آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت "؛

اگر طغیان و بغی نباشد آرامش به جامعه برمی‌گردد/ چهار نصیحت بزرگان قوم بنی‌اسرائیل به قارون

در آیه 81 سوره قصص آمده است قارون را با خانه‌‏اش در زمين فرو برديم و گروهى نداشت كه در برابر [عذاب] خدا او را يارى كنند و [خود نيز] نتوانست از خود دفاع كند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ آیت الله مکارم شیرازی در برنامه "چشمه معرفت" گفت: امام سجاد (ع) در آخرین جمله فصل 14 دعای مکارم الاخلاق از خداوند درخواست می‌کند و می گوید: خدایا کمکم کن من طغیان نکنم در حالی که من می دانم تو طغیانگران را دوست نداری من به تو در این مساله مهم اتکا کردم.

وی افزود: حقیقت طغیان و بغی در لغت عرب به یک معناست. تفسیر این لغات به طور ساده این است که انسان پای خود را از گلیم‌اش بیرون نگذارد. کتاب "قاموس اللغه"  نوشته فیروزآبادی بهترین منابع لغت عرب است می گوید برتری جویی، ظلم کردن سلطه بر دیگران مجموع اینها را بغی و طغیان می گویند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: طغیان سرچشمه بسیاری از جنگ ها بوده و هم اکنون نیز سرچشمه آن است. برتری جویی هایی که کشورهای قوی و دولتهای توسعه طلب می‌کنند، اینها سرچشمه انواع جنگ ها و اختلافات است.

وی ضمن اشاره به این نکته که طغیان سرچشمه خیلی از پرونده های جنایی است، بیان کرد: اگر طغیان و بغی نباشد، آرامش به جامعه بر می گردد. پا را از گلیم فراتر نهادن سبب می شود جامعه گرفتار انواع ناآرامی شود. در آخر سوره قصص داستان قارون آمده است که نتیجه و شکل طغیانگری را نشان می‌دهد، الآن هم امثال قارون در دنیای ما کم نیستند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در سوره قصص می‌خوانیم، قارون از قوم موسی(بنی اسرائیل) بود اما طغیان کرد صاحب ثروت شد و برتری جویی می کرد. گنج های فراوانی ما به او دادیم، اگر مدیریت، هوش و استعداد داشت ما به او دادیم با این نعمت هایی که به قارون دادیم گنج های فراوانی بدست آورد.

وی تصریح کرد: قرآن می گوید کلید این گنج ها را چند نفر قوی باید از زمین بردارند. آگاهان بنی اسرائیل چهار نصیحت کردند که باید طغیانگران آن را بشنوند، اول اینکه شادی توأم با مستی ثروت نداشته باشی، خداوند اینگونه افراد را دوست ندارد. دوم خداوند امکاناتی به تو داده، سرای آخرت را در آن جستجو کن.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: سفارش سوم این بود که فراموش نکن چه اندازه از دنیا نصیب داری و با خودت می بری، آخر کار کفنی با خود می بری و متاسفانه بعضی ها هم با خود کفنی نمی برند و چهارمین نصیحت این است که خدا به تو نیکی کرده بنابراین تو هم نیکی کن.

وی ادامه داد: قارون این چهار نصیحت را گوش نداد و گفت "شما می گویید خدا به من این نعمت ها را داده. من علمم، مدیریتم، خلاقیتم و قدرت ابتکارم سبب شد این ثروت ها را فراهم کنم." ولی او حساب نمی کند که اینها را خدا به او داده است. قرآن می گوید چیزی نگذشت که یک رانش زمینی در منطقه او رخ داد و همه را در زیر خاک مدفون کرد، این عاقبت طغیانگران است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار