حریری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

کشیدن صندلی از زیر پای مدیران با خصوصی سازی/سهم ده درصدی بخش خصوصی واقعی از خصوصی سازی

رئیس کمیسیون وارد ات اتاق بازرگانی ایران گفت: در بخش مدیریت میانی دولت هیچ اراده‌ای برای خصوصی سازی وجود ندارد چراکه واگذار کردن اقتصاد به بخش خصوصی به این معنی می‌باشد که مدیران صندلی را از زیر پای خودشان بکشند.

مجیدرضا حریری رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به سهم دولت در اقتصاد کشور گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که دولت باید نقش خود را کم رنگ کند و کار را به مردم واگذار نماید. 

وی افزود: بخش خصوصی تنها سهم ده تا 15 درصدی از اقتصاد کشور را دارد و متاسفانه در بخش صنایع بزرگ مانند: فولاد و خودروسازی و روال اجرایی بورس و بانک، بخش خصوصی سهمی ندارد. 

حریری با اشاره به اینکه در قانون اساسی تنها سه بخش خصوصی،دولتی و تعاونی وجود دارد، تصریح کرد: در دو دهه اخیر بخشی به نام نهاد عمومی غیر دولتی ایجاد شد که نه خصوصی و نه دولتی است. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: در این نهادها مدیریت به دست دولت است و تنها با نام بخش خصوصی کار می‌کنند همچنان که مدیران ایران خودرو، سایپا و فولاد مبارکه را هنوز دولت تعیین می‌کند در  حالی که این صنایع دولتی نیستند و در مقابل هیچ نهادی پاسخ گو نمی‌باشند. 

وی با اشاره به سابقه خصوصی سازی در کشور گفت: زمانی که به این نتیجه رسیده شد که باید خصوصی سازی انجام شود یکی از دلایل آن این بود که دولت تاجر و مدیر خوبی در این بخش نبود اما با وجود این در حالی که باید مدیریت‌ها نیز به بخش خصوصی تفویض می‌شد اما هنوز این اتفاق نیافتاده است. 

حریری افزود: در اقتصاد ما در مواضع کلیدی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بخش خصوصی نقش کم رنگی دارد. 

وی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از 100 میلیارد دلاری که تا کنون خصوصی سازی شده است تنها 10 درصد آن به بخش خصوصی واقعی رسیده و 90 درصد آن به نهادهای عمومی واگذار شده است. 

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت‌: در بخش مدیریت میانی دولت هیچ اراده‌ای برای خصوصی سازی وجود ندارد چراکه واگذار کردن اقتصاد به بخش خصوصی به این معنی می‌باشد که صندلی را از زیر پای خودشان بکشند. 

وی تصریح کرد: باید اراده ملی و فرادولتی وجودداشته باشد و یک شورای عمومی تشکیل شود که دولت هم یکی از اعضای آن باشد تا شاهد کم شدن سهم دولت در اقتصاد کشور باشیم. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار