فتحعلی: در صورت اراده طرف غربی در مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید

سفیر ایران در لینان در سخنانی تأکید کرد که اگر قدرت‌های غربی از خود عزم و انعطاف نشان دهند می‌توانیم در مدت تعیین شده به یک راه حل دست یابیم.‎

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری النشره "محمد فتحعلی" سفیر ایران در لبنان در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که اگر قدرت‌های طرف مذاکره با ایران از خود عزم و انعطاف نشان دهند، خواهیم توانست در مدت زمان تعیین شده به یک راه حلی کامل برای مسأله هسته ای برسیم.

فتحعلی در این گفتگو پیرامون مسائل لبنان گفت: برخی از طرف هایی که از مسائل داخلی لبنان مدت زمانی طولانی به دور بوده اند، همچنان در فهم برخی مسائل مهم منطقه ای دچار اشکال هستند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این افراد با حضور میدانی در لبنان و دیدن وقائع بطور مستقیم دیدگاه و فهم خود را بهبود ببخشند.

فتحعلی گفت: ما در سالهای اخیر شاهد ظهور تعداد زیادی از تروریست‌ها بودیم که اقدام به انجام کارهای وحشیانه‌ای می‌کردند، که از سوی کشورهای جهان مورد محکومیت واقع می شد، و از خارج پشتیبانی مالی می شدند؛ این افراد حرکت خود را با بهانه درخواست حقوق دموکراتیک آغاز می نمودند؛ اما نیروها را علیه دولت قانونی بسیج می کردند و به ملت خسارت های زیادی وارد می نمودند.
سفیر ایران در لبنان همچنین تأکید کرد که تروریسم در عراق و سوریه ثابت کرده است که با بی‌رحمی برضد بشریت و ادیان مختلف از مسیحی‌ها، ایزدی‌ها، آشوری هاو مسلمانان سنی و شیعه در حرکت است و پرونده تاریخی آن با جنایات هولناک مملوء است. 

وی سپس در ادامه گفت: راهبرد ایران از زمان پیروزی انقلاب تأکید بر اولیت رابطه با کشورهای منطقه و همکاری با تمامی کشور‌ها به منظور تحکیم صلح و ثبات و انتشار آن در منطقه بوده است؛ چرا که این شرایط منفعت آن به تمامی کشور‌ها باز می‌گردد و رشد هرکشوری سبب ثبات منطقه می‌شود؛ اما متأسفانه برخی به مسائل از دیدی دیگر نگاه می‌کنند. 

فتحعلی در ادامه گفت که برخورداری از اصول و مبانی محکم و منطقی سبب می‌شود تا هر نظریه‌ای قبول و یا رد گردد و از این رو قانون اساسی ایران حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی را به رسمیت شناخته است و امروز ایران با افتخار ثابت کرده است که اصول فکری و نظری خود تحت رهبری حکت آمیز اما خامنه‌ای پیشرفت عظیمی داشته است؛ نه فقط در زمینه‌های معنوی بلکه در زمینه‌های علمی و فناوری نیز چنین بوده است. 

وی همچنین اعلام کرد که ۳۶ سال پیش و در چنین روزهایی انقلاب اسلامی ایران به دست اما خمینی پیروز شد و از زمان پیروزی آن انقلاب اسلامی ایران بر اصول مبتنی بر آزادی انسان و عزت و برابری میان جوامع بشری استوار بوده است. 

سفیر ایران در لبنان راجع به مسأله هسته‌ای ایران نیز گفت: دیپلماسی هسته‌ای ایران دائما مبتنی بر مذاکره و تساوی با قدرتهای جهانی بوده است. 
‬‎
‫وی گفت: ما در سال گذشته مذاکرات شفاف به منظور رسیدن به اعتماد متقابل در موضوع هسته‌ای را به انجام رساندیم و شرکت در این مذاکرات به سب تهدید و تحریم نبوده است؛ بلکه از اراده ملت ایران سرچشمه می‌گرفته است؛ از این رو ما معتقدیم که تنها راه حل برای مسأله هسته‌ای‌‌ همان مذاکرات است. 

سفیر ایران در لبنان گفت: دولت ایران سال گذشته ابتکاراتی را در مذاکرات هسته‌ای به همراه آورد؛ چیزی که فرصت تازه‌ای برای حل این موضوع را داد و نتیجه مرحله‌ای آن توافقنامه نو بود. 

فتحعلی گفت: در صورتی که طرف‌های دیگر در مذاکرات عزم و انعطاف از خود نشان دهند خواهیم توانست در خلال مدت تعیین شده به یک راه حل کامل برای این مسأله برسیم. 
فتحعلی همچنین در ادامه گفت: رسیدن به یک توافق هسته‌ای فراگیر فرصتی تاریخی را برای غرب به وجود خواهد آورد. 

وی ادامه داد: این توافق همچنین ممکن است پیامی جهانی را برای امنیت و صلح به همراه داشته باشد و اینکه تنها راه حل اختلافات مذاکره است و نه درگیری و تحریم. ‬‎
‫فتحعلی همچنین در ادامه گفت: مسیر مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های گذشته امید آور و جدی بوده است و و هرگونه تأخیر در رسیدن به توافق نهایی سبب خسارت‌هایی خواهد شد که فقط برای ما نیست بلکه اثر منفی آن بر اقتصاد سایر ملت‌ها و تجارت آن‌ها خواهد گذاشت و سایه آن بر امنیت و رشد منطقه خواهد افتاد. 

وی در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات کنونی در صورت اراده واقعی نزد طرف مقابل به توافق نهایی برسد و گفت: ما مصمم هستیم تا برنامه صلح آمیز هسته‌ایمان را که حق ما را در غنی سازی اورانیوم در داخل ایران تضمین می‌نماید، در ضمن بقیه حقوق هسته‌ایمان در چهارچوب قوانین بین المللی ادامه دهیم‬‎.

انتهای پیام/.
برچسب ها: فتحعلی ، ایران ، لبنان ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار