همدان؛

برداشت اصولی گیاهان دارویی مانع از انقراض گونه های گیاهی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت : بیرون آوردن ریشه و پیازچه بعضی ازگیاهان دارویی در معرض انقراض در استان همدان ممنوع شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از همدان؛عیسی بختیاری با اشاره به اینکه گیاهان دارویی به سه بخش برداشت مجاز، برداشت مجاز مشروط و برداشت غیرمجاز تقسیم بندی می شونداظهار کرد: تنها برداشت نوع نخست برای مصارف خوراکی و زراعت آزاد است.


وی گفت: پیاز گل لاله سرنگون، پیاز گل نرگس، ریشه ختمی، ریشه کاسنی، ریشه ریوارس وحشی، ریشه زنبق وحشی، ریشه شیرین بیان، انواع پیاز مو سیر، و والک، میوه بلوط، و تمامی میوه ، ریشه و پوست درختان جنگلی جزو گیاهان دارویی برداشت غیر مجاز بوده و هر گونه برداشت این نوع از گونه های گیاهی ممنوع است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه گونه های در حال انقراض و تهدید شونده از ذخایر ژنتیکی استان هستند اظهار کرد: با توجه به در معرض آسیب بودن این گونه ها، بهره برداری از آنها آسیب جدی به طبیعت وارد می کند.

بختیاری افزود: بهره برداری های بی رویه و غیر اصولی از عمده علل انقراض گونه های گیاهی در استان همدان به شمار می رود که باید مدیریت شود.

وی با اشاره به اینکه گیاهان دارویی گون، کتیرا آنغوزه و شیره سقز به صورت خام صادر میشوند عنوان کرد: گیاهان دارویی به دلیل کم آب بر بودن ظرفیت مناسبی برای تولید شمار می روند.

استان همدان 900هزار هکتار منابع طبیعی دارد و طبق آخرین آمار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان افزون بر 315 گونه گیاهی در کوه ها، دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات و سراب های این استان پراکنده اند که عمده این گونه ها خاصیت خوراکی و دارویی دارند.


انتهای پیام/ ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.