بهشتی پور در میزگرد "ویژگی‌های توافقِ خوب":

غنی سازی، حق ملت ایران است/ توافقِ خوب یعنی برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته‌ای

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در شرایط فعلی بخشی از تحریم‌ها کاسته شده و طبیعتاً همان طور که تحریم‌ها تدریجی به وجود آمده به تدریج هم رفع خواهد شد.

غنی سازی، حق ملت ایران است/ توافقِ خوب یعنی برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته‌ای

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، «حسن بهشتی‌پور» تحلیل‌گر مسائل سیاسی و مدیرعامل سابق شبکه العالم در میزگرد سیاسی "ویژگی‌های توافق خوب" که عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار داشت: روند مذاکرات از نظر بنده خوب پیش می‌رود، من از سال 81 این موضوع را با توجه به موقعیت شغلی و علاقه شخصی از نزدیک پیگیری می‌کنم و معتقدم روند فعلی در شرایط قابل قبولی قرار دارد.

بهشتی‌پور ادامه داد: ما باید تمام امکانات، آرمان‌ها و شرایط کشور و همچنین مسائل بین‌المللی را در نظر بگیریم و با جمیع این مسائل روند مذاکرات را ارزیابی کنیم.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی سمبل خوب پیشرفت مذاکرات را لغو تحریم‌ها و ادامه روند غنی‌سازی عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی بخشی از تحریم‌ها کاسته شده و طبیعتاً همان طور که تحریم‌ها تدریجی به وجود آمده به تدریج هم رفع خواهد شد. برخی تحریم‌ها اقتصادی و برخی دیگر نظامی‌اند، اما تحریم‌هایی که بیشتر مدنظر است، تحریم‌های اقتصادی است و لغو تمام تحریم‌ها پس از امضای توافق‌نامه محقق خواهد شد.

مدیرعامل سابق شبکه العالم با تأکید بر این که مسئله هسته‌ای دستاوردی ملی است و ربطی به هیچ یک از دول قبل و فعلی ندارد، تصریح کرد: این پرونده زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری بوده اما مجری‌های متفاوت داشته است و اگر نقدی بر مسئله هسته‌ای وارد است، تنها متوجه مجریان این پرونده است و اگر پیشرفتی حاصل شده باید به پای تمام اجراکنندگان این پرونده نوشت.

وی ادامه داد: این پروژه ثابت کرد ایرانی قادر به انجام کار تیمی هست و این ادعا به کوری چشم تمام کسانی که القا می‌کنند ایرانی قادر به انجام کارهای تیم ورک نیست، عملی شده است.

**تیم مذاکره کننده فعلی مجوز حمله بر علیه ایران را لغو کرد

بهشتی‌پور تصریح کرد: ایران در طول تاریخ یک استثناست، انقلاب ما نیز استثنا و پدیده قرن بود، قطعنامه‌هایی که در شورای امینت بر ضد کشور ما وضع شد، گواه این ادعاست.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: ایران زیر فصل 7 منشور سازمان ملل رفت و کشوری که زیر فصل 7 منشور سازمان ملل بند 41 می‌رود یعنی عامل تهدید صلح و امنیت دنیاست و در مرحله بعد اگر ایران زیر بند 42 می‌رفت مجوز حمله به کشور صادر می شد که خوشبختانه در روند مذاکرات فعلی کار به آنجا کشیده نشد.

مدیرعامل سابق شبکه العالم سخنان خود را با این سوال ادامه داد که چه کسی ایران را در این شرایط قرار داد؟ در حال حاضر و در روند مذاکرات فعلی ما تنها کشوری در دنیا هستیم که اگر از بند 7 خارج شویم با صلح از این بند خارج شدیم، زیرا هر کشوری که زیر این بند قرار گرفته با جنگ از زیر آن خارج شده است و اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند با مذاکره از زیر آن خارج شود این نشانه استثنا بودن ایران است.

وی با بیان این که آغاز کننده این مسیر ظریف است، اظهار داشت: اگر وی هم مانند سایرین محکم و یک طرفه حرف‌های خود را می‌زد، اوضاع خراب‌تر می‌شد وقتی ما با یک دشمن بدسگال مواجهیم یک روش آن است که با او محکم حرف بزنیم و روش دیگر آن است که با انعطاف با او وارد مذاکره برد – برد شویم.

بهشتی‌پور ضمن بیان این که ما غنی‌سازی را بر اساس بند 4 ان.پی.تی حق خود می‌دانیم، یادآور شد: غنی‌سازی حق جمهوری اسلامی ایران است خواه طرف مقابل این حق را به رسمیت بشناسد، خواه نشناسد حال ممکن است این سوال پیش آید که معنی گفتگو در خصوص احقاق این حق چیست. دلیل ما از گفتگو آن است که توطئه‌ها و دردسرهایی که دشمن می‌کند را خنثی کنیم.

** اظهارات مقامات آمریکایی برای ما حجت نیست

تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: من معتقدم اظهارات مقامات آمریکایی باید توسط اندیشمندان و تحلیل‌گران سیاسی رصد شود اما توجه کنید هرچه آن‌ها می‌گویند برای ما حجت نیست ما باید صحبت‌های آن‌ها را تحلیل محتوا، دسته بندی و جمع‌بندی کنیم اما اگر حرف‌های آن‌ها را حجت قرار دهیم، اشتباه بزرگی انجام داده‌ایم.

مدیرعامل سابق شبکه العالم با بیان این که همیشه یک دیپلمات آمریکایی به آن چه نمی‌گوید عمل خواهد کرد، ادامه داد: باعث افتخار بنده است که از کری می‌شنوم امروز ایران از 19 هزار سانتریفیوژ برخوردار است و اگر در این شرایط با این کشور مذاکره نکنیم فردا به تعداد بیشتری دست خواهد یافت. این مطلب را وزیر خارجه آمریکا در توجیح مقابل لابی صهیونیست اعلام می‌کند، همچنین در جایی دیگر اوباما بیان می‌کند اگر دست ما بود تمام تجهیزات هسته‌ای ایران را متوقف می‌کردیم اما این امر عملی نیست. مجدداً در مجلسی دیگر جان کری عنوان می‌کند فناوری هسته‌ای در فکر ایرانی رسوخ کرده است و ما نمی‌توانیم ذهن ایرانی را بمب‌باران کنیم.

وی تأکید کرد: به اعتقاد این جانب نه این حرف‌های آمریکایی‌ها برای ما حجت است نه حرف‌های تحقیرآمیز آن‌ها. اطلاعاتی که دشمنان ما از داخل کشور دارند، اطلاعاتی نیست که مسئولین ما به آن‌ها داده باشند. زمانی که جمهوری اسلامی ایران نفت می‌فروشد، از آنجا که آمریکایی‌ها تمام بازارهای اقتصادی دنیا را رصد می‌کنند متوجه وضع اقتصادی کشور ما می‌شوند دشمنان ما اطلاعات خود را از عوامل اطلاعاتی که در داخل کشور دارند، رصد می‌کنند و ساده‌انگارانه است که تصور کنیم اطلاعات کشور را از زبان مسئولین مذاکره‌کننده دریافت می‌کنند.

**"شعار" اقتصاد مقاومتی مشکل را حل نمی‌کند / عمل به آن مورد توجه و ترس دشمن است

بهشتی‌پور اضافه کرد: "شعار"دادن، اقتصاد مقاومتی را محقق نمی‌کند و عمل به آن مورد توجه و ترس دشمن است زیرا آن‌ها لحظه به لحظه عملکرد کشور را رصد می‌کنند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان این که اعتمادسازی قرار نیست 15 سال به طول بیانجامد، افزود: به گفته خود اوباما این اعتمادسازی 10 ساله است و در طول روند مذاکرات ایران برای زمان اعتمادسازی بر عدد یک رقمی و آمریکا بر عددی دو رقمی تأکید داشته است.

مدیرعامل سابق شبکه العالم با تأکید بر این که کسی منکر مذاکرات، زحمات و خون دل خوردن آقای جلیلی و گروه‌شان در روند مذاکرات نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: همه گروه‌های مذاکره کننده در طول تاریخ 36 ساله انقلاب اسلامی برای به نتیجه رسیدن این هدف زحمات زیادی کشیده‌اند اما در حال حاضر توطئه جهانی علیه ایران شکل گرفته است و برای شکاندن این اتحاد نیاز به یک رویکرد و استراتژی جدید و تازه بود.

وی ادامه داد: من معتقدم ایران تلاش می‌کند توافق خود را به شورای امنیت ببرد به دلیل آن که هیچ کشور یا رئیس جمهور دیگری از آمریکا یا هر جای دیگر جهان نتواند آن را لغو کند نه این که آن را ذیل بند 7 منشور سازمان ملل نگه دارند.

بهشتی‌پور افزود: ‌آمریکایی‌ها در چند سال اخیر تغییر موضع داده‌اند، واقعیت آن است که زمانی خانم رایس عنوان می‌کرد غنی‌سازی را متوقف کنید تا ما با شما مذاکره کنیم اما ما قاطعانه ایستادیم و کوتاه نیامدیم و این بیانگر قاطعیت جمهوری اسلامی ایران است.

**ظریف در حال به نتیجه رساندن زحمات دیگران است

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به قرارداد آلماتی تأکید کرد: اگر ما آن قرار داد را پذیرفته بودیم تازه اول کار بودیم. در حقیقت ظریف در حال به نتیجه رساندن زحمات دیگر است. وی تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این به منزله دستاوردی بزرگ است. من از عده‌ای می‌شنوم تحریم‌های پتروشیمی و طلا هنوز لغو نشده است. این ادعا را خیلی را راحت می‌توان با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت رد کرد و شاهد آن بود که از آذر 92 تا الان که اسفند 93 است، آیا ما با صادرات پتروشیمی مشکل داشتیم؟ پس آمار صادرات غیرنفتی از کجا آمده؟

مدیرعامل سابق شبکه العالم خطاب به دانشجویان ادامه داد: این تحلیل و بررسی به عهده خود شما دانشجویان.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر مسئله خودرو است که در دولت پیش عنوان می‌شد که کاملاً ملی است و 90 درصد آن در داخل تولید می‌شود اما پس از تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای در ساخت آن مواجه شدیم و مشخص شد قصه از آن قرار است که در آن زمان نیز چین این خودروی ملی را برای ما می‌ساخته است.

**توافق خوب یعنی برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته‌ای

بهشتی‌پور در ادامه به بیان تعریفی از توافق خوب پرداخت و گفت:‌ توافق خوب عبارت است از آن که چرخه کامل سوخت هسته‌ای را که غنی‌سازی جز لاینفک آن باشد، داشته باشیم و توافقی خوب است که ما به صورت پلکانی بتوانیم به 190 سویی که مدنظر رهبری است، دست پیدا کنیم و این اتفاق از طریق همکاری با دنیا و ذهن پویای دانشمندان و جوانان ایرانی، به حول الهی محقق خواهد شد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: ما غنی‌سازی 20 درصد را نابود نکردیم،‌رقیق کردن به معنی نابودی نیست.

مدیرعامل سابق شبکه العالم اضافه کرد: راستی‌آزمایی از طرف آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام می‌شود، نه از طرف آلمان و آمریکا و 160 کشور دنیا نیز تحت نظارت آژانس عمل می‌کنند و این راستی‌آزمایی در مورد آن‌ها نیز اعمال می‌شود البته ما هم معتقدیم نظارت‌ها بر ایران بیشتر است اما این که نظارت فقط مختص به ایران باشد، چنین نیست.

وی با تاکید بر این که مذاکره با آمریکا به معنی به مشروعیت شناختن این کشور نیست، تصریح کرد: بلکه این مذاکره به معنی دفع شر از طرف دشمن است ما به منطق بجنگ تا بجنگیم معتقد نیستیم بلکه مذاکره‌کننده در عمل به آن‌ها نشان می‌دهند که از تحریم‌های آن‌ها واهمه‌ای ندارند.

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: ما با آمریکا در حال حاضر رویکرد جنگ نداریم بلکه رویکرد نرمش قهرمانانه داریم در صورتی که این رویکرد به نتیجه رسید چه بهتر و درغیر این صورت حجت در داخل وخارج تمام خواهد شد. دولت یازدهم هیچ جا به امید لغو تحریم ننشسته است بلکه محکم به دنبال آن است که اقتصاد کشور را در قدرتمندترین حالت و بدون نیاز به نتیجه مذاکرات پیش برد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار