در دیدار "ولایتی" و "گادکاری" مطرح شد؛

آمادگی طرف هندی برای انتقال گاز از ایران و راه‌اندازی تأسیسات پتروشیمی/ بندر چابهار نقطه استراتژیک ایران و هند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر حمل و نقل هندوستان عصر امروز (چهارشنبه) دیدار و پیرامون موضوعات مشترک گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، در دیدار عصر امروز "علی‌اکبر ولایتی" رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و "نیتین گادکاری" وزیر حمل و نقل هندوستان، دو طرف این دیدار را مثبت ارزیابی کردند و در ادامه وزیر حمل و نقل هندوستان در خصوص دیدار با ولایتی اظهار داشت: در این دیدار در خصوص مشارکت هندی‌ها در بندر چابهار صحبت و گفتگو شد و این موضوع در زمان نخست وزیر قبلی هندوستان مورد مذاکره بوده است.

گادکاری افزود: بندر چابهار نقطه استراتژیک دولت‌های ایران و هندوستان است و می‌تواند در راستای پیشرفت و توسعه هر دو کشور از پتانسیل و ظرفیت‌های این بندر استفاده شود.

وزیر حمل و نقل هندوستان ابراز امیدواری کرد که ایران و هندوستان بتوانند با همکاری یکدیگر شرایط برد – برد در این زمینه حاصل کنند.

وی گفت: دولت هندوستان در خصوص این مهم تصمیماتی گرفته و طرحی را به تصویب رسانده است و امیدواریم این طرح با همکاری ایران به موفقیت بیانجامد.

در ادامه این دیدار، ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با وزیر حمل و نقل هندوستان در خصوص روابط دیرینه و بسیار مهم دو کشور گفتگو کردیم و هر دو طرف به این موضوع اعتراف داشتند که مشترکات میان هند و ایران بسیار است.

وی افزود: این مشترکات زمینه مساعد و مثبتی برای توسعه روابط دو کشور در حال حاضر است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: غیر از روابط دوجانبه‌ای که در حال حاضر بین ایران و هندوستان وجود دارد، دو طرف تمایل دارند این روابط به سطوح بالاتری افزایش یابد.

ولایتی افزود: درباره همکاری بین دو طرف برای کار با کشورهای ثالث مانند کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، روسیه و کشورهای مشترک المنافع و استفاده از راه‌های ترانزیتی ایران برای حمل و نقل کالاهایی که مورد نیاز روسیه و افغانستان و آسیای مرکزی به هند و بالعکس است، صحبت‌های خوبی صورت گرفت.

وی ابراز امیداوری کرد تا قبل از پایان سال جاری میلادی نخست وزیر هندوستان به ایران سفر کند و سفر وی برای اتخاذ تصمیمات مهم و استراتژیک در توسعه روابط دو کشور راهگشا باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره رابطه دو کشور در زمینه انتقال گاز و نفت خاطر نشان کرد: در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفت و طرف هندی آمادگی بسیاری برای انتقال گاز از طریق LNG به کشورش را دارد و مایل است تأسیسات پتروشیمی را در چابهار راه‌اندازی کند تا از گاز ایران برای محور شیمیایی مورد نیاز خود استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار