سین جیم باشگاه خبرنگاران با قائم مقام وزیر بهداشت؛

مردم در خیریه‌های سلامت نسبت به مسئولین پیشتازند/‌نیازهای دانشگاه‌های علوم پزشکی در غالب بسته‌های خیریه

سید محمد هادی ایازی اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی،‌ سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور منصوب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این بار سین جیم گروه علمی باشگاه خبرنگاران به سراغ ایازی قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه‌ی مشارکت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت رفته است. 

لطفا از ایجاد قائم مقامی در حوزه‌ی مشارکت های اجتماعی دروزارت بهداشت به ما بگید؟
وزارت بهداشت اقدامات متعددی طی یکسال اخیر انجام داده است. از جمله این اقدامات راه‌اندازی شورای مشارکت‌های اجتماعی بوده است که سبب بر قراری ارتباط گسترده‌تر وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد شده است قریب به 80 سازمان مردم نهاد در حوزه ی سلامت فعالیت می‌کنند مانند انجمن بیماران کلیوی، انجمن هموفیلی‌ها، انجمن بیماران ای بی و غیره

تا به حال جلساتی برای تدوام این همکاری‌ها انجام شده است؟ 
تا به حال 3 جلسه‌ی عمومی برگزار کرده‌ایم. جلسات خصوصی هم با بسیاری از این سازمان‌ها برگزار شده است، قریب به 500 سازمان مردم نهاد در حوزه ی سلامت در سطح استان‌ها وجود دارد. 

مشارکت‌های بین بخشی در حوزه سلامت در چه وضعیتی قرار دارد؟
مشارکت‌های بین بخشی در حوزه سلامت بسیار تاثیرگذار است. متولیان حوزه‌ی سلامت تنها 20 درصد سهم دارند در حالیکه 80 درصد از اقدامات سلامت مردم دست دستگاه‌ها و نهادهای دیگر است. 

تا به حال تفاهم نامه‌ای با سایر نهادها و سازمان‌ها امضا کرده‌اید؟ 
تفاهم‌نامه‌ای در غالب مشارکت‌های بین بخشی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اداره هایی از جمله وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و اوقاف امضا شده است. 

خیریه‌های سلامت در چه وضعیتی قرار دارند؟ 
مردم در بخش خیریه‌های سلامت نسبت به مسئلین پیشتاز هستند. خیریه‌ مالی متعددی برای کمک به نیازمندان سلامت ایجاد شده است باید از ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌ی سلامت به طور گسترده استفاده شود. 

تا به حال چه مراکزی در جلسه شورای خیرین در وزارت بهداشت راه‌اندازی و احداث شده است؟ 
تا به حال خیرین پایگاه انتقال خون، پایگاه اورژانس، پایگاه بهداشت، بیمارستان، درمانگاه و مراکز بهداشتی زیادی احداث کرده‌اند. 

دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه چه کرده است؟ 
نیازهای هر دانشگاه‌ علوم پزشکی در غالب بسته های خیریه تهیه شده است که خیرین می‌توانند در جهت کمک به دانشگاه‌ها این بسته ها را دریافت کنند تا نیازهای این مراکز علمی برآورده شود. 

کدام ارگان همکاری زیادی با شما داشته است؟ 
شهرداری و شورای اسلامی در صدور مجوز برای احداث مراکز خدمات درمانی بسیار کمک کرده‌اند تا خیرین حداقل هزینه را متحمل شوند. 

قبل از اینکه برای این سمت انتخاب شوید، کمک‌های شخصی در حوزه سلامت داشته‌اید؟ 
به نظر من موضوعات شخصی نباید در جایگاه حقوقی مطرح شود و بنده هم به این کار راغب نیستم. اما طبق عهدی که هر کس با پروردگار خود دارد، من نیز اقداماتی انجام داده‌ام و به توفیق نایل شده‌ام. 

آیا در شرایطی بوده‌اید که به دلیل کمبود بودجه مجبور شوید از جیب خود هزینه کنید؟ 
نیازهای حوزه سلامت ارقام سنگینی است به طور مثال هر تخت بیمارستانی نزدیک به 550 میلیون تومان هزینه لازم دارد حقوق ما هم کارمندی است،‌اما به هر حال نخودی در بعضی‌ آش‌ها داریم.

بیشترین هزینه‌ از جانب کدام یک از ارگا‌ن‌ها تامین می‌شود، مدیران مردم یا دولت؟ 
بیشترین هزینه در حوزه‌ی نظام سلامت را دولت تامین می‌کند. اما حضور مردم در کارهای خیر بسیار افزایش یافته و قابل ملاحظه بوده است.

در کدام شهر بیشتر کار خیر در حوزه سلامت انجام شده است؟ 
در تمام شهرها کار خیر انجام شده است مانند قم، شیراز، مشهد، تبریز و ... مسلما شهرهایی که وسعت بیشتری دارند نیازمند بیشتر کمک‌های خیریه مردم است اما در شهرهای کوچک هم بنا به توان مردم کارهای خیر انجام شده است مانند دزفول، رفسنجان، کاشان، در این شهرها بخش عمده‌ی هزینه‌ درمانگاه‌ها توسط مردم تامین شده است. ساخت مرکز درمانی در گراش استان فارس از دیگر موارد است. 

در ماه رمضان چقدر انجام کارهای خیر افزایش می‌یابد؟ 
در ایام ماه مبارک رمضان و مراسم‌های مذهبی کارهای خیر بیشتر انجام می‌شود. حتی افرادی هم که منابع مالی گسترده ندارند از منابع معنوی خود در این راه هزینه می‌کنند.  به طور مثال تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون در ماه مبارک رمضان بسیار افزایش می‌یابد. 

اقدام اخیر شما برای بهبود وضعیت تخت‌های بیمارستانی و مراکز درمانی چه بوده است؟ 
به منظور ارتقای سلامت محرومین کشور و حمایت از برنامه‌های درمانی کشور و در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به امضا رسید که طی آن از بیمارستان با ظرفیت 1000 تخت در مناطق محروم کشور تکمیل و احداث می‌شود. این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. البته اگر بخش‌های خصوصی تمایل به سرمایه گذاری برای تجهیزات و استخدام نیروی انسانی در این پروژه را داشته باشد، این کار به آن‌ها واگذار خواهد شد. 

کمبود منابع دولتی در ساخت مراکز بهداشتی چه میزان است؟ 
ما با کمبود منابع دولتی در ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی مواجه هستیم به همین سبب زمینه فعالیت بخش خصوص و خیرین سلامت باید بیشتر فراهم شود. 

برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای امور خیریه چه کارهایی صورت گرفته است؟ 
به دانشگاههای علوم پزشکی استان‌ها اعلام کردیم که با سازمان‌های مردم نهاد در سطح استان خود مشارکت و همکاری داشته باشند. خوشبختانه ارتباط خوب و مسالمت آمیزی بین دانشگا‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مردم نهاد بر قرار شده است که این ارتباط مبتنی بر رویکرد کاری ماست این رویکرد بیان می‌کند که از ظرفیت‌های مردمی باید برای سلامت خود مردم استفاده شود. به عبارت دیگر باید هر فرد بتواند به سلامت هم‌نوع خود کمک کند که این همکاری می‌تواند زمینه ساز ورود مردم به حوزه‌های خیریه باشد. 

وزارت بهداشت برای افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد چه برنامه ای دارد؟ 
در ماه رمضان جلساتی را داشتیم همچنین پنج‌شنبه 31 مرداد ماه جلسه‌ای با حضور تمام سازمان‌های مردم نهاد سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد. مقامات کشوری در این جلسه سخنرانی خواهند کرد تا ارتباط و تعامل گسترده‌تری بین مدیران حوزه‌ی سلامت و سازمان‌های مردم نهاد برقرار شود. مدیران قصد دارند تا با تشویق تعداد سازمان‌های مردم نهاد در سطح استان‌ها را افزایش دهند. همچننی سعی بر این است که همه مردم ارتباط عمیق تری با این سازمان‌ها برگزار کنند. 

در حوزه‌ی مشارکت‌های اجتماعی کدام سازمان‌ها نقش پررنگ‌تری دارند؟ 
برخی سازمان‌ها می‌توانند تاثیرات مثبت یا منفی بسیاری را بر سلامت مردم داشته باشند به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی به دلیل در دست داشتن دام و طیور و میوه‌ها در سلامت مردم نقش مهمی ایفا می‌کنند.  وزارت خانه‌های فرهنگی هم در بحث فرهنگسازی بسیار موثرند مانند رسانه‌ی ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش به دلیل اینکه روزانه با 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون مربی ارتباط دارد می‌تواند در بحث سلامت نوجوانان تاثیر گذار واقع شود. 
به همین جهت در قالب مشارکت‌های بین بخشی تفاهم نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم. 

در شهرهای دیگر با چه بخش‌هایی تفاهم نامه‌ امضا شده است؟
با شهرداری‌ها و شوراهای شهر دیگر هم این تفاهم‌نامه‌ها امضا شده که این تفاهم نامه‌ها زمینه ی همکاری دستگاه‌های دیگر در حوزه سلامت را ایجاد کرده که می‌تواند به سلامت مردم کمک کند. 
پیش بینی شده طی روزهای آتی با حوزه‌های مختلف دیگر تفاهم‌نامه‌هایی را داشته باشیم مثل نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌های علمیه و مواردی از این قبیل. 
و به طور کلی قصد داریم از ظرفیت دستگاه‌های مختلف به نفع سلامت مردم استفاده کنیم. 

گفتگو از ریحانه هرندی

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.