توليد بيش از 750 هزار تن گوشت قرمز

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي گفت: امسال با اجراي طرح هاي اصلاح نژاد دام ميزان توليد گوشت قرمز به 785 هزار تن و ميزان توليد شير خام نيز به 9 ميليون و 140 هزار ليتر مي رسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،محمدرضا ملاصالحي با اشاره به اينكه به زودي نژاد جديد گوسفند كه نسبت به شرايط آب و هوايي کشور و گرما و خشكي مقاوم است به دامداران معرفي مي شود افزود: دام سبك موجود در كشور مناسب با چراي مرتعي است و نمي توان اين نژاد را با روش پرواربندي و دامداري صنعتي نگهداري کرد و مقرون به صرفه نيست، بنابراين مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي از چند سال پيش از تركيب ژنتيكي 5 نژاد بومي و يك نژاد خارجي به گونه جديدي رسيده است كه علاوه بر كم خوراك بودن و مقاومت به آب و هواي گرم و خشك قابليت پرورش و نگهداري در دامداري هاي صنعتي را نيز دارد.

وي گفت: اين گونه جديد گوسفند چند قلوزاست و ميزان توليد شير و گوشت مناسبي دارد، بنابراين پرورش و نگهداري آن براي دامدار مقرون به صرفه است.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي افزود: 50 درصد ژن هاي اين گونه جديد گوسفند از نژادهاي بومي، 25 درصد آن مربوط به نژاد چند قلوزاي رومانوف و 25 درصد باقي نيز از نژاد مقاوم به گرما تركيب شده است.

ملاصالحي گفت: طرح اصلاح نژاد دام سبك با همكاري دامداران و بخش تحقيقات دانشگاه تهران و مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در مزارع دامداران انجام شده است.

وي افزود: اين نژاد هم اكنون موجود است و پس از دو نسل تولد و تثبيت ژن هاي مورد نظر به عنوان نژاد جديد نامگذاري و به دامداران براي توليد و پرورش در واحدهاي پرواربندي معرفي مي شود.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا دو سال آينده چهار نژاد جديد گوسفند به دامداران براي پرورش در واحدهاي پرواربندي معرفي مي شود.

ملاصالحي افزود: دانش علمي و تكنيك هاي اصلاح نژاد و ژنتيك در كشور بومي سازي شده است و هم اكنون مواد ژني مورد نياز براي توليد و تكثير دام در كشور توليد مي شود.

وي گفت: مواد ژني که در داخل توليد مي شود به لحاظ كيفيت و قيمت مناسب است و قيمت مواد ژني وارداتي در مقايسه با مواد توليد داخل 5 برابر گرانتر است.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي افزود: ميزان توليد شير و گوشت در نژادهاي جديد در مقايسه با نژادهاي بومي فعلي دو برابر است.

ملاصالحي همچنين از اجراي طرح ها تحقيقاتي توليد و تكثير نژاد جديد بز در مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي خبر داد و گفت: هم اكنون ميزان توليد شير از دام سبك گوسفند و بز 500 هزار تن است و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده با توليد و پرورش نژاد جديد بز ميزان توليد شير فقط از محل پرورش بز شيري تا 10 سال آينده به 700 هزار تن در سال مي رسد.

وي افزود: نژاد جديد بز ويژه واحدهاي پرواربندي است و مي توان آن را در دامداري هاي صنعتي بدون نياز به چرا در مراتع پرورش داد كه اين اقدام به اجراي طرح تعادل دام و مرتع براي حفظ منابع طبيعي اين عرصه هاي ارزشمند منجر خواهد شد.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي همچنين از دستيابي اين مركز به دانش و تكنيك توليد و انجماد مواد ژني بز خبر داد و گفت: هم اكنون اين مواد ژني براي تكثير نژاد جديد بز در مزرعه نمونه آزمايش مي شود.

ملاصالحي با بيان اين كه هم اكنون ميزان بره گيري از نژادها معمول در دام سبك كمتر از يك بره در سال است افزود: سرعت تكثير اين نژادها بالاست و به علت چند قلوزايي بره گيري از نژادهاي جديد آسان تر و اقتصادي تر است.

وي گفت: نژادهاي جديد بز و گوسفند 2 و 2 دهم بره در سال خواهند داشت.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي ادامه داد: طرح پرورش گونه جديد و اقتصادي گوسفند در مرتع از ديگر اقدامات اين مركز است.

ملاصالحي افزود: اين نژاد جثه كوچكي دارد و مصرف علوفه در آن پايين و زادآوري بالايي دارد، بنابراين پرورش و نگهداري آن براي دامداران اقتصادي تر است و با توجه به كمبود علوفه در مراتع نگهداري از اين نژاد جديد آسان تر است.

وي گفت: براي توليد نژاد جديد از مواد ژني گونه وارداتي با تلفيق مواد ژني نر بزرگ جثه استفاده مي شود تا ويژگي هاي مورد نياز همچون مقاومت در برابر بي آبي و كمبود غذا و همچنين زادآوري بالا حفظ و منتقل شود.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي همچنين درباره روند اصلاح نژاد در بخش صنعت دام سنگين كشور افزود: هم اكنون يك ميليون واحد دامي سنگين نژاد اصيل يك سوم شير خام مورد نياز را در كشور توليد مي کنند، بنابراين مركز براي افزايش توليد گوشت قرمز در نظر دارد با توسعه نژادهاي دو منظوره شيري - گوشتي ميزان توليد و كيفيت گوشت قرمز را در كشور افزايش دهد.

وي تاكيد كرد: طرح توسعه نژادهاي دو منظوره شيري - گوشتي ويژه واحدهاي جديد دامداري است و اجراي اين طرح به معناي جايگزيني اين نژاد به جاي نژاد شيري هلشتاين نخواهد بود.

رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي افزود: هم اكنون 90 درصد نياز كشور به مواد ژني براي توليد و پرورش نژادهاي اصيل در داخل توليد مي شود و به زودي نيز مركز بزرگ ديگري در استان مازنداران براي توليد مواد ژني نژادهاي شيري - گوشتي بهره‌برداري مي‌رسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، قیمت ، دامدار ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار