات باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار