جنتی در مراسم پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری هنر:

بدهی صندوق هنرمندان را با 60 میلیارد اعتبار تسویه می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 60 میلیارد اعتبار برای تسویه بدهی صندوق هنرمندان گرفته‌ایم تا با تسویه‌حساب این صندوق به‌طور حرفه‌ای و جدی فعالیت می‌کنند را در آن عضو کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری هنر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از هنرمندان از جمله مهتاب کرامتی، ستاره اسکندری، فاطمه معتمد آریا، فرشته طائرپور ، حمید فرخ نژاد، فرهاد توحیدی و جمعی از مدیران بانکی و مدیر عامل‌های شرکت‌های سرمایه گذاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی مرتضی حیدری مجری برنامه پس از بیان مقدمه ای در باب تحول و پیشرفت انرژی و تأثیر آن در فرهنگ و هنر کشور گفت: عمر اقتصاد فعال در دنیا هنوز به 3 دهه نمی‌رسد اما به‌کارگیری آن، به شکوفا شدن اقتصاد و تولید آثار عظیم منجر می‌شود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خریدن سهم در صندوق سرمایه گذاری هنر سخنرانی خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد: در سال همدلی و هم زبانی این گونه اقدامات، همدلی را تحقق می‌بخشد .من از زمانی که به سمت وزارت ارشاد منصوب شدم. یکی از مسائل و دغدغه‌هایم مسئله فرهنگ و هنر و حمایت از هنرمندان بوده است. من در این مورد به کسانی که قبل از من تجربه کار در وزارت ارشاد را داشتند، مشورت کردم که از میان آن‌ها می‌توانم به احمد مسجد جامعی و مهندس کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کنم.

وزیر ارشاد در ادامه عنوان کرد: پس از این مشورت‌ها طرح حمایت از هنرمندان به مجلس ارائه شد و این طرح به گونه ای بود که نمی‌شد به عنوان بنگاه اقتصادی در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر قرار بگیرد. البته در صندوق اعتباری هنرمندان مشکلات فراوانی وجود داشت و افراد کثیری در آن عضو بودند با برآوردی که انجام شد آمار صد هزار نفر درآمد که برخی در داخل کشور نبودند تعداد زیادی هم در قید حیات نبودند و مبلغ زیادی بابت بیمه آن‌ها به گردن صندوق حمایت از هنرمندان بود که باعث بدهی این صندوق شده است.

جنتی همچنین اظهار داشت:60 میلیارد اعتبار برای تسویه بدهی صندوق هنرمندان گرفته‌ایم تا با تسویه حساب این صندوق افرادی که هنرمند، روزنامه نگار و نویسنده را که به طور حرفه ای و جدی فعالیت می‌کنند را در آن عضو کنیم که 22 هزار نفر از این هنرمندان ، نویسندگان و روزنامه نگاران عضویت ثابت دارند ضمن این که این صندوق در جنوب و شمال کشور راه اندازی شده است.

وی همچنین بیان کرد: در سال 93 تمرکز ما در بستر سازی و زمینه سازی در هماهنگی با اقتصاد فعال بود و همان طور که گفته شد این بحث حدود 14 سال است که رواج دارد ولی در کشور ما به آن پرداخته نمی‌شود چون مشکلات معیشتی و اقتصادی در اولویت قرار گرفته و مسائل فرهنگی و هنری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در سفرهای استانی رئیس جمهور نیز که همراه هیأت دولت به مناطق مختلف می‌رویم شاهد کمک‌ها و سرمایه گذاری‌های دولت در عرصه فرهنگ و هنر هستیم اما بسیاری از سرمایه گذاران در بخش صنعتی سرمایه گذاری می‌کنند و توجیهی برای سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در 15 ماه گذشته تلاش وزارت ارشاد به منظور جذب سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر بوده است گفت: نهضت نرم افزاری که در دنیا راه افتاد باعث سود کلان در این حوزه برای فعالان این عرصه شده است طبق جلسات هفتگی که در وزارت ارشاد با مدیران سرمایه تشکیل داد این موضوع مطرح شد که در این حوزه چه کارهایی امکان انجام شدن دارد و خوشبختانه سرمایه گذاری‌های سودآوری که وابسته به بودجه دولت نباشد انجام پذیرفت.

جنتی ادامه داد: ما باید نهادی را ایجاد کنیم که پایدار و بادوام و ثابت باشد پیشنهادات در این عرصه به دو گونه بیان شد یکی این که صندوق سرمایه گذاری هنر تشکیل شود و دیگری تاسیس شرکت سرمایه گذاری هنر بود که جمعی از دوستان برای سرمایه گذاری در این شرکت داوطلب شدند که در سال 94 تمام تلاش وزارت ارشاد بر این است که دو صندوق را به ثمر برساند و در سطح کشور توجه علاقه‌مندان را به شرکت در این حوزه که سرمایه در عرصه و فرهنگ و هنر است جلب کند بحث اقتصاد فعال در دولت مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت و حتی خود رئیس جمهور هم به این نکته توجه دارد و عنوان کرد که اقتصاد فعال گام خوبی در پیشرفت دولت است پیشنهادها برای تشکیل جلسه و چاره جویی برای کمک به عرصه فرهنگ و هنر و صنایع فرهنگی و هنری بود سهم اقتصاد فعال از تولید ناخالص ملی در دنیا بین 3 تا 12 درصد است و میانگین رشد اقتصادی 8 تا 10 درصد است و در حوزه اقتصاد خلاق 5 کشور در دنیا فعال هستند که این ایالات متحده آمریکا، هونگکونگ، آلمان و هلند هستند.

وی با اشاره به ارزش صادرات کشورهای پیشرفته گفت: این کشورها در پی پیشرفت و ارتقای اقتصاد فعال هستند.

وی با اشاره به برگزاری حراج‌ها داخل کشور گفت: حراج‌های آثار تجسمی و هنری در کشور ظرف 4 سال اخیر به ده برابر سال‌های گذشته افزایش یافته و حدود 21 میلیارد تومان شده است صنعت سینما نیز با توجهی که به آن شد وضعیتش بهبود یافت و سال گذشته 52 میلیارد تومان فروش داشت که 40 درصد رشد آن را نشان می‌دهد. با توجه به رویکردهای دولت در زمینه گردشگری نیز توریست و گردشگری رو به افزایش است و امید داریم این افزایش همچنان ادامه یابد چون با افزایش گردشگر فروش صنایع دستی نیز بیشتر می‌شود.

جنتی همچنین اظهار داشت: با توجه به این مقوله می‌توانیم از سرمایه‌ها استفاده ای کنیم که سود بیشتری را برای عرصه فرهنگ و هنر داشته باشد و این سود می‌تواند در خدمت هنر و فرهنگ کشور قرار بگیرد با همفکری و هم زبانی و همدلی بین اصحاب فرهنگ و هنر و سرمایه داران به اهدافمان دست پیدا می‌کنیم.

خلیل ارجمندی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری هنر پس از خیر مقدم به حضار اظهار داشت: کشور در شرایط رکود تورمی است و حجم نقدینگی بانک‌ها کاهش یافته است مطالبات نهایی بانک‌ها و نقدینگی کم باعث شده که به موضوع هنر و فرهنگ کمتر پرداخته شود.

وی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌هایی که اساس آن‌ها بر پایه فناوری ارتباطات است رشد سریعی داشتند و هزینه های زیادی کردند و سودهای آن چنانی بردند.

وی با بیان این وضعیت عنوان کرد: در سال 93 در بخش نظری بحث‌هایی در خصوص تاسیس صندوق سرمایه گذاری هنر شده است و بخشی از این بحث در خصوص طراحی مدل لباس بوده که در تمام کشورها به آن پرداخته می‌شود در نشست‌هایی که تشکیل شد تاسیس صندوق سرمایه گذاری هنر  یکی از مواردی  بود که به آن اشاره شد

ارجمندی در ادامه عنوان کرد: بودجه که وارد عرصه فرهنگ و هنر شده از طریق اسپانسر بوده  و این کار اشتباه است چون مثلاً بانک پاسارگاد یک بار از یک فیلم یا یک اثر موسیقی حمایت می‌کند ولی این موضوع و این سرمایه گذاری دائم و همیشگی نیست. 

وی در ادامه با اشاره به این که صندوق سرمایه گذاری هنر شفاف سازی می‌کند گفت: این صندوق صاحب یک سایت است که اطلاعات هزینه‌ها و بودجه‌ها را به طور شفاف در اختیار اعضا می‌گذارد و با پیگیری‌های فراوان از بورس مجوز گرفته است به هر صورت اصل سرمایه به سرمایه گذار برمی گردد و سود ناشی از سرمایه گذاری برای بیمه تکمیلی هنرمندان صرف می‌شود این صندوق با بودجه 5 میلیارد تومانی ثبت شده است.

وی در پایان گفت: دولت بودجه ای برای اختصاص دادن به صندوق هنرمندان ندارد و با استفاده از بخش خصوصی و سرمایه گذاران علاقه‌مند به هنر و فرهنگ و همچنین جلوگیری از برخی فسادهای اقتصادی این کار صورت می‌گیرد.

فرهاد توحیدی در ادامه مراسم عنوان کرد: داستان مشهوری است که در مطبوعات به چاپ رسیده و آن مربوط به یک روزنامه نگار خارجی است که بیان کرده پس از کشور خود به کشور تایوان علاقه‌مند است. چون تایوان یک کشور صخره ای است و منابع زیرزمینی ندارد و به همین خاطر از ذهن و هوش ذکاوت مردم خود استفاده می‌کند.

توحیدی ادامه داد: وقتی از اقتصاد خلاق صحبت می‌شود ذهن خلاق و خلاقیت در آن نهفته است بین دانش آموزان کشورهایی که منابع زیرزمینی دارند با کشورهایی که این منابع را ندارند تفاوتی وجود دارد و آن در هوش و ذکاوت بچه های آن سرزمین است درس ریاضی دانش آموزانی که در کشورهایی هستند که منابع زیر زمینی دارد ضعیف‌تر از دانش آموزانی است که این منابع را ندارند چون آن‌ها با اطلاع از این که منابع زیر زمینی ندارد و نمی‌توانند به آن امیدوار باشند از هوش و ذکاوت خود استفاده می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: جامعه مطالبات خود را از هنرمند می‌خواهد و هنرمند نیز خواسته جامعه را عمل می‌کند و در این راه شهید هم می‌دهد مثل اتفاقی که روز گذشته در مجلس افتاد و وزیر ارشاد از سوی مجلسی‌ها دو کارته شد ولی حتی اگر کارت قرمز بگیرد و استیضاح هم شود از راه خود بر نمی گردد چون به اعتقاداتش استوار و ثابت قدم است.

توحیدی در ادامه عنوان کرد: آمریکا در سال 2010 که سال رکود اقتصادی این کشور بود از 10 میلیارد درآمدش 5 میلیارد دلار را به تولید سینمایی اختصاص داد 80 درصد درآمد 52 میلیاردی فروش سال گذشته سینما متعلق به 4 فیلم بود و بقیه فیلم‌ها 20 درصد فروش داشته است و این مشکل زیرساخت سینماست که در گردش سرمایه دچار مشکل می‌شویم.

توحیدی همچنین تصریح کرد: اکران چند فیلم ایرانی به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره‌ها باعث موفقیت شد و فیلم جدایی نادر از سیمین فرهادی که باعث خون دل‌ها خوردن شد بالاخره هر طور که بود  شده با لابی کردن اسکار گرفت همچنین کاهانی نیز فیلمی که در این جا با بی مهری مورد فراموشی قرار گرفت در فرانسه با تماشاگران زیادی مواجه شد پولی که در کشورهای بدون نفت تولید می‌شود بانک مرکزی چاپ نمی‌کند بلکه استعداد دانش آموزان، آگاهی والدین و معلمان دلسوز چرخ‌های اقتصاد این کشورها هستند.

پس از سخنان توحیدی با حضور جنتی، حجت الاسلام دعایی، مهندس کاظمی، احمد مسجد جامعی، جلیل ارجمندی و فرشته طائر پور از سرمایه گذاران صندوق سرمایه گذاری هنر تقدیر شد که در میان سینمایی‌ها سید رضا میر کریمی کارگردان و مدیرعامل خانه سینما، فرهاد توحیدی نویسنده و عضو سابق خانه سینما و حمید فرخ نژاد ، مهتاب کرامتی و ستاره اسکندری حضور داشتند.

فرشته طائرپور نیز برای بیان سخنانی به جایگاه آمد و گفت: من اصلاً اقتصادی نیستم و نمی‌توانم باشم ولی ما سینماگران به دلیل شغلمان ، سفر زیاد داریم و این سفرها با مسائلی آشنا می‌شویم که متوجه می‌شویم در کشورهای دیگر بنگاه‌ها اقتصادی قوی‌تر و مطرح‌تر کار خود را انجام می‌دهند حال ما سینماگران از حال تمام مشاغل دیگر در ایران بهتر است چون حاضر نیستیم شغلمان را به هیچ شغلی عوض کنیم حتی اگر با حقوقی برابر باشد و دلیل آن ناتوانی نیست بلکه این است که ما سینما را انتخاب کرده‌ایم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش سینما گفت: کسی که به این عرصه وارد می‌شود باید با سربلندی این کار را انجام دهد من با این اصطلاح نیکوکاری که در این صندوق وجود دارد خوشحال نیستم ولی به احترام تفکری که پشت آن وجود دارد چیزی نمی‌گویم و احترام می‌گذارم اما سینما و سینماگران ترحم نمی‌طلبد.

طائر پور در ادامه افزود: حال خوش ما مسری است به شرط این که زیرساخت‌های سینما مشخص باشد سینما ایران به بقا و ارتقای خود اهمیت می‌دهد و سینماگران می‌توانند به حیات خود ادامه دهند این در شأن دولت هنرپرور نیست که هنرمندان در این اوضاع به سر ببرند چون هر 18 وزیر دولت مسئول است باید کاری کنند که وضعیت هنرمندان ، نویسندگان و روزنامه نگاران بهتر از این اوضاع باشد که بتوانند خلاقیتشان را نشان دهند.

وی خطاب به جنتی گفت: هر کاری که برای هنرمندان می‌کنیم ما در مقابلش قدمی بر می‌داریم جامعه هنر هیچ کمک و حمایتی را بدون بازده نمی‌گذارد و شأن ما بالاتر از آن است که کمکی را بدون پاسخ بگذاریم.

پس از پایان مراسم وزیر ارشاد از یک نمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای نیاوران بازدید به عمل آورد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار