تبریز؛

مصرف 88 درصد آب آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی در جلسه شورای حفاظت آب شهرستان اهر گفت: مصرف بیش از 88 درصد آب در استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،مهندس مجتبی جلیل زاده، در جلسه شورای حفاظت آب شهرستان اهر با اشاره به مصرف 88 درصد آب  آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی گفت:در بخش شرب آب نیز در کشورمان و استانمان مصرف بیش از استاندارد جهانی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی، گفت: 2 درصد آب در کشور در بخش صنعت مصرف می شود و این در حالی است که در دنیا 25 درصد در بخش صنعت آب مصرف می شود.

وی، از اجرای طرح دانش آموزی نجات آب ( طرح داناب ) در استان آذربایجان شرقی خبر داد وا فزود: این طرح از سال گذشته در استان آذربایجان شرقی آغاز شده است و در تمامی شهرستان ها اجرا خواهد شد که هدف از اجرای طرح داناب فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان و آگاه سازی آنها از کمي آب و بارش های کم و چالش های مربوط به آن است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی، گفت: امسال 46 درصد افزایش بارش در استان آذربایجان شرقی داشتيم که 278 میلی متر می باشد و حجم مخازن سدها نیز 15 درصد افزایش يافت .

وی یکی از چالش های موجود در استان آذربایجان شرقی را بهره برداری های بیش از حد از آب های زیرزمینی اعلام کرد و افزود: وجود چاه های غیرمجاز و یا برداشت های بیش از حد باعث می شود که در آینده خروجی این چاه ها بیش از تغذیه آنها باشد و بیش از 50 میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه یکی از اولویت ها نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی است افزود: با توجه به مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و طبق مصوبه شورای عالی آب نصب کنتورهای هوشمند ضروری است چرا که با نصب این کنتورها علاوه بر نشان دادن حجم مصرف، امکان مصرف بیش از  حد مجاز نیز وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اينكه در شهرستان اهر نیز بیش از 80 درصد افزایش بارندگی داشتیم خاطرنشان كرد :حجم سد ستارخان 5 درصد افزایش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی، افزود: سدستارخان برای حجم 92 میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده است که آورد چندین ساله از اول بهره برداری بیش از 47 میلیون مترمکعب تا 50 میلیون متر مکعب به علت بارش های کم و خشکسالی های اخیر است.

وی درد ادامه اظهار داشت : به علت وجود سدستارخان در سال گذشته با مدیریت خوب در شهرستان اهر مشکل کم آبی نداشتیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرستان اهر 44 چاه غیرمجاز مسدود شده است و جلوی حفاری 28 چاه غیرمجاز نیز گرفته شده است.

جلیل زاده در ادامه خاطرنشان كرد : تنها راه نجات از کم آبی مصرف بهینه آب و مدیریت در مصرف آب در بخش های کشاورزی و خانگی است.

در این جلسه عابدی فرماندار شهرستان اهر نیز گفت: تبدیل آبیاری های سنتی کشاورزی به سیستم آبیاری قطره ای و مدرن در شهرستان اهر یکی از اولویت هاست.

عابدی افزود: با توجه به بارش های کم و همچنین نیاز زمین های کشاورزی و باغات به آب بیشتر تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری مدرن و قطره ای در شهرستان اهر ضروری و لازم است.

وی گفت: برای سیستم آبیاری قطره ای و مدرن 85 درصد تسهیلات را دولت پرداخت می کند و 15 درصد را بهره برداران پرداخت خواهند کرد که باید از این فرصت بوجود آمده کشاورزان شهرستان اهر استفاده کنند و زمین های خود را به آبیاری مدرن تبدیل کنند.

فرماندار شهرستان اهر، با اشاره به خروج 60 میلیون متر مکعب آب از شهرستان اهر خواستار برنامه ریزی برای مهار آنها از سوی مسئولان امر شد.

وي در ادامه تصريح كرد : علیرغم بارندگی های خوب در روزهای اخیر نباید به آن اکتفا کرد بلکه باید با برنامه ریزی های صحیح و با مدیریت، از آب های موجود در بخش های کشاورزی، صنعتی و خانگی به صورت اصولی و بهینه استفاده نمائیم تا با مشکل کم آبی روبرو نشویم.

در این جلسه شهبازپور دادستان عمومی و انقلاب اهر نیز حضور داشت و بيان داشت : دادگستری و دادستانی شهرستان اهر با متخلفان در بخش مصرف آب کشاورزی به شدت برخورد می کند.

شهبازپور در ادامه افزود: تاکنون به پرونده های متعددی در ارتباط با جرایم مصرف آب کشاورزی رسیدگی شده است.

وی گفت: از بهره برداران و ادارات ذیربط در تأمین آب کشاورزی انتظار داریم با مدیریت در مصرف آب جلوی مصرف های بی رویه را بگیرند تا مشکل خاصی بوجو نیاید.
 
انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.