در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر:

الزام شهرداری تهران به تشکیل در چهارچوب وظایف خود برای ازدیاد باروری مورد تصویب قرار گرفت

در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر کلیات الزام شهرداری تهران به اجرای وظایف خود برای ازدیاد باروری در شهر تهران مورد بررسی اعضا قرار گرفت و در نهایت کلیات آن تصویب رسید.

الزام شهرداری تهران به تشکیل در چهارچوب وظایف خود برای ازدیاد باروری مورد تصویب قرار گرفتبه گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران ، طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت و جمعیت شهر تهران در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت که موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح کردند، در این راستا محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل در ادامه بررسی این طرح و با اشاره به معضلاتی که افزایش جمعیت در تهران می‌تواند داشته باشند، اشاره کرد و هشدار آب و حمل و نقل را مطرح کرد تا به صورت جدی به این مسئله پرداخته شود.

وی افزود: با وام ازدواج نمی‌توان مشکل ازدواج و جمعیت شهر تهران را حل کرد، چرا که مشکل اساسی بحران‌هایی همچون آب و حمل و نقل و دیگر موارد است که با ازدیاد جمعیت قطعا بحران‌های بیشتری پیش روی شهر خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل ادامه داد: باید تهران را برای سالمندان آماده کنیم، پیاده‌ راه‌ها را برای تردد آن‌ها هموار کنیم.

سرخو ادامه داد: شغل و جلوگیری از بیماری‌های مختلفی که شهر با آن درگیر است، از جمله موارد مهمی برای ازدواج و فرزند آوری است که باید به آن اهمیت داده شود تا رشد کیفی جمعیت را داشته باشیم.

*گزینه‌های تشویقی را برا خانواده در نظر بگیرید

پیرهادی عضو دیگر شورا در ادامه بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر، اظهار کرد: طرحی جامع باید داشته باشیم و باید خود را با فرمان رهبری تنظیم کنیم و فرهنگ و گزینه‌های تشویقی برای خانواده‌ها مد نظر قرار دهیم و شهرداری نیز لزوما باید وارد شود و سهم خود را به درستی در این زمینه ادا کند.

وی ادامه داد: نماینده دولت و دیگر مسئولان اجرایی اگر در سطح مشورت در شورا حضور پیدا کنند، از آن‌ها استقبال می‌کنیم، چرا که باید در راستای اقدامات موثر ما طرح‌هایی را ارائه دهند و مطالب راهبردی را مطرح کنند.

*شهرداری سهم خود را در این طرح به درستی ادا کند.

اقبال شاکری عضو دیگر شورا در ادامه بررسی این طرح اظهار کرد: باید الزاماتی را برای شهرداری مشخص کنیم و فراتر از آن وزارت ورزش و جوانان باید وارد شود چرا که نیازمند یک سیستم سیاست گذاری و راهبردی در این مسئله هستیم.

وی ادامه داد: باید شهرداری نیز در مسائل مرتبط به خود در این طرح وارد شود، چرا که برخی از زیر ساخت‌هایی همچون حمل و نقل و دیگر امور برای این ازدیاد جمعیت کافی نیست و باید شهرداری این مسائل را پیگیری کرده و ساماندهی کند.

*تغییر نگرش فرهنگی لازمه ازدیاد جمعیت شهر تهران است

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در ادامه جلسه علنی امروز و ضمن بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت اظهار کرد: مطلبی که از سوی خانم آباد مطرح شده، باید مورد پیگیری قرار گیرد و باید در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مطرح شود، چرا که باید فرهنگ را در این زمینه ارتقا دهیم و در حال حاضر رابطه معناداری بین اشتغال و ازدواج نیست، چرا که برخی از افراد از تمکن مالی برخودار هستند، علاقه به فرزند آوری ندارند و باید در بخش فرهنگی افزایش باروری کارهای موثری انجام دهیم.

شاکری تاکید کرد: تغییر نگرش در این زمینه از جمله طرح‌های موثر برای تقویت افزایش باروری در شهر تهران است.

*رشد کیفی جمعیت را مورد بررسی قرار دهیم

انصاری عضو دیگر شورا در بررسی این طرح تصریح کرد: این طرح، طرح بسیار بزرگی است و عوارض و مشکلات آن نیز قابل توجه است.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی، کمبود در زیر ساخت‌ها و مهاجرت از جمله مواردی است که شهر تهران با آن درگیر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: رشد جمعیتی که در تهران شاهد هستیم، باید به طوری ساماندهی شود، چرا که نه می‌توان جلوی مهاجرت را گرفت و نه می‌توان طرح خروج از تهران را اجرا کرد و باید رشد جمعیت کیفی را مورد توجه قرار داد و باید ستادی در سطح کشور تشکیل شود که رشد کیفی جمعیت با کاهش رشد کیفری همراه شود.

انصاری در ادامه با اشاره به عوارض ازدیاد جمعیت افزود: رشد کیفری جمعیت از جمله مواردی مهمی است که باید در سیاست‌های حمایتی مورد بررسی قرار بگیرد تا شاهد افزایش کودکان بی سرپرست که تبعات منفی اجتماعی برای آن‌ها رقم می‌خورد، نباشیم.

وی ادامه داد: باید مرکز مطالعاتی تشکیل شود تا مطالعات جامعی را برای افزایش جمعیت در آینده مورد بررسی قرار دهد.

فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در تایید اظهارات انصاری تصریح کرد: تاکیدم بیشتر بر روی اظهارات انصاری، عضو دیگر شورا است، چرا که باید جمعیت کیفی را مورد نظر قرار دهیم و از شد جمعیت کیفری جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: کودکان کار آسیب‌های اجتماعی و دیگر موارد از جمله مسائلی است که باید در رشد جمعیت مورد بررسی قرار دهیم تا شاهد رشد کیفری جمعیت همراه با افزایش نرخ باروری نباشیم.

دانشور ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، باید کار کارشناسی شود و موضوعات فرهنگی نیز در این زمینه پیش بینی شود تا با این بستر به سوی رشد جمعیت کیفی پیش برویم.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل ضمن ارائه نظرات خود در این طرح اظهار کرد: این طرح نشات گرفته از دیدگاه مقام معظم رهبری و طرحی ملی است و کارکردی منطقه‌ای دارد که باید در سطح کلان مورد بررسی قرار بگیرد و باید مجلس در این طرح ورود کند تا طرحی جامع و راهکاری موثر برای دغدغه مقام معظم رهبری پیشنهاد دهد.

دوستی ادامه داد: طرح این مسئله در مجلس باعث می‌شود که به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه‌ای جامع و پخته از آن بیرون آید.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در ادامه بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد جمعیت مدیریت شهر تهران، اظهار کرد: باید روش‌هایی را اتخاذ کنیم تا درصد موفقیت این طرح بیشتر شود، یک طرح این است که فراتر از شورا به این مسئله نگاه کنیم چرا که شهرداری با امکانات فقط 10 تا 20 درصد می تواند کمک کند و این 10 درصد در ساماندهی این طرح قابل توجه نیست و بهتر است که این طرح از طرف شورای عالی استان‌ها، دولت به مجلس فرستاده شود و از آن سو بررسی شود. 

رئیس شورای شهر تهران، با ارائه طرح دوم که استفاده از امکانات شهرداری است باید از تمام امکانات حمایتی برای طرح‌های  اشتغال زایی، کاستن از مهاجرت، بهداشت، حمایت از کودکان، زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست تاکید کنیم . 

چمران ادامه داد: این طرح با تعامل بین دستگاه‌ها در شهر تهران میسر است.  

معصومه آوا عضو کمیسیون سلامت شورای شهر در ادامه بررسی این طرح و با ارائه اظهارات خود تصریح کرد: در توسعه جمعیت مباحت اقناعی همیشه وجود داشته و مدل الگو پذیری شهر تهران یک مدل الگو پذیری متفاوت است، نگرانی در شهر تهران از این جهت است که عدد باروری در این شهر بسیار پایین است بطوری که عدد باروری در کل کشور 1.6 است اما در تهران 1.2 است و همین امر حساسیت به شهر تهران را افزایش می دهد. 

وی ادامه داد: در راستای منویات مقام معظم رهبری به تشکیل ستاد پژوهشی برای این امر که در بند اول این طرح نیز آمده تاکید دارد که باید جلسات مکرری با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم تا کار کارشناسی انجام دهد. 

آوا ادامه داد: معضل‌های گوناگون همیشه در شهر وجود دارند اما این امر نباید مانع از افزایش جمعیت و تغییر رفتار باروری در شهر شود. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتن باید نسلی جوان، با نشاط و پویا داشته باشیم. 

احمد دنیامالی در ادامه جلسه علنی و در ارائه نظری در خصوص طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر اظهار کرد: بحث باروری در حوزه شهری تهران متفاوت است چرا که از یک سو افزایش جمعیت و از یک سوی دیگر مهاجرت را داریم و جمعیت 30 میلیونی سال 57 به 80 افزایش پیدا کرده که این افزایش 2.5 برابری جمعیت را نشان می‌دهد اما این مساله در تهران 4 برابر بوده که حاشیه‌نشینی، جمعیت اقماری شهر تهران را باید واقع‌بینانه دید. 

وی ادامه داد: افزایش جمعیت تهران را نمی‌توان بر اساس کل کشور سنجید چرا که آسیب ها با توجه به افزایش جمعیت افزوده می‌شود. 

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل تاکید کرد: شهرداری تهران چگونه می تواند در سبک اسلامی ورود کند و آن را ترویج دهد چه بسا که در اقدامات خود همچون جمع‌آوری زباله و دیگر مسائل هنوز با مشکلاتی مواجه است. 

دنیا مالی ادامه داد: این طرح بهتر است به کمیسیون بازگشت داده شود و به بررسی های بیشتر دوباره مطرح شود. 

مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر در ضمن بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت تصریح کرد: شهرداری در همه جای زندگی مردم می‌تواند ورود کند و سهم بسزایی در خدمت رسانی در همه زمینه‌ها دارد بهتر است که این طرح را عقب نیندازیم و کمک کنیم که این طرح به سرانجام برسد. 

طلائی ادامه داد: این طرح مربوط نهاد خانواده است و البته که مشکلاتی نیز در این طرح وجود دارد بطوری که سرانه خانه در تهران زیر خط قرمز است اما باید سهم خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری اجرا کنیم. 

و در انتها چمران رئیس شورای شهر پس از ارائه دیدگاههای موافقان و مخالفان و بررسی این طرح و از آنجا که از اهمیت بسیاری برخوردار بود اکثریت اعضا نظرات خود را ارائه دادند و با توجه به کمبود وقت کلیات آن مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات آن به جلسات بعدی موکول شد. 

براساس این گزارش کلیات طرح مبنی بر الزام شهرداری تهران به اجرای وظایف در چارچوب در ازدیاد باروری مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات آن مورد مطالعه و بررسی بیشتر دارد به جلساتی آتی موکول شد. 

انتهای پیام/ 


برچسب ها: الزام ، شهرداری ، وظایف ، شورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار