در نشست مدیران و کارشناسان صداوسیما مطرح شد

نباید از حقوق مصرف‌کننده غافل شد/ نهادینه شدن مقوله استانداردسازی در کشور با همکاری صداوسیما

سرپرست سازمان استاندارد گفت: در سال‌های گذشته سازمان استاندارد از حقوق مصرف‌کننده غافل بوده و در جامعه حقوق مصرف کننده خواسته و ناخواسته به رسمیت شناخته نشده است. بنابراین حقوق مصرف کننده، تولید و توزیع سه ستون اساسی است که در استانداردسازی باید به آن پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد علی اباذری معاون تدوین و ترویج استاندارد در نشست مدیران و کارشناسان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صدا وسیما اظهار داشت: استاندارد‌سازی یکی از مقوله‌های بسیار مهم در کشور است که می‌تواند در جهت ارایه کیفیت کالاهای با خدمات تولیدی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وظایف ملی سازمان ملی استاندارد وظیفه حاکمیتی بوده و یک سری نظاماتی را طی می‌کند که باید بر آنها عمل نماید وظایف و مسئولیتهای سازمان استاندارد در راستای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و اقتصادی مقاومتی برای استانداردسازی تعریف شده است بنابراین برای ترویج و نشر فرهنگ استانداردسازی ما به شدت نیازمند همکاری سازمان صدا و سیما هستیم.

همکاری سازمان استاندارد با صداوسیما افزایش می یابد

اباذری تاکید کرد: برخی از همکارها به دلیل ارایه کالاهای بی‌کیفیت گلایه دارند که این موضوع شاید به واسطه ضعف مدیریت که در این زمینه ورود پیدا نکردند.

مقوله استانداردسازی در کشور باید نهادینه شود

وی ادامه داد: شورای عالی استاندارد همکاری مشترکی با سازمان استاندارد و صدا وسیما شروع کرده تا بتواند به سمت ارتقا بهداشت و سلامت و ایمنی کالاها حرکت کند به همین خاطر فعالیتهایی را با همکاری سازمان صدا و سیما شروع کرده تا بتواند فرهنگ استانداردسازی در کشور نهادینه کند.

در ادامه سنجابی سرپرست پژوهشگاه استاندارد گفت: این پژوهشگاه هم اکنون با 325 نیرو در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند و توانسته موفقیتهایی را کسب کند.به طوری که در بین 35 پژوهشگاه تابع  دستگاه‌های اجرای رتبه یک کشور را کسب نماید همچنین در منطقه آسیای جنوبی در حوزه کیفیت و استاندارد رتبه‌های خوبی را به دست آوردیم.

تغییر رویکرد در استانداردسازی و تبدیل آن به گفتمان علمی

وی تصریح کرد: ما در نظام استانداردسازی به دلیل اقتضائات کشور و بر اساس سیاستهای ابلاغی رهبری و شرایط آن نظارت مردم جامعه برنامه هایی در دستور کار خود قرار داده‌ایم یکی از آنها تغییر نگاه به استانداردسازی و گفتمان علمی در این زمینه است.

سنجابی ادامه داد: استانداردسازی بر اساس تعریفهای ارایه شده شامل دانش متمرکز در زمان و مکان است تابتوانیم از این مقوله محصول با کیفیت را ارایه دهیم.

نباید از حقوق مصرف کننده غافل شد

سرپرست پژوهشگاه استاندارد گفت: در سالهای گذشته سازمان استاندارد از حقوق مصرف‌کننده غافل بوده و در جامعه حقوق مصرف کننده خواسته و ناخواسته به رسمیت شناخته نشده است.
در ادامه گفت: حقوق مصرف کننده تولید و توزیع سه ستون اساسی است که در استاندارد سازی است که باید به آن پرداخته شود. در گذشته متاسفانه رویکرد سازمان بیشتر دولتی بوده و تنها به تولید کنندگان نظارت می‌کردند و حقوق مصرف کنندگان را نادیده می‌گرفتند باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

سنجابی افزود: مجموعه بررسی‌ها نشان می‌دهد انتظارات حاکمیتی و رهبری در جامعه از نظر ایمنی سلامت این است که باید رویکردی اتخاذ کنیم که بر تولید از دولت کنترلی به خود کنترلی حرکت کنیم چرا که در دنیا کنترل کیفیت بر اساس دانش‌های روز اجرا می‌شود به طوری که دنیا از مدیریت کیفیت گذشته و به تنظیم کیفیت بیشتر بها می‌دهد کاری که ما در سازمان استاندارد در حال انجام آن هستیم استانداردسازی به مردم منتقل کنیم که از طریق قانون به مصرف کننده حق این را داشته که از نحوه تولید و توزیع شکایت نماید.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد در رویکرد جدید اولین کاری که در این زمینه صورت خواهد گرفت توجه دادن به مردم و استیفای حق مصرف کننده است که در این زمینه کانون حمایت از حقوق مصرف کننده به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید مانند دانشگاه رویکرد جدیدی را با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی برای استانداردسازی اتخاذ نماید چرا که صدا و سیما نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

احصای شاخصهای کیفیت در سازمان استاندارد

در ادامه محمدرضا ممدوحی معاونت ارزیابی کیفیت استاندارد گفت: معاونت ارزیابی و کیفیت استاندارد شش ماه پیش در این سازمان تشکیل شد تا در بحث صادرات و واردات و نرخ رشد کیفیت فعالیت نماید مطالبه جامعه با کلمه استاندارد مطرح نمی‌شود بلکه با کیفیت عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است که سازمان استاندارد شاخص های کیفیت را احصا نماید تا با ورود به ارزیابی کیفیت محصولات خدمات جامعی را در حوزه داخل و واردات به مردم ارایه نماید.
ممدوحی افزود: رویکردی که به‌ آن اشاره شد یکی از ستونهای خانه کیفیت در سازمان بحث مدیریت کیفیت و ارزیابی آن است.

مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد نیز گفت: رسانه ملی می‌تواند مکمل و تقویت کننده سازمان ملی استاندارد باشد اگر این موضوع را بپذیریم از سازمان صدا و سیما انتظاراتی را داریم با اطلاع‌رسانی صحیح به موقع به مردم آگاهی دهد چرا که مردم و مسئولان از استاندارد اطلاعات درستی ندارند و این وظیفه صدا و سیما است که نقشها و روشهای استانداردسازی را فرهنگ سازی کند.

مطالبات مردم در خصوص استاندارد از طریق صداوسیما ارتقا می یابد

وی ادامه داد: همچنین صدا و سیما می‌تواند مطالبات مردم را در خصوص استانداردسازی افزایش دهد اگر شناخت کافی در این زمینه در بین مردم به وجود آید می‌توانیم از منافع جامعه حمایت کنیم.

مقدم افزود: انتظارات دیگری از صدا و سیما داریم این است که درخصوص تولید کنندگان متخلف اطلاع‌رسانی دقیق را ارایه دهد تا تولید کننده با این امر مجازات شده و دست به تولید کالاهای بی‌کیفیت نمی‌زند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار