وزیر کشور آلمان اتهام همکاری اطلاعاتی با آمریکا را رد کرد

توماس دمایزیر اتهام دروغگویی به پارلمان را در خصوص همکاری اطلاعاتی با آمریکا بی اساس خواند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، "توماس دمایزیر" -- وزیر کشور آلمان -- چهارشنبه اتهام دروغگویی به پارلمان را در خصوص همکاری اطلاعاتی با آمریکا رد کرد. وی در عین حال نتوانست نمایندگان مخالف را متقاعد کند.


توماس دمایزیر پس از حضور در کمیته نظارتی پارلمان آلمان به خبرنگاران گفت: در زمان فعالیتش در سمت وزیر اطلاعات این کشور از سال 2005 تا 2009 میلادی متوجه هیچ نشانه ای دال بر جاسوسی صنعتی آژانس امنیت ملی آمریکا با کمک آژانس اطلاعاتی این کشور نشده است.


پس از آنکه هفته نامه اشپیگل آلمان دو هفته پیش در گزارشی اعلام کرد آژانس جاسوسی آمریکا با همکاری آلمان از سیاستمداران و شرکت های اروپایی جاسوسی کرده است ، دولت ائتلافی محافظه کار آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با موجی از فشارها مواجه شده است. بنا بر گزارش ها، همکاری مخفیانه آژانس اطلاعاتی آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا سال 2002 میلادی با هدف جاسوسی از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی آغاز شد.


این در حالی است که تحقیقات آژانس اطلاعاتی آلمان در سال 2013 به دنبال اسنادی که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره فعالیت این سازمان منتشر کرد نشان داد آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره شرکت هایی همچون شرکت هوا فضا و صنایع دفاعی EADS جاسوسی کرده است. وزیر کشور آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد ، آمریکا در سال 2008 میلادی پیشنهاد گسترش همکاری ها در زمینه جاسوسی دیجیتالی را مطرح کرده بود که این پیشنهاد با مخالفت دولت آلمان مواجه شد.


یک نماینده حزب چپ آلمان با اشاره به اینکه اظهارات دمایزیر قانع کننده نیست ادعا کرد اسناد مختلف نشان می دهد دمایزیر به خوبی مطلع بوده است که آمریکاییها به این توافق پایبند نبودند و تنها قصد تامین منافع خود را داشتند. این در حالی است که صدر اعظم آلمان از همکاری اطلاعاتی کشورش با آمریکا دفاع و اعلام کرد آلمان هر آنچه در توان داشته باشد برای تضمین اینکه دستگاه های اطلاعاتی این کشور کار خود را در زمینه مبارزه با تروریسم به خوبی انجام می دهند به کار می گیرد. لازمه دستیابی به این هدف، همکاری با همه دستگاه های اطلاعاتی و به ویژه دستگاه امنیت ملی آمریکاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار