گزارش/

رقابت پذیری نبض بازارهای اقتصادی / وقتی مالیات از رقابت حمایت می کند

ظرفیت جهان امروز به قدری است که در حوزه اقتصادی میتواند به جهاني سازي اقتصاد، توليد انبوه ، افزایش قدرت روزافزون مشتري و برقراری رقابت سالم کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ایجاد رقابت یکی از مقوله‌های مهم در پایه‌ی اقتصادی به شمار می‌رود. با نگاه به اطراف‌ می‌توان به راحتی دریافت جهان امروز در حوزه اقتصادی متفاوت با گذشته ظاهر شده است.

در اقتصادی که بوی رقابت پذیری به مشام می‌رسد، واحدهای تولیدی در بهترین مسیر تولید قرار دارند و سرمایه گذاری برای بخش خصوصی ممکن می‌شود. در چنین اقتصادی دولت در قیمت گذاری محدودیتی برای بنگاه‌ها قرار نمی‌دهد و در تعیین قیمت مواد، نرخ بهره وام‌های دریافتی و مالیات به طور ثابت برخورد می‌کند.

باید توجه کرد نظام مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در چگونگی رقم خوردن یک اقتصاد از جایگاه مهمی برخوردار است چرا که نظام مالیاتی به هدایت کردن اقتصاد در مسیر درست و موفق خود کمک می‌کند. دولت ها در تلاش هستند با اعمال نظام مالیاتی مناسب و کارآمد حاکمیت خود را تثبیت کنند و اقتصاد کشور را به نقطه ی موفقیت خود، یعنی اقتصاد رقابتی سوق دهند.

اجرای درست قوانین مالیاتی و اتخاذ سیاست‌های مالیاتی مشخص در جامعه نه تنها باعث کاهش فاصله طبقاتی می‌شود بلکه عدالت اجتماعی را توسعه می‌بخشد.معمولا دولت‌ها برای گسترش بستر رقابت در اقتصاد دیدگاه خود را نسبت به مالیات تغییر می‌دهند. دراین خصوص اغلب مالیات بردرآمد جای خود را به مالیات بر فروش می‌دهد. با این عمل مالیات متمرکز به مصرف و فروش می‌شود و انگیزه برای سرمایه‌گذاری در بنگاه‌ها فراهم می‌شود. در چنین شرایطی حتی زمینه  اشتغال‌زایی و عرضه مناسب کالا نیز فراهم می‌گردد. 

طبیعتا یکی از اهداف مهم اقتصادی توزیع مجدد ثروت و درآمد است.اتخاذ مالیات بر مصرف و فروش شرایط را برای تحقق این هدف بنیادین اقتصادی هموار خواهد کرد چرا که زمینه افزایش درآمد را فراهم می‌کند. 

به عقیده کارشناسان یکی از انواع مالیات بر مصرف مالیات بر ارزش افزوده است که مالیات بخش تولید را سبکتر می‌کند و پرداخت عمده‌ی مالیات بر عهده‌ی مصرف کننده است. مالیات در حوزه‌ی صادرات و واردات نیز نقش مهمی در اقتصاد را ایفا می‌کند. اتحاذ مالیات در حوزه‌ی واردات  قدرت رقابت پذیری داخلی را افزایش داده و از واردات محصولات غیر ضروری جلوگیری می‌کند. این امر هم از نظر حمایتی جای بحث دارد و هم منابع کسب درآمد برای دولت را از طریق افزایش تولیدات داخلی فراهم می‌کند. 

بنابر نظر اقتصاددانان سياست‌هاي دولت درخصوص هدفمندسازي معافيت‌هاي مالياتي و شفاف سازي حمايت‌هاي مالي در اقتصاد کشور نيز مي‌تواند، سرمايه گذاري‌ها را افزايش دهد و از اين طريق به تقويت انگيزه‌هاي سرمايه گذاري و ایجاد رقابت كمك كند و نظام مالياتي هم قادر خواهد بود ظرفيت درآمدهاي مالياتي کشور را به صورت سالانه تخمين زده و آمارهاي روشن و نزديک به واقعيتي را به منظور برنامه ريزي دقيق نظام اقتصادي کشور به دست آورد. این اتفاق زمانی رخ خواه داد که سیاست‌گذاری‌های مالیاتی مطلوب و مناسب با شرایط اقتصادی باشد و به راحتی بتوان آثار مثبت آن را در خلال بازارهای رقابتی مشاهده کرد.

از این رو برای بهبود شرایط بازارها و ایجاد رقابت سالم و مناسب بین بنگاه‌های مختلف اقتصادی سازمان امور مالیاتی و تمامی مسئولان مالی و مالیاتی کشور باید در صدد برقراری نظام مالی مناسب و تنظیم برنامه‌های ضروری باشند.این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که هم دولت و هم ملت به اهمیت منابع مالیاتی پی ببرند و آن را جزئی از وظایف دولتی و شهروندی خود قرار دهند.

 گزارش: عطیه اسکندری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار