گزارش/

نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن شرکت ملی پخش منطقه اصفهان در چهارباغ در اواخر اردیبهشت

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بازوی خدمات سریع در صنعت نفت است بنابراین نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن شرکت ملی پخش منطقه اصفهان در چهارباغ در اواخر اردیبهشت اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به منظور پشتیبانی و انتقال ایمن نفت خام و فرآورده نفتی در اقصی نقاط کشور اقدام به ایجاد یک شبکه مخابراتی صنعتی و اختصاصی در مجاور خطوط لوله نفت نموده است. از آنجایی که حدود %50 انتقال روزانه نفت خام از مسیر مارون به اصفهان حمل می‌گردد، مخابرات منطقه اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مخابرات مناطق با قابلیت اعتماد بسیار بالا وظیفه تأمین ارتباط مجموعه وزارت نفت در استان اصفهان و برخی استان‌های همجوار را بر عهده دارد. علاوه بر شرکت خطوط لوله و مخابرات، به پالایشگاه اصفهان، مجتمع فنی آموزشی نفت، شرکت پخش و بهداری و بهداشت صنعت نفت نیز از خدمات مخابرات منطقه بهره‌مند می‌شوند.

مخابرات اصفهان حساس‌ترین مخابرات در شرکت خطوط لوله

به منظور تأمین ارتباط و انتقال صوت و دیتا در کلیه نقاط مورد نیاز شبکه اختصاصی مایکروویو وزارت نفت که یک لینک آن از تهران تا اصفهان برقرار می‌باشد از طریق 27 سایت مخابراتی رادیویی اکتیو و پسیو از اصفهان تا امیدیه در استان خوزستان ادامه پیدا کرده است. از آنجا که در بستر انتقال مایکرویو لازم و ضروری است که ایستگاه‌های همجوار نسبت به همدیگر دید مستقیم داشته باشند. بنابراین این سایت‌ها عموما در مرتفع‌ترین نقاط قرار می‌گیرند و از آنجا که خط لوله مارون از صعب‌العبورترین نقاط رشته کوه زاگرس عبور می‌نماید. ایستگاه‌های مخابراتی نیز در نقاط مرتفع این رشته‌کوه و در نوک قله‌ها قرار دارند. صعب‌العبورترین ایستگاه‌ مخابراتی صنعت نفت ایران در منطقه کوه برمنی گندمکار استان چهار محال بختیاری واقع شده است. این ایستگاه که وظیفه تأمین ارتباط مخابراتی صنعت نفت و وزارت ارتباطات کشور از استان اصفهان به استان‌های جنوبی و ایستگاه‌های مخابراتی مارون تا امیدی را بر عهده دارد.

ایستگاه‌ مخابراتی ریپیتر هفت در ارتفاع 2970 متری از سطح دریا واقع شده و به دلیل بارش‌های طولانی برف در هفت ماه از سال، یعنی از اواخر آبان ماه تا اواخر اردیبهشت مسیر تردد زمینی آن مسدود و اعزام به سایت‌های مخابراتی فقط با هلی‌کوپتر یا پای پیاده میسر می‌باشد.

لازم به توضیح است که در بهمن ماه 93 و به دنبال قطع برق شبکه سراسری و عدم روی بار آمدن دیزل ژنراتورهای اضطراری ایستگاه ناچار به اعزام همکاران در شرایط با ریسک بالا به محل شدیم. در مدت پنج روز اول اعزام هلی‌کوپتری به سایت به دلیل شرایط ناپایدار جوی ناکام ماند و نهایتا هلی‌کوپتر تا شهرکرد پرواز و از آنجا به مبدأ بازگشت نمود. مجددا در روز ششم و در حالی که باطری‌های سیستم نیز کم کم در حال شارز کامل بود گروه مخابرات و مکانیک به سرپرستی فرمانده بسیج منطقه و در شرایط با ریسک بسیار بالا و پس از حدود هفت ساعت پیاده‌روی طاقت‌فرسا در برف سنگین موفق به صعود به کوه بزمنی و دسترسی به ایستگاه و رفع اشکال گردیدند. ناگفته نماند اگر تلاش و همکاری نبود به طور حتم با مشکلات بزرگتری درگیر می‌شدیم موففیت بخش مخابرات در صنعت نفت حفظ و نگهداری قطعات است که عمر آن به بیش از 36 سال می‌رسد توسط همکاران ماست. و این مهمترنی مسأله در موفقیت بخش مخابرات در این صنعت بزرگ می‌باشد.

بررسی و اجرای پیشنهادهای فنی مدیرعامل شرکت در خصوص اتخاذ روش‌های فنی جدید، به منظور کاهش لزوم ترددهای اضطراری به سایت مخابراتی ریپیتر هفت در فصل زمستان، پیگیری نصب سیستم‌های رادیوئی فاز دو رادیو دیجیتال در منطقه اصفهان،اتمام کار plc. نمودن کلیه ایستگاه‌های مخابراتی و رفع اشکالات مدار plc. در ایستگاه مخابراتی ریپیتر هفت، نصب و راه‌اندازی مرکز تلقن شرکت ملی پخش و پالایش منطقه چهار و محال و بختیاری در شهرکرد که مراحل نصب سیستم از تاریخ 94.1.18 آغاز شده است.

همچنین بررسی نصب و راه‌اندازی مرکز تلفن شرکت ملی پخش منطقه اصفهان در اصفهان چهار باغ بالا که مراحل نصب آن از اواخر اردیبهشت آغاز خواهد شد.

رفع اشکالات موجود و ارتقاء کیفیت خطوط ارتباطی مرکز با تلفن پالایشگاه اصفهان، نصب و راه‌اندازی رادیوی Back up تأمین ارتباط صوت و دیتا در مراکز انتقال نفت شماره 4 و 5 (ایذه و دهدز) و تأمین اینترنت در این مراکز که کار نصب سیستم آن از مورخ 94.1.17 آغاز شده است.

برنامه‌ریزی جهت نصب سیستم حفاظت الکترونیک (‍‍CCTV) در مرکز انتقال نفت شماره یک امیدیه که در سال جاری به اتمام خواهد رسید و تکمیل سیستم حفاظت الکترونیک در مراکز 4 و 5، بررسی و اجرای طرح‌های مربوط به بالا بودن ضریب امنیت شبکه IT و ایمن‌سازی و ذخیره صحیح اطلاعات شبکه اتوماسیون اداری و نصب و راه‌اندازی تلفن‌های IP PHON در مرکز منطقه اصفهان برخی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده و در دست اجرا در مخابرات نفت منطقه اصفهان است.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به گزارشهای دریافتی از خط بانان این منطقه، شناسایی پارگی،نشتی، ساخت و ساز و مواردی از این دست در مسیر خطوط انتقال فرآورده، همچنین ارسال گزارش به موقع جهت رسیدگی به این موارد بوسیله تیمها عملیاتی، مجموعه فعالیتهایی هستند که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان، سال پیش موفق به انجام آن شده است.
 
اعلام به موقع نشت فرآورده در کیلومتر ٢٤١ خط لوله مارون_ اصفهان و جلوگیری از تبعات زیست محیطی و اقتصادی آن، ثبت بیش از ٥٥ هزار نف ساه گشت زنی خط بانان در مسیر خطوط لوله، از دیگر موارد ثبت شده در کارنامه پارسال شرکت خطو لوله و مخابرات منطقه اصفهان است.
 
به گفته مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان، کار خط بانان لوله همانند همه بخشهای شرکت نظیر فنی، عملیاتی و مخابرات مهم و حیاتی است.

 ثبت ٨٠٠ مورد فعالیت حفاظتی و ایمنی در حریم خطوط لوله منطقه اصفهان

مجتبی بشارتیان مدیر منطقه اصفهان، در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: کار پایش و حراست از ٧٠ درصد سرمایه این شرکت یعنی خطوط انتقال نفت و فرآورده در دستان خط بانان است،بنابراین بحث حفاظت از حریم خط برای ما بسیار مهم و ضروری است.
 
وی با حساس برشمردن فعالیت خط بانان، تصریح کرد: پایش خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی و مشاهده تغییرات احتمالی در آنها موضوع مهم است که خط بانان باید به موقع اطلاع رسانی کنند.

شرکت خطوط لوله و مخابرات اصفهان یکی از مناطق مهم و حساس شرکت است که استانهای اصفهان، چهارمحال بختیاری و خوزستان را در بر می گیرد.
 
در این پهنه، دومین خط لوله سخت گذر دنیا (پس از کانادا) به نام خط لوله مارون/اصفهان عبور می کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مخابرات ، صنعت ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار