آیت‌الله مکارم شیرازی:

افتخار حوزه، استقلال آن است/ از دولت حمایت همراه با نظارت خواهیم داشت

یکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند، گفت: از دولت حمایت همراه با نظارت خواهیم داشت.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید عظام صبح امروز (چهارشنبه) در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه شیعه مستقل از حکومت‌هاست، اظهار داشت: فرق حوزه‌های علمیه شیعه و اهل تسنن در استقلال شیعیان از حکومت‌ها حتی حکومت عادله است.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌های علمیه اهل سنت، رئیس حوزه و مفتی بلد، به وسیله حکومت تعیین می‌شود؛ اما در شیعه هیچ زمانی مرجع تقلید از سوی حکومت تعیین نمی‌شود؛ بلکه بزرگان حوزه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

این مرجع عالیقدر تقلید اضافه کرد: حوزه‌های علمیه شیعه، وابسته به دولت‌ها نبوده و این افتخار است البته از دولت‌ها حمایت می‌کنیم و در صورت لزوم تذکر نیز خواهیم داد.

* نتیجه وابستگی مفتیان سعودی به دولت در فتوا علیه یمن

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فتواهای مفتیان عربستان پس از حمله به کشور یمن، خاطرنشان کرد: هنگامی که دولت عربستان به مردم مظلوم یمن حمله کرد، مفتیان سعودی، آن را کاری حکیمانه خواندند چرا که وابسته و حقوق‌بگیر آنها هستند اما افتخار بزرگ در شیعه در سایه اهل بیت(ع) پیدا شده که مراجع و حوزه‌های علمیه مستقل از حکومت و دولت هستند.

وی اضافه کرد: اگر استقلال در مرجعیت و حوزه‌های علمیه نبود، امام راحل(ره) نمی توانستند قیام و انقلاب کنند.

* استقلال حوزه سبب پدیدآمدن انقلاب اسلامی شده است

آِت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه استقلال حوزه سبب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شده است، اظهار داشت: در رأس حکومت ایران، روحانی مقتدر و عالی مقام حضور دارد که در هیچ کجای دنیا همانند آن را نداریم.

وی در ادامه افزود: این بزرگی، نتیجه استقلال و نعمتی بزرگ برای ماست که بزرگان پیشین ما آن را حفظ کرده و ما نیز باید در حفاظت آن کوشا باشیم.

* انتقاد از برخی وابستگی های حوزویان به دولت

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از برخی وابستگی‌های دولتی ابراز داشت: اخیرا مشاهده می‌شود که در گوشه و کنار، گاهی برخی به سوی وابستگی‌های دولتی به پیش می روند که کاری نادرست است.

این مرجع عالیقدر تقلید خاطرنشان ساخت: حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند؛ البته از دولت حمایت می‎‌کنیم؛ چون برگزیده مردم است و رهبر معظم انقلاب آن را تنفیذ کرده‌اند.

* از دولت حمایت همراه با نظارت خواهیم داشت

وی همچنین تصریح کرد: البته حمایت همراه با نظارت است و گاهی محترمانه و منطقی تذکر نیز داده و خواهیم داد.

آیت‌الله مکارم افزود: اگر وابسته باشیم، این حمایت‌ها بدون نظارت خواهد بود و اگر امروز شجاعت داشته و تذکرات را گوشزد می‌کنیم، نتیجه استقلال حوزه است.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه شیعه، مردمی است نه دولتی، اظهار داشت: برخی از این وابستگی‌ها را امروز مشاهده می‌کنیم که دوست ندارم آن را بشکافم؛ اما بدانند که کاری نادرست است و افتخار ما استقلال حوزه‌های ماست.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: زمانی که بنده رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه بودم در اساسنامه ای که برای حوزه تدوین کردیم، آوردیم که حوزه مستقل از همه خواهد بود؛ چراکه همان زمان می‌دانستم برخی به خاطر اظهار محبت، وابستگی‌هایی به سود خود به وجود خواهند آورد.

این مرجع عالیقدر تقلید خاطرنشان ساختند: بارها پیشنهادهایی برای وابستگی به ما ارائه شده که نفی کرده و انجام ندادیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار