تحولات یمن؛

حملات هوایی عربستان سعودی با وجود آغاز آتش بس

جنگنده های سعودی با وجود آغاز آتش بس، صنعا را بمباران کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان محلی اعلام کرد با وجود آغاز آتش بس انسان دوستانه در یمن، جنگنده های سعودی صنعا و شهر تعز را بمباران کردند.

ساکنان محلی اعلام کردند این حملات به پایگاه های نظامی در شرق صنعا و تعز، سومین شهر بزرگ یمن انجام شده است. جنگنده های سعودی همچنین پیش از شروع آتش بس شماری از پایگاه های انصارالله را بمباران کردند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته از تمامی طرفهای یمنی خواست به آتش بس انسان دوستانه احترام بگذارند. شورای امنیت در بیانیه ای که از سوی 15 عضو این شورا صادر شد از همه طرفهای درگیر در بحران یمن خواست در صورت بروز هرگونه اتفاقی از تشدید درگیری ها پرهیز کنند. 

این بیانیه در ادامه می افزاید: همه طرفها باید عملیات نظامی شان را در زمان آتش بس متوقف کنند. هیچ گروهی نباید از آتش بس برای انتقال سلاح و تصرف منطقه ای سوء استفاده کند. شورای امنیت همچنین از همه طرفهای درگیر در بحران یمن خواست انتقال کمک های فوری انسان دوستانه به تمامی مناطق یمن را تسهیل کنند.

قرار است آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل متحد به مدت یک هفته و به منظور ارسال کمک های فوری به 21 میلیون یمنی ادامه داشته باشد.

حملات ارتش یمن به پایگاه های عربستان

از سوی دیگر، شبکه یمنی المسیره گزارش داد ارتش و کمیته های مردمی موفق شدند یک تانک و 4 خودروی نظامی ارتش سعودی را در پایگاه "مبخره" در شهر جیزان عربستان منهدم کنند. همچنین پایگاه خبری العهد به نقل از منابع محلی اعلام کرد ارتش یمن همزمان با حملات به شماری از پایگاه های نظامی در مرز سعودی، پیشروی خود را به سمت برخی از این پایگاه ها آغاز کرده است.

ادامه حملات جنگنده های سعودی

جنگنده های سعودی روز گذشته مناطق مختلفی از یمن را بمباران کردند. شبکه المسیره گزارش داد جنگنده های سعودی شهر حرض را در استان حجه دوبار بمباران کردند. جنگنده های سعودی همچنین مناطق مختلفی از شهر صعده و استان حجه را بمباران کردند. 

روز گذشته رهبر انصارالله اعلام کرده بود امید چندانی به موفقیت آمیز بودن آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل ندارد. وی تأکید کرده بود: موفقیت آمیز بودن این آتش بس منوط به پایبندی عربستان و توقف تجاوزها به یمن است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک با "کریستوس استلیاندیس،" کمیسر اروپا در امور کمکهای بشر دوستانه از تمامی طرفهای درگیر در بحران یمن خواست به شروط آتش بس پایبند بوده و اجازه ورود محموله های غذایی را صادر کنند.

کمک های روسیه به ملت مظلوم یمن

در همین ارتباط، شبکه خبری راشاتودی به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد قرار است وزارت امور اضطراری روسیه  در روزهای آینده هواپیمایی حامل کمک های غذایی برای شهروندان یمنی ارسال کند. وزارت خارجه روسیه روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد روسیه ضروری می داند در کاهش مشکلات یمن سهیم باشد و از این رو قرار است هواپیمایی حامل کمک های غذایی از سوی وزارت امور اضطراری به صنعا ارسال کند.

هلاکت اعضای القاعده در حمله پهپادی آمریکا

در خبری دیگر، خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از مسئولان امنیتی و نظامی یمن گزارش داد 4 نفر از اعضای القاعده در حمله پهپادی آمریکایی به هلاکت رسیدند. مسئولان یمنی اعلام کردند این حمله شب گذشته در شهر مکلا، مرکز استان حضرموت اتفاق افتاد که در پی آن صدای انفجار در بخش های مختلفی از شهر شنیده شد.  مسئولان یمنی اعلام کردند بر اثر این حمله دست کم 5 نفر نیز زخمی شدند.


انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار