شریعت باقری در همایش "حقوق و اعتدال":

آزادی و نظم تولید کننده حقوق هستند/ اعتدال چیزی نیست که به اثبات نیاز داشته باشد

رئیس دانشگاه علوم قضایی گفت: حقوق برای ایجاد تعادل و اعتدال در جامعه درست شده‌، آزادی و نظم تولید کننده حقوق هستند که در این مسیر نباید افراط و تفریط وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد شریعت باقری" در نشست هم اندیشی حقوق و اعتدال که صبح امروز در دفتر فرهنگی ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به افراط و تفریط‌های موجود در نظام حقوقی کشور‌ها اظهار داشت: در عصری که ما هستیم اتفاقاتی می‌افتد که نیاز به اعتدال را بیشتر احساس می‌کنیم، اعتدال چیزی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد.  
 
رئیس دانشگاه علوم قضایی افزود: تمام آیات و روایات ما دلالت بر این موضوع دارند که اسلام دین وسط و میانه‌رو است. 

شریعت باقری تصریح کرد: اگر امروز بر موضوع اعتدال اصرار داریم به دلیل افراط و تفریط‌هایی است که در نظام‌های حقوقی کشور‌ها و در سطح بین‌الملل بوجود آمده است، امروزه گرایش‌های افراط و تفریط به شکلی هستند که نیاز به کنترل و اعتدال دارند.  
 
وی ادامه داد: عقلای اسلامی اتفاقاتی که امروزه به نام اسلام و غیر اسلام در جهان روی می‌دهد و به سوی افراط و تفریط پیش می‌روند را قبول ندارند. 

رئیس دانشگاه علوم قضایی تأکید کرد: در جوامع بشری باید جریان‌های متفکر و صاحب نظرانی که برداشت صحیح از نسان و بشر دارند اندیشه‌های غالب برکسانی که به دنبال افراط و تفریط هستند را ارائه دهند زیرا جریان غالب جامعه را هدایت می‌کنند و از افراط و تفریط جلوگیری می‌کنند.  
 
شریعت باقری اضافه کرد: حقوق برای ایجاد تعادل و اعتدال درست شده‌، سبنل حقوق ترازو و شاهینی است که دو کفه دارند و این نماد معنایی جز اعتدال ندارد. 

وی تصریح کرد: اینکه ما بگوییم حقوق به کدام سمت جهت برود دشوار و بدیهی است اما آنچه که نیاز به اثبات دارد افراط و تفریط است، کسی که می‌خواهد افراط و تفریط کند به دنبال اثبات می‌رود و گرنه جریان‌های عادی همچون جریان فصل‌ها و نظم آسمان و زمین همگی در حالت اعتدال هستند.  
 
رئیس دانشگاه علوم قضایی ضمن اشاره به اولین قاعده حقوقی که در عالم ایجاد شد اظهار داشت که نقطه شروع و پیدایش حقوق یک قاعده اساسی بوده که در حقوق بین‌الملل به قاعده منع توسل به زور مشهور است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حقوق یک نظم و ایجاد کننده این مهم است، قانون‌های ما طوری تدوین شده که باید قدرت را متعادل کند هرگاه تعادل وجود نداشته باشد به مشکل می‌خوریم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار