گزارش/

زور شرکت‌های هواپیمایی به ابلاغ‌کنندگان می‌چربد/ آیین‌نامه حقوق مسافران هم حریف تاخیر پروازها نشد

این روزها با ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافران از سوی سازمان هواپیمایی، افزایش میزان تاخیرات و رعایت نکردن حقوق مسافران از جانب شرکت‌های هواپیمایی برای مسافران بسیار گران تمام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ این روزها تاخیرات بیشتر از 10 ساعت تقریبا برای اکثر مسافران هواپیماها عادی شده و مسافران عادت کرده‌اند که ساعت‌ها چشم‌انتظار اعلام ساعت پرواز باشند؛ اما در این میان شرکت‌های هواپیمایی باید برای جبران بخش کوچکی از تاخیرات خود از مسافران پذیرایی کنند که متاسفانه این پذیرایی در اکثر شرکت‌های هواپیمایی دیگر به فراموشی سپرده و همین موضوع باعث گله‌مندی اکثر مسافران شده است.

براساس این گزارش؛ سازمان هواپیمایی کشوری برای دفاع از حقوق مسافران آیین‌نامه‌ای را تهیه و بعد از گذشت یک سال چشم‌انتظاری در نهایت به تصویب شورای عالی هواپیمایی رسید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: در این آیین‌نامه ایرلاین‌ها موظف هستند که برای پروازهای تأخیری بیش از 4 ساعت خسارت پرداخت کنند، این در حالی است که متاسفانه بعد از ابلاغ آیین‌نامه نه تنها شرکت‌های هواپیمایی میزان تاخیرات خود را کاهش نداده‌اند بلکه بعد از ابلاغ آن تاخیرات برخی شرکت‌ها غیرقابل تحمل شده است.

برخی از بند‌های آیین‌نامه حقوق مسافر به صورت مذکور به شرح زیر است: در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیت مسافر، اقدامات ذیل می‌بایست توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.

‌اقدامات عمومی:

نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران با متانت و احترام نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح درخصوص تاخیر پرواز اقدام می‌نماید.

شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر اقدام می‌نماید.

‌اقدامات اختصاصی:

الف- تاخیر بیش از یک ساعت و تا 2 ساعت:

- در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول به عمل خواهد آمد.

- ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

ب- تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت:

- انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی

- فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی

- تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن

- انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت)

- پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز

ج- تاخیر بیش از 4 ساعت:

- در این صورت شرکت حمل کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است. ابطال پرواز در این حالت مشمول بند 2-3-3 خواهد بود.

اما به گفته مسافران، متاسفانه از زمان ابلاغ این آیین‌نامه هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی تا به امروز آن را رعایت نکرده‌اند.

در همین راستا شب گذشته پرواز تهران به نجف با 11 ساعت تاخیر رکوددار تاخیرات در ماه اخیر بوده است.

براساس این گزارش؛ شب گذشته طی تماسی که با باشگاه خبرنگاران گرفته شد پرواز شماره 6357 هواپیمای تابان از تهران – نجف که قرار بود ساعت 13:35 به پرواز در آید اما بعد از 18 دقیقه پرواز، به دلیل نقص فنی دوباره به فرودگاه امام خمینی (ره) بازگشت.

به گفته یکی از مسافران، متاسفانه بعد از گذشت 5 ساعت شرکت هواپیمایی تابان هیچ اطلاعی از میزان تاخیر نداده است و هیچ پذیرایی  حتی آب نیز به مسافران داده نشده است.

بر همین اساس؛ اغلب مسافران از برخود بد این شرکت هواپیمایی و توهینی که به آنها شده بود گله‌مند بودند. 

طبق این گزارش؛ قرار بود که پرواز شماره 6357 ساعت 19.30 به پرواز درآید که این ساعت پرواز نیز با 4 ساعت تاخیر صورت گرفت. 

به نظر می‌رسد زور شرکت‌های هواپیمایی نسبت به ابلاغ‌کنندگان آیین‌نامه حقوق مسافران می‌چربد که بعد از گذشت 10 روز از ابلاغ این آیین‌نامه هیچ یک از شرکت‌ها ملزم به اجرای آن نشده‌اند. حال امیدوار هستیم سازمان هواپیمایی پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد.

گزارش: محبوبه کباری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
چرا آرم شرکت هما رو گذاشتید
آخرین اخبار