اصفهان؛

جلوگیری از برداشت های بی رویه آب در کاشان

چاههای غیرمجاز شهرستان کاشان که در ارتفاعات و دشت کاشان حفر شده اند به محض وصول شکایت با هماهنگی دادستان و نیروی انتظامی تعطیل شده و از برداشت آب جلوگیری می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان؛ معاون استاندار و فرماندار کاشان در حاشیه دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان که با حضور دادستان و اعضای شورا در فرمانداری کاشان برگزار شد با بیان این خبر گفت: شرایط منابع آب دشت کاشان از وضعیت بحران عبور کرده است و متأسفانه بنا به نظر مهندسین مشاور وضعیت آبخوان تنها جوابگوی 6 سال آینده منطقه خواهد بود.

ابوالفضل صدرائیه تصریح کرد: برداشت بی رویه از منابع آب دشت کاشان باعث شده تا وضعیت آب در منابع زیرزمینی به شدت افت نموده و با نشست زمین قابلیت آبگیری مجدد از دست رفته و چنانچه در آینده بارندگی خوبی داشته باشیم، وضعیت لایه های زمین به گونه ای نیست که بتواند از آن بهره برداری کند.

وی افزود: برداشت بی رویه و عدم مناسب سازی بعد از برداشت در معادن شن و ماسه شهرستان نیز تهدیدی دیگری در خصوص فرآیند تغذیه آبخوان کاشان می باشد که با هماهنگی انجام شده با مقام قضایی مقرر شد از برداشت بی رویه آن جلوگیری به عمل آید.

صدرائیه یادآور شد: در خصوص احکام شکایت هایی که برای چاههای غیرمجاز به دستگاه قضایی ارسال می گردد با مساعدت دادستان محترم مقرر شد قبل از ارجاع به شعبات از طریق دادستان دستور پلمپ صادر شده و بحث های تفهیم اتهام و رسیدگی های قضایی بعد از این اقدام انجام شود.

فرماندار تأکید کرد: وضعیت بحران آب شهرستان باعث شده است تا مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و از طریق دادستانی ، نیروی انتظامی و امور منابع آب کاشان اقدامات لازم انجام گیرد.

صدرائیه گفت: توجه به احداث بندهای آبخیزداری و ساماندهی رودخانه های بالادست شهرستان از دیگر اقداماتی است که می تواند در خصوص کاهش مشکلات بحران آب شهرستان موثر باشد.

معاون استاندار افزود: روز به روز شرایط آبی منطقه و شهرستان وخیم تر می شود. شرایط بسیار بحرانی است. مدیریت وضع موجود با اهمیت است و باید تدبیر کنیم چگونه شرایط فعلی را پشت سر گذاشته و دورنمای قابل قبولی را مدنظر قرار دهیم.

فرماندار کاشان با انتقاد از بی توجهی به فرهنگ سازی در خصوص بحران آب منطقه گفت: فرهنگ سازی این نیست که یک سازمان برای چند روز از سال بنری را جلوی اداره نصب کند بلکه بایستی کارشناسان اطلاع رسانی و روابط عمومی همه ی سازمان ها و ادارت در تمام طول سال و از همه روش های ممکن برای نشان دادن وضعیت موجود استفاده نموده و راههای صرفه جویی و مدیریت منابع آبی را برای همه مردم تبیین و تشریح نمایند.

وی یادآور شد: در حالی که همایش های مختلف برای صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در شهرستان برگزار می شود ولی متأسفانه وقتی مردم پا به خیابان می گذارند با واقعیت دیگری روبرو می شوند و این دوگانگی باعث می شود تا مردم نسبت به عملکرد مسئولین بدبین شده و نتوانیم اهداف خود را محقق نماییم.  

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.