«علی رهبری» در نشست خبری ارکستر سمفونیک ایران مطرح کرد

در سی سال گذشته هیچکس من را به ایران دعوت نکرد/ در ارکستر سمفونیک ایران باید به جوان‌ها توجه کرد

«علی رهبری» و «پیروز ارجمند» از برنامه‌های آینده ارکستر سمفونیک ایران می‌گویند.

به گزارشخبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری ارکستر سمفونیک با حضور "علی رهبری"، رهبر ارکستر و "پیروز ارجمند" رئیس دفتر موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

پیروز ارجمند در ابتدا گفت: سال گذشته بررسی‌های ارکستر سمفونیک و ملی انجام شد و جلساتی را برای آسیب شناسی برگزار کردیم و به گزینه‌هایی رسیدیم تا ارکستر سمفونیک مسیری را برای رسیدن به درجه‌ی یک هنری طی کند.در ارکستر سمفونیک شاخص‌هایی وجود دارد که عموماً به یک اصل کلی می‌رسد که آن هم رهبر درجه یک است. مهمترین گزینه‌ی ما در انتخاب رهبر شرقی بودن وی در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک است که علی رهبری بهترین آن است.

وی ادامه داد: مذاکرات بسیار فشرده‌ای در دو روز گذشته داشتیم که نهایتاً شب گذشته به توافق رسیدم و علی رهبری توافق کرد که به عنوان مدیر هنری ارکستر با ما همکاری کند.وی مغز متفکر و راهبر و ناخدای کشتی ارکستر است و سمت و سو و جریان ارکستر و پیشرفت آن به عهده مدیر هنری است و وی تقبل کرده‌ که چندین برنامه در طول سال رهبری کند.ما موزیسین‌ها وقتی اسم از علی رهبری می‌بریم متفق القول وی را بهترین رهبر ارکستر سمفونیک می‌دانیم.

وی تصریح کرد: ارکستر سمفونیک با تلاش ایشان در دور جدیدی وارد خواهد شد و تاریخ درباره ما قضاوتهای خوبی خواهد کرد.شورای قطعی ارکستر مشخص شده که امروز اولین جلسه را برگزار خواهیم کرد.

"جمالی" مدیر عامل بنیاد رودکی در ادامه‌ی نشست گفت: 48 ساعت جلسات فشرده داشتیم و با یک برنامه‌ی جامع و کامل از سمت علی رهبری مواجه شدیم به نحوی که در 48 گذشته هر آن چیزی که در حوزه‌ی پشتیبانی ارکستر اتفاق بیافتد برنامه ریزی‌اش صورت گرفت.اینکه چرا بنیاد رودکی وارد مسئله شد به دلیل شخصیت حقوقی بنیاد است که شخصیتی غیر دولتی دارد به همین خاطر می تواند در مسائل مالی و معنوی امکاناتی را فراهم کند، به همین خاطر یک نهاد غیر دولتی انتخاب شد تا بحث پایداری ارکسترها رقم بخورد از این جهت ما از نزدیک با مسائل ارکستر و برنامه‌های علی رهبری آشنا شدیم و خود را آماده می‌کنیم تا آنچه که استاندارد‌های جهانی ارکستر سمفونیک را بالا می‌برد فراهم کنیم و به نظر من این اتفاق تاریخی است تا آنچه که شایسته‌ی موسیقی ایران و شایسته‌ی موسیقی ارکستر سمفونیک و ملی است رقم بخورد.

علی رهبری در ادامه‌ی نشست گفت: افتخار می‌کنم در این جمع حضور دارم. آدم‌هایی مثل من به این مملکت تعلق دارند. ما از سطح پایین این مملکت پایین آمدیم و اگر به برلین رفته‌ام پایه‌اش را حسین دهلوی و مصطفی پورتراب گذاشتند من شانس این را داشتم از بچگی تا به امروز کاری را انجام دهم که دوست داشتم.وقتی 10 سال رئیس سیلار مونیک بروکسل بودم شهردار آنجا درباره من گفت: رهبری یک آدم شرقی است.

وی افزود: وقتی در 24 سالگی از ایران سفر کردم با "بیژن خادمی"در وین قطعه ی عاشورا را اجرا کردیم که این ماجرا به پیش از انقلاب باز می‌گردد. پیش از انقلاب و در سه سالی که در ایران بوده‌ام کارهای بسیاری انجام دادم.ارکستر سمفونیک تهران در آن موقع خارجی زیاد داشت. تأکید داشتم که این سرمایه‌گذاری نباید روی خارجی‌ها اعمال شود چون اگر آنها می‌رفتند دست ما خالی می‌شد و باید به جوانها توجه شود.داستان رفتن من از ایران کار ناتمام من را بوجود آورد.

وی ادامه داد: من خیلی در سرم نبود که به ایران برگردم چون با دلخوری از ایران رفتم ولی در نهایت من یک ایرانی‌ام و تمام فکر و ذکرم ایران است. من دلم با ایران بود ولی امید کار در آن را نداشتم. دلیل این که در ایران نبودم این بود که در 30 سال گذشته هیچ کس از من دعوت نکرد که به ایران بازگردم.

وی ادامه داد: من در دوره‌های گذشته سمفونی 9 بتهوون را با بچه‌های ایران کار کردم که سمفونی سختی بود. من در آن دوره هم به خاطر مسائل مالی از ایران رفتم. سه سال پیش حدود 30 بچه‌ی ایرانی بین 18 تا 30 سال با خرج خود بلیت خریدند و پیش من آمدند به این شرط که من مجانی با آنها ارکستر کار کنم. من همه جا گفتم بچه‌های ایران چنینند. این بچه‌ها همان ارکستر پارسیان امروزند.

وی افزود: من در همان جا هم اعلام کرده‌ام که هر لحظه من را با احترام دعوت کنند بازمی‌گردم. من مسئولیت خود را گرفتم و سعی می‌کنم 10 روز آینده ارکستر آماده شود.من برنامه‌های آینده‌ام را به خاطر ایران لغو کرده‌ام.

وی تصریح کرد: ارکستر نباید ارکستر "سنجعلی"، "فخرالدینی"، "معروفی" یا "دهلوی" باشد که وقتی این افراد می‌روند ارکستر از بین برود. ارکستر سمفونیک باید طوری پایه گذاری شود که این حالت منوپل از بین برود. ارکستر کوچک مجلسی در تلویزیون که بعدها بیگلری آن را ارکستر سمفونیک کرد در چند کشور ضبط داشته ولی برای ارکستر سمفونیک هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است.

رهبری عنوان کرد: در زمان سنجعلی همه چیز بلوکه می‌شد تا کسی از لحاظ بهترین وارد ارکستر نشود. در ایران همیشه این بوده است و من نمی‌دانم چه تفکری است که رهبر و مدیر هنری دائم ارکستر حتماً باید ایرانی باشد که این خود اشتباه است مگر مربی فوتبال همیشه ایرانی بوده که برای رهبر ارکستر چنین تصمیمی بگیرند.قشنگترین ملودی‌های ما ملودی‌های نوحه‌خوانی و سینه‌زنی بوده. 30 سال است که هیچ کس در ایران از من حرف نمی‌زند ولی در 10 سال گذشته رسانه‌ها از من حمایت کردند.

رهبری در ادامه عنوان کرد: امسال چهلمین سال است که رهبری بین المللی می‌کنم و تا به امروز تجربه کسب کرده‌ام. ارکستر همیشه مشکل خواهد داشت ولی وقتی این مشکل نتواند حل شود باید ارکستر تعطیل شود.مشکل در اینجا مشکل مالی است، بودجه‌ی ایران با بودجه‌ی جاهای دیگر قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: فردا تمام نوازنده‌هایی که آزمون داده‌اند یا که بیرونشان کرده‌اند یا قهر کرده‌اند باید بیایند تا من با آنها آشنا شوم و با آنها یک کنسرت آزمایشی بدهم.من پیش از عید این وعده را به شماها می‌دهم تا سمفونی 9 بتهون را دوباره اجرا کنیم. چند نفر از موزیسن‌های مسن ما از ارکستر رفته‌اند. همین جا اعلام می‌کنم ارکستر به آنها نیاز دارد.افرادی چون کامکار، قربانی و عالمی حیف است که نزنند.بنده با هر کار شوبازی، هالیوود بازی، پوپولیستی و عوام فریبی مخالف هستم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد شادمانی نیست و در همه‌ی دنیا ارشاد مالیات می‌گیرد تا فرهنگ مردم را بالا ببرد.

وی افزود: تنها امیدی که من دارم و آرزوی من است این است که بچه‌ها یک روزی در سطح جهانی بزنند و در جاهایی مثل لندن و پاریس اجرا کنند.

ارجمند در ادامه‌ی نشست گفت: منوچهر صهبایی را اعلام کردیم رهبر ارکستر خواهد بود که ما با ایشان به توافق نرسیدیم. باتوجه به اینکه علی رهبری رهبر ارکستر است باقی پشتیبانی‌ها توسط ایشان صورت خواهد گرفت.اعضای فنی این ارکستر هم "حمید عسگری" ، "هوشنگ کامکار" و "نادر مرتضی پور" خواهند بود و کنسرت مایستر توسط خود علی رهبری اعلام خواهد شد.

رهبری در ادامه ی جلسه گفت: ما فقط برای پول در این دو روز بحث نکردیم. انگیزه ی به ایران آمدن من فقط این بود که جوانها در سطحی بزنند که من می‌خواهم."توسکا نیلی" می‌گوید: ارکستر بد وجود ندارد. ارکستر سمفونیک فرهنگ مملکت است و نه برای تفریحات مردم. این بچه‌ها باید همان موسیقی را بزنند که در مسکو زده می‌شود. در وین وقتی می‌گویند من فیلارمونیک می‌زنم شما مقامتان بالا می‌رود و به شما احترامی در حد مقامات کشوری می‌گذارند.

وی تصریح کرد: هر رهبری که یک هفته بر روی ارکستر کار کند رهبر دائم است. شغل ما در تمام دنیا این است و یک قرارداد داریم و باید طبق آن قرارداد پیش برویم.

پیروز ارجمند درباره‌ی ارکستر ملی گفت: ارکستر ملی نیز با حضور فرهاد فخرالدینی با توجه به همین برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به کار خود ادامه خواهد داد.

"علی رهبری" نیز در ادامه‌ی نشست عنوان کرد: رهبری ارکستر همه‌اش به تجربه باز می‌گردد و تجربه فقط سن و سال نیست. من با بهترینها شروع خواهم کرد چه 20 نفر باشد چه 60 نفر.ارکستر باید با سطح بالا شروع شود. اگر نتوانند نوازنده‌ها را راضی کنند نه ارکستری خواهد بود و نه مدیر هنری وجود خواهد داشت. " منوچهر صهبایی" و خیلی‌های دیگر را من کنار نخواهم گذاشت.

ارجمند در ادامه‌ی نشست عنوان کرد: ما باید زمینه‌ها را آماده کنیم. ما در آن شرایط با منوچهر صهبایی کار می‌کردیم و وقتی شرایط مرتفع و مشکلات حل شد با علی رهبری مذاکره کردیم.طبیعتاً برای ما کیفیت کار و آینده‌ی کاری ارکستر خیلی مهمتر است که این ماجرا به معنای کنار گذاشتن منوچهر صهبایی نیست و من تقاضا دارم وارد جزئیات نشویم و گرنه ما هم از طرف خود حرفهایی داریم. ما اگر صهبایی را انتخاب کردیم حتماً نظر ما بر ایشان خواهد بود. صهبایی فقط به عنوان مدیر هنری در کنار ما حضور ندارد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: از رهبران انتخابی می‌توانم به شهداد روحانی و منوچهر سهوایی اشاره کنم و اگر کاری کنم که سطح ارکستر سمفونیک بالا بیاید و نمایندگان مجلس مرا دوست داشته باشند و مخالفین موسیقی دیگر با من مخالفت نکنند و از ما حمایت کنند اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

پیروز ارجمند در ادامه نشست عنوان کرد: در دوران قبل رفتارهای ناشایستی با هنرمندان شده است و من حق می‌دهم که نبست به مسئولین بی اعتماد باشند و شنیده‌ام که مسئولین در دوره قبل اعلام کرده‌اند نوازندگانی از افغانستان می‌آورند ولی اجازه نمی‌دهند ارکستر سمفونیک ایران شکل بگیرد و من اینجا اعلام می‌کنم با تمام قدرت از ارکسترها حمایت خواهم کرد. 

علی رهبری در ادامه تصریح کرد: شما رئیس جمهوری دارید که دومین رئیس جمهور جهان است که درباره ارکسترها حرف زده و زمانی که دکتر حسن روحانی اعلام کرد که ارکسترها را راه می‌اندازد و من اعلام کردم حتی اگر راه نیافتند من به وی افتخار خواهم کرد.  

مدیریت بنیاد رودکی در ادامه نشست عنوان کرد: بحث نگهداری ارکسترها هزینه سنگینی به همراه دارد و برنامه‌ای که علی رهبری اعلام کرد اصلا برنامه ارزانی نیست به همین خاطر منابع دولتی قدرت تامین آن را  ندارند و بنیاد رودکی وارد شد تا یک مقدار منابع را تامین کند وظیفه ما این است که از شاخه‌های هنری حمایت کنیم. قرار داد با نوازندگان قطعا سالانه خواهد بود بحث بیمه جدی است و نوازندگان باید تکلیف خود را بدانند. 

علی رهبری خاطر نشان کرد: از اینکه در آینده آهنگسازان ایرانی قطعاتشان در ارکستر اجرا شود شکی در آن نیست کار ارکستر است و جون منوچهر سهوایی قول داده باید به این عمل شود. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار