گزارش ویژه

برند بازان حرفه ای چه کسانی هستند

استفاده افراطی از لباس، بیشتر ،‌خود را در لباسهای به اصطلاح مارک‌دار ! نشان می دهد.

برند بازی از کجا آب می‌خورد؟به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، لباس‌هایی که عمدتا ارزش مادی چندانی ندارند اما به واسطه نام شرکتی معتبر و یا شهرت تولیدکننده‌های خارجی، ارزشی چند برابر یافته و متاسفانه نوجوانان و جوانان برای هویت‌‌یابی خود برای خرید این نوع از لباس ها، کفش‌ها، ساعت‌ها ... حاضرند مبالغ هنگفتی را بپردازند.

از طرف دیگر در استفاده از این پوشش‌ها و لباس‌ها میان تعدادی از نوجوانان و جوانان رقابت و چشم و هم چشمی بسیار وجود دارد و هر کس سعی دارد به طریقی گوی سبقت را از دیگری برباید.

*لباس من ، نشانه شخصیت من!

یکی از مهمترین دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به استفاده از مارک یا برندی خاص تمایل شدید آنها به شهرت و برتری جویی است.

خیلی ها علاقه شدید به استفاده از لباس‌های مارک‌دار معروف پیدا کرده‌اند و به نظر این کالا به دلایل کیفیت متفاوت اتفاق می‌افتد.

این پدیده نه تنها در کلان شهرها بلکه در شهرهای کوچک و حتی برخی روستاهای کشور نیز گسترش پیدا کرده است.

*فقط مارک! اصلی و تقلبی مهم نیست

تب فراگیر مارک بازی باعث شده خیلی از افراد برای خرید لباس هایی با برند خارجی تا چندین برابر قیمت آن را بپردازند اما اگر همین لباس ها با مارک ایرانی عرضه شود خریداری ندارد.

در حال حاضر خیابان‌های تهران پر شده از فروشگاه‌هایی که نام برندهای معروف دنیا را یدک می‌کشند و خریدارهایی که دیگر مثل سابق از قیمت‌ها نمی ترسند و حاضرند گرسنگی را تحمل کنند،‌ اما لباس هایشان بدون مارک نباشد.

دکتر محمدرضا خامنه، روانشناس، درخصوص مد و تب آن در بین جوانان می گوید، مد امروز یک معضل اجتماعی در بین جوانان برخی نقاط تبدیل شده است. این افراد برای این که از دیگر همسالان خود عقب نمانند حتی در برخی از موارد تمام حقوق خود را برای خرید لباس مارک‌دار هزینه می‌کنند.

 این افراد هیچ گاه توجهی به نوشته‌ها یا زیبایی  لباس ندارند و هر چه را مد شود می‌پوشند.

البته بین لباس‌ خارجی با کیفیت مارک‌دار و لباس‌هایی که تنها مارک دارند تفاوت زیادی وجود دارد. متاسفانه نوجوانان ایرانی بیشتر به مارک‌دار بودن توجه دارند که این مساله ناشی از کمبود توجه است. در واقع فرد با خرید اینگونه لباس‌ می‌خواهد که دیده شود.

*مارک‌ها، گاهی به شخصیت ما اهانت می‌کنند

جوانان در عرصه اجتماعی باید به دور از اهمیت دادن به تبلیغات و فرهگ کاذب به واقعیت ‌های اجتماعی خود توجه کنند و اجازه ندهند به شخصیت و فرهنگ آنها اهانت شود
برای اصطلاح این رفتار ناصحیح اجتماعی مطبوعات و رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

البته پیش از فرهنگ سازی رسانه‌ها، خانواده‌ها بعنوان نخستین گروه مرجع باید آموزش فرزندان در این زمینه بپردازند.

علاوه بر خانواده‌ها که نقش اساسی در انتقال آموزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند، سایر گروهای مرجع نظیر هنرپیشه‌ها و ورزشکاران نیز باید الگوهای استفاده صحیح از برند باشند که البته در جامعه ما متاسفانه این هنجارآفرینان گاهی خود عاملی برای انتقال هنجارهای منفی شده‌اند. 
در صورتی که فرهنگ‌سازی مناسبی برای کنترل این معضل انجام نداده‌ایم به طور حتم با مسئولیت پذیری همه بخش های جامعه، می توانیم از بروز بحران‌هویت و سرگشتگی در میان جوانان آینده، جلوگیری کنیم.

گزارش : تینا همتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار