گزارشی از نگین درخشان خلیج فارس؛

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی پس از مدت‌ها انتظار در آستانه بهره‌برداری قرار می‌گیرد

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان به منظور تولید روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی در آستانه بهره‌برداری قرار می‌گیرد به طوری که ارزش مجموعه تولیدات فاز 12 پارس جنوبی 3 برابر هر فاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ماموت بزرگ گازی بزرگترین میدان گازی جهان با عنوان پارس جنوبی در جانب ایران و با نام گنبد شمالی در بخش قطری شناخته می‌شود. این ماموت گازی با برخورداری از 40 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و حدود 50 میلیارد بشکه ذخایر میعانات گازی، سهمی معادل 27 درصد از مجموع ذخایر اثبات شده گاز دنیا را در خود جای داده است.

بزرگ‌ترین ذخیره گازی اثبات شده جهان در مساحتی به وسعت 9700 کیلومتر مربع گسترده شده‌ است که از این میزان، 3700 کیلومتر در آبهای سرزمینی ایران و مابقی در جانب قطر واقع شده است. 14 تریلیون متر مکعب از ذخایر گازی و 19 میلیارد بشکه از ذخایر میعانات همراه با 5.7 میلیارد بشکه ذخایر نفت در لایه‌های نفتی این میدان در بخش ایرانی میدان آن قرار دارد. میدان مزبور همچنین بزرگترین مخزن گاز هلیوم جهان با ذخایری معادل 28 درصد مجموع ذخایر اثبات شده جهانی محسوب می‌شود. ذخایر گاز بخش ایران، حدود نیمی از مجموع ذخایر اثبات شده ایران و 8 درصد از مجموع ذخایر جهانی گاز طبیعی را تشکیل می‌دهد. این رقم در مورد قطر تقريبا معادل تمامی ذخایر گازی این کشور است.

توسعه ماموت گازی پارس جنوبی با هدف ایجاد ارزش افزوده

توسعه فاز 12 پارس جنوبی با هدف تامین نیازهای فزاینده داخلی به گاز طبیعی، راهیابی به بازارهای بین‌المللی گاز طبیعی و تامین خوراک واحدهای پتروشیمی با هدف ایجاد ارزش افزوده سرشار در این صنعت ملی در سال‌های اخیر در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است. 

برآوردها نشان می‌دهد توسعه هر فاز پارس جنوبی ارزش افزوده‌ای معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی جمهوری اسلامی ایران را به همراه دارد.

ایران در حال حاضر روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند؛ این در حالی است که قطر، ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی حدود ٢ برابر ایران از این میدان مشترک تولید می‌کند. وزارت نفت قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را از این گنج ملی دست کم تا ٢ سال آینده و با راه اندازی ٢٤ فاز به روزانه ٨٠٠ میلیون مترمکعب برساند. 

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، عظیم‌ترین طرح تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگترین طرحهای تولید گاز جهان در سال‌های اخیر است.

این طرح به منظور تولید روزانه‌ ٨٤ میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن‌ پارس جنوبی از بهمن ماه ١٣٨٨ آغاز شده و با بهره برداری کامل از فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و همچنین روزانه ٧٥٠ تن گوگرد به تولید کشور افزوده می شود.

ارزش مجموعه تولیدات فاز 12 پارس جنوبی 3 برابر هر فاز است

ارزش اقتصادی تولیدات این فاز با احتساب قیمت‌ گاز طبیعی (معادل 15 سنت در هر متر مکعب) و میعانات (معادل 60 دلار در هر بشکه) به بیش از 6 میلیارد دلار در سال بالغ می‌گردد. ضمن اینکه تامین نیازهای فزاینده داخلی به گاز طبیعی، کاهش وابستگی کشور به گاز طبیعی وارداتی، زمینه‌سازی برای توسعه سهم و حضور ایران دربازارهای منطقه‌ای گاز طبیعی و جایگزینی گاز طبیعی به عنوان پاک‌ترین سوخت فسیلی با سوخت مایع مصرفی در نیروگاه‌ها و بخش‌های صنعتی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی کلانشهرهای کشور بخصوص آلودگی هوا، از مهم‌ترین مزایای گاز طبیعی تولیدی فاز 12 است.

گفتنی است؛براساس برآوردهای انجام شده، بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می‌شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود. فاز ١٢ پارس جنوبی برای افتتاح آماده است و هم اکنون شرح کار اولیه برای تولید فاز ١٢ پارس جنوبی انجام شده و با همکاری شرکت نفت وگاز پارس بهره برداری از این فاز نیز صورت گرفته است. 

بهره‌برداری از این طرح نتیجه تلاش بی وقفه مدیران، مهندسان، متخصصان، کارشناسان و تکنیسین های داخلی است و به گفته زنگنه، وزیر نفت فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز این میدان مشترک گازی است؛ زیرا طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی آن به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است. انجام بیش از ١٤٥ میلیون نفر ساعت کار مستقیم در بخش‌های مختلف این پروژه و تحقق ٦٦ درصدی استفاده از تجهیزات ساخت داخل در اجرای این پروژه، تاییدی بر این مدعاست.

حسین امیری خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: فاز 12 پارس جنوبی از مدتها پیش عملا به بهره‌برداری رسیده لغو زمان افتتاحیه رسمی با حضور رئیس جمهور به دلیل برخی از مسایل و مشکلات از سوی مسئولان بوده که باعث شد زمان افتتاحیه به تاخیر بیفتد.

گام‌های نهایی تا افتتاح رسمی ماموت گازی

مجری طرح فاز 12 پارس جنوبی در گفتگو  با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از احتمال افتتاح ایرانی ترین فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: فاز ۱۲ پارس جنوبي با اختلاف ۳۰ ميليون متر مکعبي توليد گاز از برنامه توسعه اين مگاپروژه، سه شنبه (۲۶ اسفندماه) با حضور رئيس جمهور افتتاح رسمی می‌شود. 

وی تصریح کرد: پروژه فاز ١٢ با ظرفیت معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی تعریف شده و شامل دو بخش اصلی شامل پروژه پالایشگاه خشکی و تاسیسات و سکوهای دریایی است، هم اکنون بخش خشکی این پروژه به ظرفیت کامل رسیده و توان پالایش روزانه ٧٨ میلیون مترمکعب گاز را دارد. در بخش دریایی نیز سه سکوی این فاز در موقعیت خود نصب و راه اندازی و بیش از ٣٠ حلقه چاه تولید گاز در این فاز در مدار عملیاتی قرار گرفته است.

هدف از توسعه فاز 12 پارس‌جنوبی توليد روزانه 84 ميليون متر مکعب گاز ترش (75 ميليون متر مکعب گاز شيرين) پيش‌بينی شده است.

پيش از اين قرار بود فاز 12 به طور رسمي در نيمه نخست اسفندماه افتتاح شود اما مراسم افتتاح به دليل اينکه اين فاز هنوز به ظرفيت کامل نرسيده است از سوی نهاد رياست جمهوری لغو شده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۴۵ ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
مبارک باشه،ولی جاداره از زحمات دولت قبلم تشکر کنیم،که شجاعت به خرج داد وتو اوج تحریم ها همه فاز ها رو شروع کرد به ساخت با دانش ایرانی!
Iran (Islamic Republic of)
مطلع
۰۹:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
فاز12 درمحدوده شهرستان کنگان واقع شده-لطفا دقیق تر اطلاع رسانی فرمایید-ممنون
آخرین اخبار