سخنگوی کاخ سفید مدعی شد بازرسی تمام زنجیره تامین هسته‌ای ایران به ما این اطمینان را می دهد که مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در این کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ "جاش ارنست،"  سخنگوی کاخ سفید، درباره بازرسی‌های مکرر از نیروگاههای هسته‌ای ایران در هر زمان و مکان اعلام کرد: کارشناسان در حال گفتگو درباره جزییات این مسئله در اروپا هستند. ما شاهد هستیم ایران در توافق سیاسی که اوایل آوریل (فروردین) به آن رسیدیم، به همکاری با سرزده ترین بازرسی‌ها که تاکنون بر یک کشوری اعمال شده، موافقت کرده است. کار بر روی جزییات آن کاری پیچیده است؛ اما ما در این زمینه الگو داریم. کشورهای مختلفی اجازه بازرسی مفصل از تاسیسات هسته‌ای را به آژانس بین المللی هسته‌ای داده اند. بنابراین ما روندی برای انجام این کار داریم.

"ارنست" در ادامه گفت: رئیس جمهور تاکید کرد با توجه به رفتار گذشته ایران روندی که در قبال این کشور پیش گرفته‌ایم سختگیرانه است. ما به دنبال آن هستیم و انتظار داریم ایران به تعهداتی که در اوایل آوریل داده است، عمل کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یک پروتکل استاندارد دارد که در انجام این نوع بررسی‌ها از آن تبعیت می کند. البته اوضاع درباره ایران به دلیل شرایط منحصر به فرد برنامه هسته‌ای که دارد متفاوت است؛ اما من می خواهم اطمینان دهم الگویی است که می تواند در این گفتگوها از آن استفاده شود تا دسترسی مدیریت شده به برنامه هسته‌ای ایران را ممکن می‌کند و تبعیت آنها از توافق را راستی آزمایی کند.

"جاش ارنست" گفت: ما فقط به تاسیسات هسته‌ای یا تاسیسات نظامی نگاه نمی کنیم؛ بلکه بازرسی‌ها شامل برخی تاسیسات تولید که برای عملیاتی شدن تاسیسات هسته‌ای مهم است نیز می شود. این بازرسی همچنین شامل منابع اورانیوم در داخل ایران می شود تا زمانی که این مواد اکتشاف یا انتقال می یابند، مورد بررسی قرار گیرند.

بنابراین ما به همه زنجیره تامین نظارت خواهیم داشت که می تواند به آمریکا و شرکای بین المللی اطمینان دهد که ایران به توافق گسترده تر(جامع) پایبند است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
hossin
۱۰:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
اینها دنبال جاسوسی برای حمله گسترده اند نه برای اطمینان یابی
آخرین اخبار