علیرضا تابش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نمایشگاه کتاب یک سنت حسنه فرهنگی است / مکان نمایشگاه فعلی استانداردهای بین‌المللی را ندارد

رئیس بنیاد فارابی گفت: به نظر من مکان فعلی نمایشگاه کتاب استانداردهای کافی برای برگزاری نمایشگاه در تراز بین‌المللی را ندارد و باید به سمتی حرکت کنیم که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار کنیم.

علیرضا تابش رئیس بنیاد سینمایی فارابی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، درخصوص اهمیت نمایشگاه کتاب و تاثیر آن بر روی مطالعه بیشتر افراد جامعه گفت: یک سنت پسندیده‌ای که سال‌ها است در جمهوری اسلامی ایران تکرار می‌شود برگزاری مرتب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که یک باشگاه بزرگ فرهنگی به نوعی چلچراغ اندیشه و فرهنگ است.

وی افزود: افرادی که به عناوین مختلف از نقاط مختلف کشور برای خرید، دید و بازدید با ناشران در هر سمتی که هستند هر سال به نمایشگاه کتاب می‌آیند این حرکت نشان دهنده آن است که نمایشگاه به عنوان یک سنت حسنه فرهنگی در کشور ما جا افتاده و هر سال خیلی‌ها به مناسبت این رویداد بزرگ فرهنگی منتظر برگزاری این نمایشگاه و حضور در آن می‌مانند.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای تلاقی اهل فرهنگ و هنر اندیشه شده است.

وی افزود: افزایش ضریب مطالعه در سطح کشور را صرفا بر عهده نمایشگاه کتاب نیست بلکه نمایشگاه کتاب استانی، نمایشگاه‌ها تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی سراسر کشور، نمایشگاه موضوعی که در دوره‌های قبل به درستی برگزار می‌شد می‌تواند ضریب مطالعه را بالا ببرد.

تابش افزود: اینکه ما بتوانیم نیاز‌های مختلف اهل علم و دوست‌داران دانش، ادبیات و هنر را به نوعی برگزاری نمایشگاهی موضوعی در طول سال و استان‌های مختلف پاسخگو باشیم اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: باید حوزه تشویق مردم برای رفتن به کتاب فروشی‌ها را در دستور کار قرار داد چون ما کتاب‌فروشی‌های زیادی در محله‌ها وجود دارد که گاها مهجور می‌ماند در حالیکه با فراخوان‌های نوبه‌ای می‌توان توجه مردم و خانواده‌ها را جلب کرد تا سهم بیشتری از مطالعه را ببرند.

وی ادامه داد: این کارها اگر تکرار شود توجه مردم به مقوله کتاب‌خوانی بیشتر خواهد شد از طرفی کتاب هم جزء بزرگی از چرخه فرهنگی کشور است اقتصاد نشر نقش مؤثر و تغییر کننده‌ای در کتاب‌خوانی مردم دارد، اینکه ناشران بتوانند فراق بال بیشتری کتاب تولید کنند، مترجمان و نویسندگان ما به خصوص در حوزه تالیف بتوانند با آسایشی بیشتر تولید اثر بکنند.

وی افزود: این منظومه و این چرخه را باید در بخش گستره فرهنگی کشور ببینیم، دولت هم سعی کرده نقش تسهیل کننده در این سال‌ها داشته باشد.
تابش بیان کرد: بخشی از مسائل اقتصادی که مردم کشور ما با آن‌ها روبرو هستند طبعا روی کتاب و کتاب‌خوانی تاثیر می‌گذارد و گاهی اوقات سهم کتاب در سبد فرهنگی خانوار به خاطر مسائل اقتصادی کم می‌شود.

وی افزود: مجموعه دست‌اندکاران کتاب چه در بخش دولتی و چه غیر دولتی، رسانه ملی، خبرگزاری‌ها، نشریات سهم موثر و عمده‌ای در رونق و ترویج کتاب‌خوانی دارند.

تابش درخصوص تاثیر مکان نمایشگاه بر‌ افزودن اعتبار به آن عنوان کرد: مکان نمایشگاه قاعدتا به اعتبار نمایشگاه می‌افزادی به هر حال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک نشان و یک برند برای جمهوری اسلامی است، اگر جا و مکان یک مکان کاملا تخصصی برای کتاب باشد بسیار مفید خواهد بود.

وی افزود: ما به خطر یک سری کمبودها که داریم سال‌ها است نمایشگاه به این صورت برگزار می‌شود اگر نمایشگاه بین‌المللی تهران که چندی پیش از آن بازدید کردم و به خوبی در حال پیشرفت است، به زودی بهره برداری می‌شود فضاهای کاملا تخصصی و زیبایی دارد که ناشران و سایر نمایشگاه بین‌المللی در عرصه‌های دیگر بهتر می‌توانند آثار خود را عرضه کرده، دسترسی مردم راحت‌تر خواهد بود و در کل حرفه‌ای‌تر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با همه کمبودهایی در حال حاضر با آن در نمایشگاه فعلی روبرو هستیم ولی آنجا هم یک مرکز فرهنگی است که معماری و فضای آنجا باعث شده یک حس دوست داشتنی و همدلی بین اهالی نشر و فرهنگ برقرار شود.

تابش ادامه داد: به نظر من مکان فعلی آن استانداردهای کافی برای برگزاری نمایشگاه در تراز بین‌المللی را ندارد و باید به سمتی حرکت کنیم که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار