گزارش؛

فراهم شدن تبدیل زباله‌های شهری و خطرناک به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما

روش گازی سازی پلاسما از پیشرفته‌ترین، پرهزینه‌ترین و بهترین روش‌های بازیافت و تولید انرژی از زباله در جهان به شمار می‌رود که با استفاده از فناوری مشعل‌های پلاسمایی پژوهشگاه صنعت نفت، زباله‌های شهری و خطرناک را به انرژی تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ فعالیت های پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فناوری پلاسما از سال 1384 با تعریف طرحی با عنوان تبدیل متان به اتیلن با کمک فناوری پلاسما آغاز شد و هزمان با رویکرد دنیا به تولید گاز سنتز در عرصه پلاسما، پژوهشگاه نیز پروژه هایی برای تولید گاز سنتز در فرآ یند ریفرمینگ خشک متان با استفاده از فناوری پلاسما انجام داد.

براساس این گزارش پژوهشگاه صنعت نفت با سابقه 10 در راتباط با فناوری پلاسما توانسته جلسه‌ای با کارشناسان ستاد فناوری‌های انرژی تجدید پذیر برای تولید هیدروژن با استفاده از تکنولوژی پلاسما داشته باشد. 

از آنجا که یکی از معضلات جامعه یعنی امحای زباله های شهری و خطرناک و تبدیل آن به انرژی مطرح بود و در این راستا از طرف پژوهشگاه صنعت نفت با عنوان  طرح امکان سنجی امحای زباله های شهری و خطرناک با استفاده از تکنولوژی پلاسما با قابلیت تولید انرژی در شهریور سال 91 مطرح گردید. که در این راستا در مدت کوتاهی پژوهشگاه نفت با همکاری شرکت رایکاگستر پلاسما که تجربه در ساختن مشعل‌های پلاسمایی را داشته است با ساختن پایلوت کوچکی برای ساخت یک پایلوت و طراحی و ساخت راکتور مناسب موفق به ساخت این سیستم شد.

پژوهشگاه صنعت نفت طرحی برای ساخت یک پایلوت یک تن در روز را در سال 1392 ارایه کرده است و امیدواریم به زودی این پایلوت افتتاح شود.

پلاسما به طور کلی به گاز یونیزه شده اطلاق می‌شود. همانطور که از تعریف پیداست پلاسما از لحاظ ظاهری شبیه به گاز است ولی به دلیل رفتار خاصی که از خود نشان می‌دهداز گروه گاز خارج شده و به عنوان حالت چهارم ماده نامگذاری شده است. پلاسما می تواند دمایی از 25 درجه سلسیوس تا چندین میلیارد درجه سلسیوس را داشته باشد که هیچکدام از حالات دیگر مواد این قابلیت را ندارند.

حمیدرضا بزرگ زاده؛ مسئول طرح فناوری پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت،  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ اظهار داشت: روش گازی سازی پلاسما از پیشرفته ترین، جدیدترین، پیچیده ترین، پر هزینه ترین و بهترین روش های بازیافت و تولید انرژی از زباله در جهان به شمار می رود.
وی تصریح کرد: در این روش قابلیت پردازش انواع زباله از قبیل زباله های صنعتی، شهری، بیمارستانی و زباله های خطرناک وجود دارد و یکی از مهمترین و با اهمیت ترین قابلیت این سیستم افزون بر قابلیت پردازش تمامی زباله ها، عدم نیاز به جدا سازی زباله برای انجام فرایند است.

این مقام مسئول در پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد: این سیستم نه تنها می تواند مواد فلزی و انواع شیشه ها را بازیافت کند و به مواد اولیه تبدیل کند بلکه می تواند حجم زیادی از انرژی حاصل از شکسته شدن پیوند های مواد پایه کربن را به سوخت، انرژی حرارتی و یا الکتریسیته تبدیل کند.

وی تکنولوژی سبز (دوستدار طبیعت بودن و  واکنش و آلودگی محیط زیستی بسیار ناچیز)، بازده بسیار بالای مشعل های پلاسمایی، بی خطر سازی زباله های خطرناک و عفونی و تولید انرژی پاک و نو از این زباله ها را از مزیت های فناوری پلاسما عنوان کرد.

مسئول طرح فناوری پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: از اين روش براي تبديل زباله‌هاي شهري و خطرناك به انرژي استفاده مي‌كنيم. با ورود زباله به اين راكتورها، مواد بر اثر گرماي زياد به پلاسما تبديل مي‌شوند. پلاسما يا گاز يونيزه شده، حالت چهارم ماده است و 99 درصد جهان از آن تشكيل شده است. زباله در اين كوره‌ها در نهايت به گاز سنتز تبديل مي‌شودكه خوراك پتروشيمي‌هاست و مي‌توان از آن براي توليد بنزين استفاده كرد. به گفته بزرگ‌زاده، امروز در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا از جمله آمريكا و ژاپن، به دنبال جايگزين كردن تكنولوژي پلاسما به جاي زباله‌سوزها هستند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: انرژی ، هزینه ، زباله ، پلاسما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار