در صحن علنی امروز؛

اکبریان از توضیحات وزیر نیرو قانع شد

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی از توضیحات چیت چیان درخصوص برنامه وزارتخانه نیرو برای بحث آب‌ شرب و فاضلاب، قانع شد.

اکبریان از توضیحات وزیر نیرو قانع شد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی سوال عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس نهم از حمید چیت‌چیان، وی پس از استماع سخنان وزیر، از توضیحات وی قانع شد.
 
برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در تشریح گزارش این کمیسیون درخصوص سوال عزیز اکبریان نماینده مردم کرج از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو درباره علل فقدان برنامه از سوی این وزارتخانه در رابطه با فاضلاب شهرها و تعلل در حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق روستایی و بهسازی و نگهداری سدهای کشور گفت: در اجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس این سوال در جلسه روز سه‌شنبه 19 خرداد 93 با حضور سوال‌کننده و وزیر مربوطه در کمیسیون مطرح شد که در این رابطه اکبریان در توضیح سوال خود اعلام کرد که آب روستایی بلاصاحب است،‌ حقابه کشاورزان به دلیل سدهایی که احداث شده به آنها داده نمی‌شود. وزارت نیرو درخصوص حل مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق روستایی و نگهداری سدها برنامه ندارد. چرا سدهای امیرکبیر و طالقان در حوزه جغرافیایی استان البرز تحت سرپرستی استان تهران اداره می‌شوند؟ با توجه به اینکه کشاورزان در اسناد و مالکیت ثبتی دارای حقابه هستند، وزارت نیرو به آنها آب تخصیص نمی‌دهد، کشاورزان باغ‌ها را خشک کنند؟ چرا وزارت نیرو برای استفاده بهینه از فاضلاب شهرها برنامه‌ریزی ندارد؟
 
وی ادامه داد: وزیر نیرو در پاسخ به سوال مذکور اعلام کرد: ما باید شیوه آبیاری را تغییر دهیم، البته این موضوع را در شورای عالی آب مطرح کرده‌ایم، همچنین در مورد فاضلاب شهرها تا قبل از تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب، طرح‌های فاضلاب به‌عنوان طرح‌های لوکس تلقی می‌شد، اما با تصویب قانون بار مسئولیت به وزارت نیرو واگذار شد و این وزارتخانه با برنامه جامع نسبت به مطالعه و اجرای این طرح‌ها اقدام کرد که در حال حاضر بالغ بر 230 طرح فاضلاب شهری در دست اجرا است، البته به دلیل سقف اعتبار برنامه در سال‌های اخیر در راستای تکالیف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه با مشکل روبرو هستیم و با تشویق بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و واگذاری پساب تصفیه شده برای مصرف صنعتی و شرب،‌ درصدد کاهش اتکای این برنامه به منابع اعتبار عمومی است.
 
برومندی افزود: چیت‌چیان در ادامه گفت در بخش آب روستایی هم از بدو کار دولت جدید برای حل مشکل تامین اعتبار جهت اجرای طرح‌های مجتمع آبرسانی اقدام شده و امکان تامین اعتبار 2 هزار میلیارد ریالی در قانون بودجه سال 93 فراهم شده است و 900 مجتمع آبرسانی روستایی اولویت‌دار در سطح کشور در دستور کار است که با اجرای این طرح 14 هزار و 500 روستای کشور با جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر از آب سالم بهداشتی بهره‌مند خواهند شد. البته برای این موضوع نیاز به اعتباری حدود 50 هزار میلیارد ریال است.
 
وی گفت: وزیر نیرو تاکید کرد که در ارتباط با تامین آب کشاورزان و نگهداری سدها به دلیل بحرانی بودن اکثر دشت‌ها، ممنوعه و بحرانی بوده و امکان هرگونه تخصیص جدید به کاربری‌های کشاورزی وجود ندارد. ضمن اینکه خشکسالی حاکم بر منطقه و کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آبی پشت سدها از جمله سدهای واقع در استان البرز باعث محدودیت‌های تخصیص فعلی شده است در مورد تامین آب شرب به موقع و در اسرع وقت مورد اقدام قرار می‌گیرند. درخصوص بهسازی و نگهداری سدها همه ساله اعتباری خاصی در طی برنامه‌های توسعه به این امر اختصاص می‌یابد که سدهای امیرکبیر و طالقان از همین اعتبارات استفاده می‌کنند.
 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: وزیر ادامه داد که در مورد مدیریت استانی سدها موقعیت جغرافیایی یکی از شاخص‌ها می‌باشد در حال حاضر در چارچوب سند تخصیص آب، سدهای فرا استانی با رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب از سوی وزارت نیرو و اعمال حاکمیت در برنامه سالانه سدهای مشترک با هماهنگی استان‌های ذی‌نفع اجرای آن از سوی وزارت نیرو مدیریت می‌گردند و امکان هیچ نوع نفع استانی خارج از سند تخصیص آب و برنامه‌های سالانه وزارت نیرو برای استان متولی بهره‌برداری از سدها وجود ندارد، لذا مدیریت سدهای مذکور به روش سابق صورت پذیرفته و در آینده نزدیک مدیریت یکپارچه منابع آب با مشارکت استان‌های مربوط بیش از پیش فراهم خواهد شد.
 
برومندی گفت: اکبریان پس از استماع سخنان وزیر اظهار داشت ما هم می‌دانیم که با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم، سازمان شما با بانک توسعه جهانی همکاری نمی‌کند،‌ بنده از پاسخ وزیر قانع نشدم. در ضمن اعضای کمیسیون حیطه سوال را در موردی که مربوط به استان البرز می‌باشد منطقه‌ای اعلام کردند و پیشهاد می‌شود در این خصوص هیات رئیسه محترم با عنایت به گزارش فوق موضوع را طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیگیری نماید. در بقیه موارد حیطه سوال ملی اعلام می‌گردد.
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار