اصفهان؛

كوه صفه بهترين تفرجگاه براي مسافران نوروزي/ وجود چشمه درويش و چشمه گل زرد در صفه

كوه صفه از محل چشمة درويش كه سنگ كوه از خاك جدا گشته و دامنة كوه محسوب مي‌شود در سمت غرب، به فضاي سنگي مسطحي (صفه) منتهي مي‌گردد كه كوه به همين دليل «صفه» ناميده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، قبلاً در اين محل چهار طاقيهايي ساخته بودند كه چشمه‌هاي آب و درختهاي چنار چشم‌انداز مصفايي به آن مي‌داده است. در آن حوالي سنگاب بزرگي نيز بود كه آب سرد آن از برفابهاي قله تأمين مي‌شد.

كوهستان صفه كه تا چند دهه پيش به صورت عنصري مجزا و با فاصله از شهر قرار داشت اينك با توسعه شهر به طرف جنوب كاملا به شهر متصل شده و بخشي از آن به پارك كوهستاني و محل تفرج شهروندان تبدیل شده است.

فضاي سبز كوه صفه كه در حال حاضر عرصه اي به مساحت ۱۰۰ هكتار را تبديل به منظره اي سبز كرده است در قسمتهاي دامنه كوه قرار دارد و به عنوان پارك كوهستاني و بخشهايي از آن شكل پارك جنگلي دارد روزانه پذيراي جمع كثيري از طبيعت دوستان و گردشگران است .

از جمله نقاط مشهور در كوه صفه قلعه شاهدژ يا شاه دز مي باشد كه به قلعه ديو نيز معروف است و به عنوان هسته مركزي پارك كوهستاني صفه است و چشمه هاي موجود از جمله چشمه پاچنار و خاجيك به عنوان قلب تپنده اين مجموعه اند كه با وجود درختان كهنسال همچون نگيني زيبا مي درخشد.

اصفهان همان طور كه از ريشه نام آن «سپاهان» بر مي‌آيد در دوران ساسانيان مقر سپاهيان «وليعهد نشين» بوده است و وجود برخي آثار به جا مانده مثل آتشگاه و گورهاي زرتشتيان بر اين امر گواهي مي دهد.

با توجه به اين زمينه تاريخي و برخي شواهد عيني احتمال قوي اين است كه كوه صفه از زمانهاي خيلي دور به عنوان پايگاه و پناهگاه مورد استفاده مردم بوده است. شيوه ساخت و معماري قلعه كوه صفه به ساير قلعه‌هاي دوران ساساني شباهت دارد. وجود حفره‌هاي سنگي در اطراف كوه صفه يادآور «استودان‌ها» (استخوان دانهاي) زرتشتي است كه در بسياري از نواحي باستاني ايران مشاهده مي‌شود. همچنين بعيد نيست كه برخي از بقاياي ويران شده موجود در كوه صفه متعلق به بناي آتشكده باشد.

هم اكنون در اين مكان تله كابين وجود دارد كه مسافران نوروزي با سوار شدن بر تله كابين مي توانند بام اصفهان را تماشا كنند و لحظات خوشي را سپري كنند .

از ديگر امكانات اين پارك كوهستاني وجود رستوران و مجموعه تفريحي در پايين قله است كه شهروندان و مسافران مي توانند با تله كابين به اين مجموعه بروند .

سالن بولينگ نيز در مجموعه صفه قرار گرفته كه معمولا در ايام نوروز استقبال چشمگيري از اين مجموعه مي شود .  

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.