کمالوندی در دانشگاه علوم قضایی:

مذاکره‌کنندگان ما سر سوزنی به طرف مقابل اعتماد ندارد/ وارد باشگاه صادرکنندگان آب سنگین شده‌ایم/ ارائه فکت شیت کاری ندارد!

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مسئله مذاکرات در عین پیچیده بودن ساده است چرا که از جنس موضوعات گذشته بوده که هدف آن‌ها فشار بر جمهوری اسلامی ایران است و هرچقدر جلو رفتیم این جنس فشارها اشکال مختلفی گرفته است.

مذاکره‌کنندگان ما سر سوزنی به طرف مقابل اعتماد ندارد/ وارد باشگاه صادرکنندگان آب سنگین شده‌ایم/ ارائه فکت شیت کاری ندارد!به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر امروز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه در نشست بررسی نقشه راه بیانیه سوئیس که در سالن شهید بهشتی دانشگاه علوم قضایی برگزار شد، اظهار داشت: اگر امروز مسائلی در حوزه دیپلماسی داریم چالش‌های اقتدار است و اگر این اقتدار وجود نداشت با این چالش‌ها مواجه نبودیم. هیچ موضوعی بعد از جنگ تحمیلی به اندازه مذاکرات افراد مختلف جامعه و کشورهای مختلف دنیا را درگیر نکرده است و این پیچیدگی موضوع مذاکرات است.

کمالوندی افزود: مسئله مذاکرات در عین پیچیده بودن ساده است چرا که از جنس موضوعات گذشته بوده که هدف آن‌ها فشار بر جمهوری اسلامی ایران است و هرچقدر جلو رفتیم این جنس فشارها اشکال مختلفی گرفته و شما نمونه‌های آن را به نحوی در بعد از انقلاب می‌بینید که مهم‌ترین آن جنگ بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم این شرایط به نحوی تکرار شده است و این بحث مشترک جنگ و موضوع هسته‌ای است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در شرایط کنونی با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم که دسته اول چالش‌های ناشی مسئله انقلاب بود خواستند جلوی تثبیت انقلاب را بگیرند اما نتوانستند و در حال حاضر نیز با چالش‌هایی از نوع اقتدار روبرو هستیم. جمهوری اسلامی ایران به سمت اقتدار پیش می‌رود و این مسیری است که مطابق میل کشورهای غربی نیست.

کمالوندی بیان کرد: در شرایط کنونی منطقه تغییرات عمده‌ای کرده، تحولات بین‌المللی در حال رخ دادن است و دنیا وضعیت نامشخصی دارد. به نحوی که چالش عدم استقرار و ثبات نظام جهانی وجود دارد که این چالش‌ها انواع مختلفی از اقتصادی، اجتماعی و ارزشی را دربرمی‌گیرد که مهم‌ترین این چالش‌ها، چالش ارزشی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آنچه که باعث تمایز جمهوری اسلامی از دیگر کشورها شده است، نگاه ارزشی است که اگر این نگاه گرفته شود، بسیاری از این چالش‌ها برطرف می‌شود.

وی گفت: بعد از فروپاشی نظام دوقطبی آمریکا فکر کرد یک خلائی به وجود آمده که می‌تواند با توجه به آن خلاء سیاست یک جانبه‌گرایی را در پیش بگیرد و می‌تواند قدرت اداره جهان را داشته باشد و اگر نیاز بود، از سازمان‌های بین‌المللی هم کمک بگیرد و حدود 10 الی 15 سال طول کشید تا بفهمند نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند اما از مدیریت جهان کوتاه نیامدند، منتهی روش خود را تغییر دادند.

کمالوندی تصریح کرد: جهان در یک وضعیت انتقالی است که نظامات استمرار ندارند و در این شرایط وضعیت نامطمئنی پیش می‌آید که موجب می‌شود مؤلفه‌های امنیتی در این شرایط اولویت پیدا کند و در 20 سال گذشته موضوع امنیت برای آمریکا و همه کشورها اولویت داشته است و همین شرایط موجب شده که مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی هم بُعد امنیتی بگیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه بیان کرد: در کشور ما که به لحاظ موقعیت استراتژیک و جغرافیایی و مؤلفه‌های اعتقادی و همچنین تغییرات در سیاست‌های بین‌المللی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد سیاستمداران ما باید روابط خود را با دنیا تعیین کنند که این کار بسیار سختی است.

وی تأکید کرد: تا زمانی که جمهوری اسلامی به ارزش‌ها اهمیت می‌دهد این وضعیت ادامه پیدا می‌کند و ما یک تقابل ارزشی داریم که این نوع تقابل دیر از بین می‌رود و جنس رویارویی ما با جهان غرب از جنس تقابلی درازمدت است.

کمالوندی افزود: کشورهای دنیا اگر بخواهند انسجام داشته باشند، باید هویت داشته باشند اما بسیاری کشورها با بحران هویتی مواجه هستند. در حالی که جمهوری اسلامی ایران با کمک دو بال اسلامیت و ایرانیت این بحران را ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به توان اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیک خود به عنوان یک ابرقدرت در سطح دنیا عرض اندام می‌کند و این مسئله‌ای است که آن‌ها را نگران کرده و سعی می‌کنند از اسلامی که در حال گسترش است، تصویری مخدوش را به مردم ارائه دهند که جذابیت ایدئولوژی را برعکس نشان دهند.

وی افزود: مهم‌ترین تهدید ما، تهدید موجودیت نظام است به نحوی که کشور را در وضعیتی قرار دهند تا نتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند. مسئله هسته‌ای نیز در طول چند سال گذشته شدت یافته است، چرا که روش‌های فشار دیگر بر جمهوری اسلامی ناکارآمد بوده و آن‌ها جنگ و تهدید را امتحان کرده بودند و به به نتیجه نرسیدند و پس از آن سعی کردند وارد یک فاز تعاملاتی شوند.

کمالوندی افزود: در این شرایط آن‌ها به دلیل این که به آن چه که می‌خواستند، نرسیدند چاره‌ای نداشتند جز این که این راه را هم امتحان کنند. ما اعتقاد داشتیم دعوای ما، دعوای 1+5 نیست بلکه با آمریکاست و این امر در طول مذاکرات ثابت شد و ما لازم بود به جای پرداختن به دیگر کشورها با آمریکا مذاکره کنیم و حضرت آقا اجازه دادند که در حد معاون وزیر صحبت کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: این روند شروع شد و در دولت جدید شتاب گرفت و قضاوت برای درستی یا نادرستی آن هنوز زود است اما آنچه که ثابت شده است این است که مانع در روند مذاکرات آمریکاست.

وی گفت: بر این اساس یک چارچوب مذاکراتی شروع شد که قرار بود حقوق ما من جمله حق غنی‌سازی، پیشرفت هسته‌ای و غیره حفظ شود و نگرانی‌های آن‌ها هم برطرف شود که روش‌های آن در مذاکرات مطرح شد.

کمالوندی تصریح کرد: در روند صحبت‌ها اصل بر این بوده که اعتماد نکنیم و مذاکره کننده ما سر سوزنی به طرف مقابل اعتماد ندارد که آن‌ها نیز همین طورند. در مذاکرات 6 یا 7 موضوع اصلی بود چنانچه ما به دنبال آن بوده‌ایم و الان هم تثبیت شده است حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران با وجود 6 قطعنامه تعلیق نشده بلکه رشد و سرعت آن هم بیشتر شده.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این که حق غنی‌سازی داشته باشیم جزو 10 کشوری در دنیا می‌شویم که می‌توانیم غنی‌سازی را انجام دهند و این مسئله‌ای بود که برای آن‌ها سخت بود.

وی افزود: جز مسئله غنی‌سازی و تولید مواد بحث دیگر تعداد سانتریفیوژها بود و دیگر این که مسئله فوردو مطرح بود.

کمالوندی گفت: یکی از مباحث بحث آب سنگین بود که آن‌ها از ابتدا آن را قبول نمی‌کردند و استفاده از آب سنگین سه مرحله است و اگر مذاکرات کنندگان می‌خواستند ناصادق باشند می‌توانستند یک مرحله را بپذیرند و آن‌ها هم قبول کنند و مسئله حل شود اما برای هر کدام از این مسائل ماه‌ها وقت صرف شد و طرف مقابل از مواضع خود عقب نشست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما در حال حاضر 100 تن آب سنگین داریم و وارد باشگاه صادرکنندگان آب سنگین هم شده‌ایم.

وی در مورد ارائه فکت شیت تصریح کرد: فکت شیت نوشتن کار خود آن‌ها را سخت کرد و دست آن‌ها را بست چرا که با توجه به آن دیگر دست خودشان برای ایجاد تغییرات بسته شد. فکت شیت دادن کاری ندارد و آماده است چنانچه ما هم آماده کرده‌ایم اما دست را می‌بندد مگر این که مذاکره تمام شده باشد و قطعی باشد.

کمالوندی تأکید کرد: آن‌ها آب سنگین را پذیرفتند و در مورد ذخایر به این جمع‌بندی رسیدیم که به گونه‌ای نباشد که مازاد آن به اندازه تولید یک بمب باشد که 3 راه وجود دارد. اول این که مازاد را صادر بکنیم، دوم تبدیل به مواد اولیه طبیعی بکنیم که چندان منطقی نیست و سوم تبدیل کردن به سوخت نیروگاه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نکته اصلی این است که شادابی صنعت هسته‌ای از بین نرود که در این زمینه تلاش بسیاری شده است و برای تک تک این موارد و حفظ زنجیره جنگیده‌ایم.

وی تأکید کرد: شادابی صنعت هسته‌ای ما حفظ شده است چرا که جز در تولید سانتریفیوژ در هیچ موردی محدودیت نداریم و در مورد تحریم‌ها نیز سعی بر این بوده که صدمه‌ای به صنعت هسته‌ای وارد نشود.

برداشتن تحریم‌ها سختی کار مذاکرات است

کمالوندی بیان داشت: تاکنون هدف این بوده که تحریم‌ها برداشته شود اما چگونگی برداشتن آن‌ها مورد بحث است و سختی کار مذاکرات همین مسئله است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: بحث اول این است که در همان روز توافق قطعنامه‌ای صادر شود که توافق را تأیید می‌کند و قطعنامه‌های قبلی لغو می‌شود و این مسئله بسیار مهم است که ما از فصل 7 که به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌المللی است بیرون بیاییم و بر اساس آن تحریم‌هایی که مربوط به حوزه‌های مختلف است، از بین برود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در این خصوص که چرا بحث پارچین متحول شده و مطرح نمی‌شود، گفت:‌ این بحثی بود که یک مدت مطرح می‌کردند و ما هم گفتیم این مسئله را فراموش کنید چرا که چند بار بازدید کردید و تمام شد اما پارچین در افکار عمومی جا افتاده است و طول می‌کشد تا چیز دیگری جایگزین آن شود و پارچین جای این نیست که هر دقیقه‌ای هر کسی که خواست وارد آن جا شود.

کمالوندی تصریح کرد: اگر بحث پارچین یک بار دیگر مطرح شود، جواب ما از قبل مشخص است. مهم‌ترین دستاورد مذاکرات این است که جمهوری اسلامی کشوری است که اهل تعامل است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: پذیرفتن پروتکل الحاقی و اجرای آن با تصویب مجلس است و اگر مجلس نخواهد اجرایی نمی‌شود. در مورد اجرای آن بحث‌های مختلفی وجود دارد و تا الان مطلبی عنوان نشده و اگر هم بخواهند بگویند مجلس محل قانون‌گذاری است و ما هم باید اجرا کنیم و دو سه ماه آینده اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار