محمدی در میزگرد "ویژگی‌های یک توافق خوب":

حرف‌های آمریکا برای ما حجت نیست

تحلیل‌گر مسایل سیاسی گفت: توافقِ خوب توافقی است که حق غنی سازی صنعتی را همین حالا برای ایران به رسمیت بشناسد.

مسئله هسته‌ای مسئله‌ای است که تا آخرین مرحله محرمانه نگهداشته شود
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ "مهدی محمدی" عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای در میزگرد سیاسی "ویژگی‌های یک توافقِ خوب" که عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهارداشت: موضوع پرونده هسته‌ای مسئله پیچیده است و حجم بالایی از فاکتورهای سیاسی، امنیتی و... به این معادله جهت می‌دهند.  
 
وی ضمن بیان اینکه برای تیم مذاکره کننده احترام خاصی قائل هستم، گفت: آن‌ها زحمات زیادی در این زمینه می‌کشند و تعابیری مانند خیانت نه منصفانه است و نه واقعیت دارد.  
 
محمدی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای مسئله‌ای است که تا مرحله نهایی محرمانه نگهداشته شود، ادامه داد: این اتفاق تا به حال نیفتاده است و امیدواریم از این به بعد هم نیفتد، زیرا موضوع هسته‌ای مسئله مهمی است که سرنوشت یک کشور را ظرف دو سه دهه آینده مشخص خواهد کرد.  
 
وی ادامه داد: کمک ما به تیم مذاکره کننده آن است که با رعایت اخلاق و انصاف نقدشان کنیم، در حال حاضر مذاکرات با حد بالایی از حساسیت در حال انجام است، بنابراین ما محدودیت زیادی برای بحث عمومی در این خصوص داریم، اما من معتقدم اگر هدف نهایی مذاکرات رسیدن به توافق خوب است، مذاکرات فعلی به دلایلی به گونه‌ای پیش نمی‌رود که منجر به یک توافق خوب شود.  
 
تحلیل‌گر مسایل سیاسی مهم‌ترین دلیلی که منجر به رسیدن به توافق خوب در روند مذاکرات فعلی نمی‌شود را اینطور بیان کرد، زیرا مذاکرات فعلی براساس توافقی انجام می‌شود که اساسا توافق خوبی نیست، چون اساسا توافق ژنو مبتنی بر پیش فرضی است که ایران را تا اطلاع ثانوی یک استثنا تلقی می‌کند و در طول فرآیند ۲۰ سال ایران یک کشور آنرمال است و تا زمانی که فرآیند اعتمادسازی کامل نشود، ما یک عضو استثناء هستیم و از زمانی که عضو عادی ان پی تی شناخته شویم، به عنوان یک کشور عادی اجازه غنی سازی نخواهیم داشت. 

محمدی اضافه کرد: من بعید می‌دانم خود اعضای تیم مذاکره کننده از توافق ژنو مثل سابق دفاع کنند و آقایان اگر صبور باشند و به موضوع ملی نگاه کنند، بهتر عمل خواهند کرد.  
 
وی دلیل بعدی را اینطور بیان کرد: فرآیند مذاکرات براساس تائید محاسبات استراتژیک آمریکا بیان شده، یکی از اصلی ترین محاسبات آمریکا در مورد ایران این است که آنچه ایران را پای میز مذاکرات آورده و پای این میز نگه خواهد داشت، مسئله تحریم‌هاست و همچنین آنچه سبب ادامه روند مذاکرات می‌شود، ترس از ادامه تحریم‌هاست.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: من معتقدم یک مذاکره کننده خوب موظف است به طرف مقابل خود القاء کند که اضطراری برای مذاکرات ندارد، اگر شما به جای آمریکایی‌ها بودید آیا حاضر می‌شدید به طرفی که در قبال شما مضطر و مستاصل است امتیازی پرداخت کنید؟  
 
محمدی با بیان اینکه اگر طرف آمریکایی به این جمع بندی برسد که تحریم‌ها کارآمد است و کشور به وضعیتی رسیده که حاضر است برای رفع تحریم‌ها امتیاز راهبردی بدهد، آن وقت توقع نداشته باشید طرف مقابل مواضع تحقیرآمیزی در قبال شما نداشته باشد.  
 
وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها به خود اجازه می‌دهند با کشور بزرگی مثل ایران اینطور صحبت کنند آدرس‌های غلطی است که مذاکره کنندگان به آن‌ها داده‌اند، تصریح کرد: براین اساس استیفای حقوق ایران از دل این مذاکرات خارج نخواهد شد.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای دلیل بعدی را که سبب به نتیجه نرسیدن مذاکرات خواهد شد، جناحی عمل کردن تیم مذاکره کننده دانست و گفت: متاسفانه مذاکرات فعلی جناحی شده و با مسئله داخلی گره خورده است، اینکه ظریف اعلام کرده است در صورتی که ما با شما به توافق نرسیم جناح مقابل ما به راس کار می‌آیند، مسئله‌ای است که به طرف مذاکره کننده القاء خواهد کرد که ما به دلایل سیاست داخلی نیازمند توافق با شمائیم و طرف مقابل به دلیل دستیابی به این نقطه ضعف حاضر نیست امتیازات استراتژیک به کشور اعطا کند. 

* مذاکرات فعلی درشان ملت ایران نیست
 
محمدی ادامه داد: استثنائی که من درباره جمهوری اسلامی عنوان کردم به معنی بد کلمه و تحقیرآمیز شمرده شدن ایران است، به اعتقاد من بزرگ‌ترین اشکال این مذاکرات آن است که درشان ملت ایران نیست، ما به تیم مذاکره کننده می‌گوییم مشکل کجاست که مذاکرات ما اینگونه پیش می‌رود، شما چرا نگرانی‌های طرف مقابل را به رسمیت می‌شناسید و این نگرانی‌ها را به روشی حل می‌کنید که مورد تقاضای طرف مقابل است؟  
 
وی عنوان کرد: پذیرفتن استثناء بودن یعنی به طرف مقابل مجوز می‌دهیم تا به شما ظلم کند و این روند در مذاکرات فعلی به چشم می‌خورد.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به بخشی از مصاحبه ظریف ادامه داد: ظریف در مصاحبه‌ای اعلام کرد طبق توافق نهایی ما ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل خواهیم رفت و اساسا از ان پی تی خارج خواهیم شد و پس از راستی آزمایی آژانس بخشی از تحریم‌ها به تدریج تعلیق خواهد شد.  
 
محمدی با بیان اینکه فرق مذاکرات فعلی با مذاکرات قبلی آن است که سابق ما قطعنامه‌ها را به رسمیت نمی‌شناختیم و امروز به چیزی رسیدیم که دوستان می‌توانند بر سر آن مذاکره کنند.  
 
وی با بیان اینکه عده‌ای عنوان می‌کنند در دوره قبل در مذاکرات فقط موضع گرفته می‌شد و مسئله‌ای حل نمی‌شد، خاطرنشان کرد: این منصفانه نیست اگر ما فقط موضع می‌گرفتیم پیشنهاد بغداد چطور تبدیل به پیشنهاد آلماتی شد، ما از طریق موضع گیری و بدون مذاکره به اینجا رسیدیم؟  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای خطاب به رسانه‌ها عنوان کرد: من به شما پیشنهاد می‌کنم متن توافق آلماتی را منتشر کنید که در صورت پذیرفتن به مراتب بهتر از توافق ژنو بود.  
 
محمدی با اشاره به سخنان بهشتی‌پور مبنی بر اینکه حرف‌های آمریکا را حجت قرار ندهید، تصریح کرد: حرفهای آمریکایی‌ها حداقل در مورد خودشان که حجت است و بد‌تر آنکه آنچه آن‌ها گفته‌اند این روز‌ها درست از کار در می‌آید. کدام تحریم طلاق پتروشیمی لغو شده است؟ پولهایی که قرار بود به کشور بازگردد، تا به امروز یک یورو و یا یک دلار آن وارد ایران نشده است. کارنامه آمریکا در توافق ژنو تا این حد سیاه است، شما براساس کدام سابقه می‌خواهید با آمریکا وارد مذاکره مجدد شوید.  
 
*توافقی که حق غنی سازی صنعتی را برای کشور محقق سازد توافق خوب است

 
وی با بیان ویژگی‌های یک توافق خوب گفت: توافق خوب توافقی است که حق غنی سازی صنعتی را همین حالا برای ایران به رسمیت بشناسد، هم خود این حق و هم اعمال آن را، البته من معتقدم که این اتفاق صددرصد محقق نخواهد شد، اما امیدواریم حداقل تا حدی محقق شود که تطابقی با آرمان‌ها و خون شهدای هسته‌ای داشته باشد.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه آمریکا فرآیند لغو تحریم‌ها را فرآیندی بلندمدت می‌بیند، اظهار داشت: مهم‌ترین جنگ بین ما و آمریکا جنگ محاسبات است، آمریکایی‌ها سعی دارند محاسبات ما را در خصوص مسئله امنیت ملی تغییر دهند و به ما در ایران بفهمانند محاسبات شما در خصوص برنامه هسته‌ای غلط است و زیان‌های این مسئله بیش از سود آن است. این اصلی ترین محاسبه‌ای است که در ایران هدف قرار گرفته شده است.  
 
محمدی در ادامه گفت: در مقابل محاسبات آمریکایی‌ها که ما آنرا مورد حمله قرار دادیم مقابله با این موضوع است که چندی پیش وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، وزیر خارجه آمریکا تحت این عنوان اعلام کرد که فشار تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره آورد، من خطاب به تیم مذاکره کننده می‌گویم؛ کدام فشار تحریم؟ ما اصرار داشتیم بخش فنی را تعطیل نکنیم، این در حالی است که تیم مذاکره کننده ما اصلیترین نگرانی‌های طرف مقابل را از جمله غنی سازی ۲۰ درصد را به سرعت برطرف کرد، اما اصلیترین نگرانی جمهوری اسلامی از جمله تحریم‌های نفت و بانک هنوز به قوت خود باقیست.  
 
وی اضافه کرد: دوستان آیا این معادله متوازنی است؟ الآن خودروسازان فرانسوی به شما قطعه اصل می‌دهند؟ لغو تحریم یعنی پول صادرات را دریافت کنیم نه اینکه پول ما بلوکه شود، اما متاسفانه آمریکایی‌ها به تعهدات خود در قرارداد‌ها پس از مذاکرات ژنو عمل نکرده است.

*حرف‌های آمریکا برای ما حجت نیست
 

عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: آمریکایی‌ها وقتی راجع به ما حرف می‌زنند می‌گویند عملکرد ایران باید مبتنی بر راستی آزمایی باشد، نه اعتماد، اما دوستان ما در تیم مذاکره کننده با آمریکا مبنی بر اعتماد مذاکره کردند.  
 
محمدی افزود: وقتی ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل برویم و آمریکا به تعهدات خود عمل نکند(از آنجا که این عدم عملکرد برای آن‌ها هزینه‌ای ندارد) ما می‌توانیم به آن‌ها انتقادی وارد کنیم؟ زیر بند ۷ منشور رفتن به معنی آن است که چنانچه ایران دست از پا خطا کند، با ابزارهای بین المللی روزگار او را سیاه خواهند کرد.  
 
* میزان دستاورد آمریکا از توافقات به ادعای خودشان سه برابر حمله به ایران است
 

وی با بیان اینکه میزان دستاوردی که بر اثر این توافق عاید آمریکایی‌ها خواهد شد، به گفته خودشان سه برابر آن است که به کشورمان حمله کند، گفت: اساسا منازعه راهبردی در ایران و آمریکا ادامه دارد و تیم مذاکره کننده در شرایطی که آمریکایی‌ها دچار ضعف ژئوپلتیک در منطقه شده‌اند، می‌توانند به توافق خوب دست یابند.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای راهکارهای رسیدن به این اتفاق را اینطور بیان کرد که تیم مذاکراتی کشور از مذاکرات و ترک میز مذاکره از طرف مقابل نترسند، همچنین از اینکه رژیم دور زدن تحریم‌ها را احیا کند واهمه‌ای نداشته باشد.  
 
محمدی با بیان اینکه ما تنها یک تحریم داشتیم که واقعا ملغی شد، تصریح کرد: این تحریم‌ها تحریم بنزین بود، تنها تحریمی که روی کاغذ وجود دارد، اما اجرا نمی‌شود.  
 
وی افزود: طرف آمریکایی وقتی در عمل ببیند کشور اداره می‌شود گشایش‌ها در روند مذاکرات حاصل خواهد شد، اما وقتی ناظر باشد که برای اتخاذ هر تصمیمی به نتیجه مذاکرات متوسل می‌شویم، نمی‌توان به مذاکرات خوب دست یافت.  
 
عضو تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای در پایان خاطرنشان کرد: من شما را به انفاق دعوت می‌کنم، کدامیک از این تفکرات جواب خواهد داد، تفکری که می‌گوید قدرتمند شو تا از آمریکا امتیاز بگیری یا تفکری که می‌گوید سوءتفاهم بین شما و آمریکا پیش آمده است و حل خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار