بعیدی‌نژاد:

فرزندان ملت اجازه نمی‌دهند کسی با اسلحه پنهان در مذاکرات شرکت کند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: فرزندان ما که به عنوان نمایندگان ملت در مذاکرات هستند اجازه نمی دهند کسی با اسلحه پنهان در مذاکرات شرکت کند.

ییییبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، ویژه برنامه بزرگداشت روز ملی فناوری با عنوان "از ژنو تا لوزان" با حضور حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد برگزار شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در ابتدای سخنان خود گفت: فرزندان ما که به عنوان نمایندگان ملت در مذاکرات هستند اجازه نمی دهند کسی با اسلحه پنهان در مذاکرات شرکت کند.

وی افزود: ما در یک موضع برابر در مذاکرات شرکت می‌کنیم و امروز در یک شرایط متفاوتی در حال مذاکره هستیم.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: طرف مقابل به نقطه‌ای رسیده‌ است که می‌داند باید به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجهکشور با بیان اینکه ما غریب به 12 سالی است که با نشیب و فرازهای زیادی همچنان درگیر مذاکرات بوده است، تصریح کرد: در پی مذاکراتی که داشتیم یک توافقی صورت گرفت که توانست روند روز افزون تحریم‌ها را متوقف کند و این روند به خوبی طی می‌شود و در مرحله آخر مذاکرات در لوزان سوییس ما توانستیم به راه حل‌هایی دست پیدا کنیم.

مدیر کل امور سیاسی و بین المللی وزارت خارجه با ذکر کلیات این راه حل‌ها گفت: شک نداشته باشید که راه حل‌های به دست آمده برنامه هسته‌ای ایران را حفظ خواهد کرد، اما در کنار آن تعلیق‌ها با تمهیداتی که برای آن در نظر گرفته شده ادامه پیدا خواهد کرد همچنین تمام تحریم‌ها که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته برداشته خواهد شد.


وی افزود: هفته دیگر مرحله دیگری آغاز خواهد شد تا 11تیرماه که در تلاشیم کلیات و جزئیات را با توجه به راه حل‌ها به صورت توافق به نتیجه برسانیم و باید توجه داشت که ما اکنون در وسط راه قرار داریم بنابراین نمی‌توان قاطعانه از یک تفاهم صحبت کرد.

یک عضو ارشد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: از شما می‌خواهم که تحت تاثیر القائات بیگانیان قرار نگیرید همچنین برخی باور نمی‌کنندکه آمریکا بتواند از موضع زور و قدرت صحبت نکند. اما مطمئن باشید که آمریکا جرأت اینکه به شکلی غیر از مذاکره با ایران صحبت کند را ندارد.

بعیدی نژاد تصریح کرد: اگر بتوانیم این اصولی را که روی آن به تفاهم رسیدیم را منعقد کنیم من به شما کسانیکه در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنید این نوید را می‌دهم که برنامه هسته‌ای ایران با همان حالت بومی خود رو به جلو حرکت خواهد کرد و از طرف دیگر حوزه‌هایی که ایران تاکنون فرصت آن را نداشته تا  روی آن  کار کند را با توجه به توافقی صورت می‌گیرد می‌تواند به آن بپردازد.


مدیر کل امور سیاسی و بین المللی وزارت خارجه اضافه کرد: تکنولوژی فیوژن را با مسیری که در آینده باز خواهد شد و با همکاری‌های بین‌المللی در ایران خواهیم داشت و در عرصه ایزوتوپ‌های پایدار که در صنعت و پزشکی کاربرد مهمی را دارد نیز به مراتب رو به جلویی خواهیم رسید.


وی ادامه داد: نگرش ما به آینده هسته‌ای کشور این است که این امر را که سرمایه بزرگی برای ماست را در عرصه‌های جدید رو به جلو ببریم و دانشمندان ما به دستاوردهای جدیدی نیز دست پیدا کنند که این امر شاید تا چند سال پیش غیر ممکن به نظر می‌رسید اما امروز ما از برنامه‌ها و عرصه هایی صحبت می‌کنیم که شاید برای خیلی از کشورها آرزو باشد.


یک عضو ارشد مذاکرات هسته‌ای با اشاره به برگزاری جلسات با منتقدین گفت: ما از لحظه ورود به کشور در جلسات مختلفی هستیم و این جلسات ممکن است از صبح تا پایان شب ادامه داشته باشد و درتلاشیم تا به سوالاتی که برای فرهیختگان در زمینه مذاکرات هسته‌ای وجود دارد پاسخ دهیم چرا که همه منتقدین حق دارند پاسخ سوالاتشان را بپرسند.


بعیدی نژاد بااشاره به اینکه طرح برخی موضوعات در رسانه و محافل ممکن است به روند مذاکرات ضربه بزند گفت: ما در مذاکرات حساس و پیچیده‌ای هستیم به همین دلیل رسانه‌ها و افکار عمومی چه در ایران و در سراسر دنیا در آن تمرکز دارند و رسانه‌های بین‌المللی نیز این مذاکرات را از نزدیک و به دقت دنبال می‌کنند و هنگامی که ما وارد مذاکرات می‌شویم طرفین لیست بلندبالایی از اظهارات مذاکره کنندگان را در اختیار دارند و درباره آن نیز ابراز نگرانی می‌کنند.


مدیر کل امور سیاسی و بین المللی وزارت خارجه افزود:  هدف ما این است که این مذاکرات را پیش ببریم چرا که ما از طرف اقشار مردم و مقامات عالی کشور این وظیفه را داریم این مذاکرات را جلو برده و هر کجا که حس کنیم اظهار نظری به روند مذاکرات ضربه می‌زند از آن خودداری می کنیم.


وی اضافه کرد: این مذاکرات بسیار پیچیده است و ممکن برخی بر این باور باشند که چون مذاکرات به زبان انگلیسی است و اگر کسی بر آن مسلط باشد می‌تواند نقش مذاکره کننده را ایفا کند که این تصوری غلط است چرا که زبان انگلیسی ظرافت‌های خود را دارد به طور مثال یک متن حقوقی با متن پزشکی تفاوت دارد و جنبه‌های مختلف آن نیازمند ممارست و دقت است. 


این عضو ارشد مذاکرات هسته‌ای با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای کشورمان جنبه حقوقی و فنی و ... دارد گفت: بسیاری از اسناد مهم بین‌المللی در این مذاکرات مورد اشاره قرار می‌گیرد که فرد مذاکره کننده باید به آن تسلط داشته باشد بنابراین این پیچیدگی‌ها باعث می‌شود تا عنوان آن در محافل عمومی و رسانه‌ها کارآسانی نباشد.

بعیدی نژاد با اشاره به اینکه برخی از انتقادات ناشی از نگرانی و دغدغه‌های مشروعی است که همه ما به عنوان یک ایرانی مسلمان داریم مطرح است گفت: این انتقادات ناشی از آن است که مبادا ارزش‌ها و اصولی که برای آن انقلاب کردیم مورد خدشه قرار گیرد.


عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه ما با طیف گسترده‌ای از منتقدین رو برو هستیم یادآور شد: وظیفه ما به عنوان تیم مذاکره کننده آن است که تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را شنیده و خود را در آن دسته از انتقادها که واقعا اعتقادی و ارزشی است سهیم بدانیم.

وی افزود: برخی دغدغه‌ها فنی است و قطعا همکاران ما در سازماان انرژی هسته‌ای به این موارد اشراف دارند و تمام طیف‌های فنی را مورد نظر قرار خواهند داد.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ما سعی می‌کنیم با تمامی اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشیم گفت: با این اقدام قادر خواهیم بود از منظر تمام آنها به مسئله نگاه کنیم.

بعیدی نژاد در خصوص لغو یکباره تحریم‌ها گفت: شما تردیدی نداشته باشید راه حلی که در خصوص آن تفاهم شده آن است که تحریم‌های اتحادیه اروپا در روز اول اجرای این تفاهم لغو خواهد شد تحریم‌های آمریکا در روز اول اجرای تفاهم متوقف خواهد شد و تحریم‌های شورای امنیت نیز در روز اول اجرای تفاهم لغو می‌شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه این‌ها اصولی هستند که در خصوص آنها تفاهم شده است یادآور شد: وقتی در چند روز آینده به مذاکرات برگردیم اگر طرف مقابل بخواهد تغییر موضع دهد یا به اصطلاح ما دبه کند فرزندان شما زیر بار این موضع نمی‌روند.

وی ادامه داد: ما توافقی که متضمن اجرای تحریم‌ها در روز اول اجرای این تفاهم باشد را نخواهیم پذیرفت.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکا به دلیل روابط خصمانه‌ای که در طی دهه‌های اخیر با جمهوری اسلامی داشته است مورد اعتماد ما نیست گفت: مذاکره‌ای که ما در آن هستیم به هیچ وجه براساس ساده اندیشی انجام نمی‌شود قرار نیست ایران به حرف‌های طرف مقابل اعتماد کندو مذاکره ما براساس اعتماد نیست.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: مذاکره باید منتج به تفاهم نامه‌ای شود که اصولی کلی و جزئی خواسته‌هایمان را محقق کند و ما کاملا اشراف داشته باشیم که این تفاهم نامه براساس چه اصولی تهیه و تدوین شده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: در تفاهم نامه‌ای که مدنظر ماست باید تعهدات ایران و طرف مقابل در آن به طور شفاف درج شده باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر  اینکه تاکنون و در روند مذاکرات حرف‌های آمریکایی‌ها به واقعیت نزدیکتر بوده است آیا این بار نیز این اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: وقتی ما از بی اعتمادی به ایالات متحده صحبت می‌کنیم چطور ممکن است حرف دشمن درست و حرف نمایندگان ملت که رهبری بارها آنان را فرزندان انقلاب خطاب کرده است نادرست باشد؟

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه با تاکید بر اینکه زمانی که حرف‌های آمریکایی‌ها درست و از موضع قدرت بود و کشورهای جهان سوم نمی‌توانستند در برابر چنین قدرتی حرفی برای قدرت داشته باشند سپری شده است.

بعیدی نژاد افزود: متاسفانه ما در ناخودآگاه خود دچار ضعف اعتماد به نفس هستیم که نمی‌توانیم بپذیریم حرف ما درست و موضع طرف مقابل مطرود است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه یکی از ابعاد روانی مذاکرات برگشت این حس اعتماد به نفس بود گفت: این مذاکرات ثابت کرد فرزندان شما می‌توانند در یک مذاکره پیچیده شرکت و از آن سربلند خارج شوند؛ من خواهش می‌کنم به اراده تیم مذاکره کننده خودمان اعتماد کنیم.

وی تاکید کرد: بر اینکه سرانجام این تفاهم نامه در 11تیر بیرون می‌آید و شما آنروز خواهید دید تفسیر ایرانی صحیح بوده است یا تفسیر آمریکایی.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه افزود: آژانس سیستم‌های نظارتی خود را از طریق دستگاه‌های تکنولوژی روز انجام می‌دهد و هر روز این تکنولوژی جدیدتر می‌شود و در سطوح تصمیم گیری در آژانس برخی تکنولوژی‌های جدید جایگزین تکنولوژی‌های فرسوده تر می‌شود.

بعیدی نژاد ادامه داد: در تاسیسات ما برخی تکنولوژی‌ها به چندین سال قبل برمی‌گردد و از آنجا که کشور ما تحت تحریم‌های ظالمانه بوده است و ما نمی‌خواستیم گامی در جهت تسهیل روند کار مامورین آژانس برداریم لذا از تکنولوژی جدید استفاده نمی‌کردیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: موضوع تکنولوژی جدید همواره بخشی از وظایف نظارتی آژانس است که جمهوری اسلامی تا امروز خیلی به این امر روی خوش نشان نداده است تا جایی که حتی برخی از تکنولوژی‌های استفاده شده در ایران از رده خارج شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر که ما در آستانه روابط جدید با دنیا هستیم در صورت لغو تمامی تحریم‌ها کشورمان  می‌پذیرد تنها تکنولوژی که مورد تاکید اعضای آژانس قرار گرفته و همه گیر و متعارف است را در برخی موارد خاص استفاده کند.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه افزود: ما اجازه نخواهیم داد تکنولوژی در ایران استفاده شود که مختص کشورمان باشد.

بعیدی نژاد در خصوص بازخورد جلسه ظریف با اعضای مجلس شورای اسلامی گفت: تفاهم بین ایران و 1+5 تفاهم نامه‌ای است که از طرفی منطبق بر اصل اقدام متقابل است و شامل اقداماتی است که ایران انجام می‌دهد و اقدامی که اعضای 1+5 به آن متعهد هستند و ایران تا زمانی اقدامات خود را انجام خواهند داد که اعضای 1+5 به اقدامات خود پایبند باشد و این صراحتا در تفاهمی که در مذاکره بود قید خواهد شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص اینکه اگر معنای مذاکره کوتاه آمدن بود چرا پس از این همه تحریم کوتاه آمدید؟ گفت: در حال حاضر خوشبختانه کشور در موضع قدرتمندی مذاکره می‌کند و ما از هیچ یک از اصول خود کوتاه نیامدیم همه ارزش این تفاهم جنگ اراده‌هاست.

وی ادامه داد: ملت ایران به جایی رسیده است که می‌تواند اراده خود را به اراده  6کشور تحمیل کند و در حقیقت این تفاهم حاصل عقب نشینی کشورهای 1+5 و به ویژه آمریکاست.

مدیر کل اداره امور سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در خصوص بازرسی‌هایی که ممکن است حریم دفاعی را خدشه دار کند گفت: حفظ امنیت و توان دفاعی کشور از طرف هیچ کس قابل مذاکره نیست ما برای افزایش امنیت مذاکره می‌کنیم چطور ممکن است بپذیریم اجرای یک تفاهم نامه بین‌المللی موجب کاهش امنیت در کشور شود هیچ امری را که موجب کاهش امنیت و یا توان دفاعی کشور شود را نخواهیم پذیرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار