وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

سهم 3 درصدی اکو در تجارت جهانی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد: سهم حمل و نقل ریلی در میان کشورهای عضو اکو چندان قابل توجه نیست و باید به سمت جذب سرمایه گذاری برای تقویت این حوزه پیش رویم.

سهم  3 درصدی اکو در تجارت جهانیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عباس آخوندی وزیر راه و شهرساز ی در نشست روسای  اکو با اشاره به اینکه منطقه اکو داری گستره وسیعی از نظر وسعت بالغ بر 8 میلیون کیلیومتر مربع از سهم 53 دهم درصدی بر جغرافیای جهان و با جمعیتی بالغ بر440 میلیون نفر بر سهم 6.2 دهم درصدی از جمعیت جهان است گفت: متاسفتانه سهم اکو در  تجارت جهان تنها 3 درصد و بالغ بر 800 میلیارد دلار است که از این میزان حدود فقط 50 میلیارد دلار آن تجارت فی ما بین کشورها است.

وی ادامه داد: این سهم که نشا ن دهنده‌ این است که زیر بناها و ساختار گسترش شتابان ترانزیت در این منطقه که جریان تجارت فرامنطقه ای و بین المللی را هموار نماید کافی و مطلوب نیست که باید به طور جدیدی در الویت تصمیم گیری قرار گیرد.

وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: در این میان اهمیت در جایگاه حمل ونقل و رونق تجارت و بازرگانی امکان ناپذیر است و بر همین منوال جایگاه حمل و نقل ریلی و حمل ونقل سبز مقرون به صرفه ، کار آمد، قابل اعتماد و در دسترس  همگان به عنوان یکی از راهکارهای وصول و اهداف توسعه پدیدار بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهم حمل و نقل ریلی در میان کشورهای عضو اکو چندان قابل توجه نیست و به  لحاظ سنتی و نیز تبعیت از محدودیت‌های جغرافیایی اعم از محصور بودن اغلب کشورهای عضو در خشکی حمل و نقل جادها شیوه ای قابل حمل و نقل و ترانزیت در منطقه ی اکو باقی مانده است.

وزیر راه و شهر سازی در ادامه توضیح داد: اگر چه موقیعت کشورهای عضو اکو برای  اتصال شرق به غرب اروپا به آسیا و اتصال  نقاط مهم مراکز جمعیتی ، تولیدی و مصرفی ، از نظر حمل و نقلل موقعیت ویژه ای است و امکان سرمایه گذاری‌های دولتی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تقویت زیربنای‌های ریلی و اقتصادی و توجیه پذیر است.

آخوندی یاد اور شد: اما سهم اکو از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان فقط غریب 3 درصد بوده است از این رو حرکت ما به سمت جذب سرمایه گذاری برای تقویت حمل و نقل ریلی بایستی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح خط  راه اهن  ایران، ترکمنستان قزاقستان موسوم به خط را ه اهن شرق دریای خزر در اواخر سال 2014 توسط روسای جمهور سه کشور رویداد بزرگی در منطقه و نوید بخش رونق تجارت و ترانزیت و همچنین تسهیل عبور کالا در مسیر شمال- جنوب برای کشورهای اسیایی میانه به خلیج فارس و دسترسی به آب‌های آزاد و همچنینی اتصال آسیا به اروپا خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: بهره برداری کامل از این مسیر مستلزم کشورهای مسیر روی تنظیم نظام تعرفه‌های یکسان ،کاهش تعرفه و موانع سخت افزاری و راه اندازی قطارهای برنلمه ای است.

وی با اشاره به هدف این پروژه یعنی انتقال سالانه ی 20 میلیون تن بار در افق بلند مدت با برنامه ریزی مطلوب و عالمانه کشورهای مسیر برای رفع منابع سخت افزاری و نرم افزاری محقق گردد.

آخوندی اظهار داشت: رفع حلقه‌های مفقود تعرفه‌های ریلی در کوریدور شمال- جنوب در قلمرو ایران، آذربایحان  و ترکیه که اتصال شبکه‌های ریلی جهان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

وی  در ادامه توضیح داد: تقویت اتصالات ریلی اکو در مسیر استانبول -المالتی و المالتی و بندر عباس اسلام اباد تهران استانبول برای برنامه ریزی برای تصریع در احداث پروژه حائز اهمیت ریلی قرقیزستان تاجیکستان قزاقستان ایران که بیش از پیش نیازمند اجماع نظر روی این است که رو ی حمل و نقل ریلی دورنای توسعه پایدار در کشور های منطقه ای  اکو را روشن و هر گونه اقدام سیاست گذارانه برای  یک دست کردن مقررات یکسان سازی کاهش تعرفه  و هماهنگی برنامه های ریلی کشورهای  عضو در راه انداری قطارهای بدون هیچ شایبه ای رفاه و امنیت جمعی منطقه اکو را به ارمغان خواهد اورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: راه ، شهر ، احداث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار