باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

روال مردود تاخیرها/ حکایت حقوقی که ناحق می‌شود

بیش از 10 روز از زمان اجرای آیین‌نامه حقوق مسافران می‌گذرد اما متاسفانه در طی این مدت هیچ خبری از دفاع حقوق مسافران هوایی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها همزمان با ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافران، نه تنها دفاعی از مسافران هوایی نمی‌شود بلکه همزمان با ابلاغ آن متاسفانه بسیاری از مسافران از افزایش تاخیرات و بی‌احترامی‌هایی که نسبت به آنها می‌شود زجر می‌برند.

براساس این گزارش؛ آیین‌نامه حقوق مسافران در اول اردیبهشت ماه پس از ماه‌ها چشم انتظاری بالاخره ابلاغ گردید و این درحالی است که متاسفانه هیچ یک ازموارد این آیین‌نامه برای مسافران اجرایی نشده است.

"جهانگیریان" با اشاره به اینکه بخش حقوق مسافر و قسمت‌های مختلف آن مد نظر قرار گرفته است، گفت: چارچوب این آیین‌نامه بر اساس قوانین بین‌المللی تدوین شده است.

رییس سازمان هواییمایی کشوری تصریح کرد: برای پروازهای بیش از چهار ساعت ایرلاین‌ها موظف به پرداخت خسارت به مسافران هستند.

وی در ادامه به پرداخت‌های ابطال شده اشاره کرد و گفت: اگر زمان باطل شدن پرواز، 24 ساعت پیش از پرواز اعلام گردد در این صورت ایرلاین‌ها موظف به پرداخت خسارت هستند.

براساس این گزارش؛ طی گزارشات میدانی که از مسافران هوایی به دست آمده مشخص شده که متاسفانه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی به مسافران خدمات رفاهی و یا جریمه پرداخت نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: یکی از مسافران هوایی با اشاره به اینکه پروازی از اهواز به تهران در ساعت 9 شب داشتیم، گفت: متاسفانه این پرواز با 5 ساعت تاخیر انجام شد و در طول این مدت این شرکت‌های هواپیمایی هیچ خدمات و یا پذیرایی را انجام ندادند.

وی در ادامه یاد آور شد: متاسفانه خدمه این شرکت هوایی نه تنها کارت پرواز ارائه نکردند بلکه از میزان تاخیرات نیز هیچ اطلاعی نمی‌دادند.

یکی دیگر از مسافران با اشاره به اینکه پرواز ما به مقصد نجف با 11 ساعت تاخیر انجام شده است، گفت: متاسفانه در طول این مدت شرکت هواپیمایی "کیش ایر" هیچ خدمات و امکاناتی را در اختیار مسافران قرار نداده است.

متاسفانه میزان تاخیرات پروازها از سوی شرکت‌های هواپیمایی طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته؛ تاخیراتی همچون 10 ساعته یا 25 ساعته که موجب کلافه شدن بسیاری از مسافران شده است.

این گزارش می‌افزاید: از سال گذشته با متنوع‌سازی قیمت بلیط بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ضمن استقبال از این طرح متعهد شدند که در صورت اجرای آزادسازی و متنوع‌سازی قیمت‌های بلیط میزان تاخیرات و خدمات هوایی از جمله کترینگ و پذیرایی افزایش می‌یابد درحالی که امروز شاهد هستیم با اجرایی شدن متنوع‌سازی قیمت بلیط‌ها هیچ یک از خدمات نه تنها افزایش نیافته بلکه در برخی از شرکت‌های هواپیمایی بدتر نیز شده است.

 حال باید منتظر ماند و دید که سازمان هواپیمایی کشوری چه برنامه‌ای برای کنترل میزان تاخیرات پروازها و افزایش خدمات رفاهی و کترینگ ارائه می‌کند تا شاید بخش کوچکی از این آیین‌نامه اجرا شود.

گزارش: محبوبه کباری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار