گاردین تشریح کرد:

سخنرانی نتانیاهو در کنگره، چگونه روابط آمریکاــاسرائیل را به خطر می‌اندازد؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نسبت به سخنرانی نتانیاهو در کنگره، سوءظن گستره‌ای وجود دارد و بسیاری از مردم اعتقاد دارند که وی از این سخنرانی در جهت منافع انتخاباتی خود استفاده می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "کریس مک گریل" می‌نویسد: دولت آمریکا، درست چند هفته پیش از رویارویی نتانیاهو با انتخابات دشوار عمومی اسرائیل، وی را مورد بی‌اعتنایی و سرزنش آشکار خود ــ از خودداری اوباما برای دیدار با نتانیاهو گرفته، تا اتهامات دولت آمریکا به اسرائیل، در مورد غیرقابل اعتماد بودن این رژیم ـــ قرار داده است.

*** کاخ سفید با حمایت از مخالفان بنیامین نتانیاهو، به مقابله با اقدام اخیر وی برخواست
«دایان فاینشتاین» و «ریچارد دوربین»، سناتورهای دموکرات آمریکا، این هفته در نامه‌ای به نتانیاهو به وی هشدار دادند که این سخنرانی «به تضعیف رویکرد بااهمیت دوحزبی کنگره آمریکا در قبال اسرائیل می‌انجامد.»
در مقابل، کاخ سفید نیز با حمایت از مخالفان بنیامین نتانیاهو در انتخابات ماه آینده اسرائیل، با برنامه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  که قرار است در سخنرانی خود در کنگره آمریکا به سیاست اوباما در مورد ایران حمله کند، به مقابله برخواسته است.

*** بایکوت سخنرانی نتانیاهو در کنگره توسط «بایدن» و چندین تن از اعضای دموکرات کنگره آمریکا
مقامات ارشد دولت آمریکا، از جمله «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ملاقات با رهبران اپوزوسیون اسرائیل که نتانیاهو را به عنوان کسی که روابط اسرائیل با مهم‌ترین متحد خود یعنی آمریکا را به خطر می‌اندازد، توصیف کرده‌اند، ضروری دانسته‌اند.
«بایدن»، که همزمان ریاست مجلس سنای آمریکا را نیز برعهده دارد، به همراه چندین تن از اعضای دموکرات کنگره آمریکا، در سخنرانی هفته آینده کنگره که پیش‌بینی‌ می‌شود در طول این سخنرانی، نخست‌وزیر اسرائیل، باراک اوباما را به فریب خوردن از ایران در مذاکرات و به خطر انداختن موجودیت دولت یهود متهم کند، شرکت نخواهند کرد.

*** روابط آمریکا ــ اسرائیل به خاطر وجود نتانیاهو، ناکارآمد است
به گفته «آرون دیوید میلر»، مشاور 6 وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه مذاکرات عرب ــ اسرائیل، این رویارویی، موجب وخامت بیشتر رابطه در حال حاضر ناکارآمد اوباما و نتانیاهو خواهد شد. اما «میلر»، که در حال حاضر معاون «مرکز وودرو ویلسون» در واشنگتن است، گفت که اقدام تفرقه‌انگیز نخست‌وزیر اسرائیل، این امکان را به دولت آمریکا داده تا «نشان دهد که روابط آمریکا ــ اسرائیل به خاطر وجود نتانیاهو، ناکارآمد است» و همچنین فرصتی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای «تغییر رژیم» در اختیار دولت آمریکا قرار داده است.

*** رهبران آمریکا، حزب کارگر [حزب مخالف اسرائیل] را به نتانیاهو ترجیح می‌دهند
وی گفت «اگر از جان کری و اوباما به طور خصوصی بپرسید که تمایل دارند نخست‌وزیر بعدی اسرائیل چه کسی باشد، مطمئنا پاسخ آن‌ها نتانیاهو نخواهد بود. آن‌ها حزب کارگر [اپوزیسیون اسرائیل] را به نتانیاهو ترجیح می‌دهند و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.
به گفته «میلر»، دولت آمریکا به سرعت از این فرصت برای شرمسار کردن نتانیاهو پیش از انتخابات اسرائیل ـــ با به تصویر کشیدن وی به عنوان فردی غیرقابل اعتماد، و کسی که مهم‌ترین رابطه دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته است ـــ استفاده کرد.

*** کسی که نتانیاهو را برای سخنرانی در کنگره تحریک کرده است، کسی نیست جز «درمر»
کاخ سفید به خصوص از این خشمگین است که «ران درمر»، سفیر اسرائیل در واشنگتن، و «جان بونر»، سخنگوی جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، این سخنرانی را بدون مشورت با دولت ترتیب داده‌اند. دموکرات‌ها «بونر» را به حمله غافلگیرانه علیه رئیس‌جمهور متهم کرده‌اند.
اما کسی که نتانیاهو را برای سخنرانی در کنگره تحریک کرده است، کسی نیست جز «درمر»، کسی که در آمریکا متولد شده و پیش از رفتن به اسرائیل، به عنوان یک عامل سیاسی جمهوریخواه فعالیت می‌کرد.

*** نتانیاهو: من می‌خواهم برای نجات اسرائیل سخنرانی کنم!
نتانیاهو از این سخنرانی به عنوان تلاشی مشروع برای متوقف کردن اوباما از مصالحه با ایران دفاع کرده است. وی ادعا می‌کند که چنین توافقی، تهران را قادر می‌سازد تا در آستانه ساخت سلاح هسته‌ای قرار گیرد.
نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشت، «من برای رویارویی با رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور نمی‌روم، بلکه می‌خواهم برای نجات کشورم سخنرانی کنم.»

*** تکذیب ادعای نتانیاهو در مورد ایران، توسط موساد
اما هشدارهای نتانیاهو در مورد تهدید قریب الوقوع ایران، در حال حاضر با شک و تردید رو به رو است که مطمئنا با افشاگری‌های این هفته روزنامه «گاردین» در مورد این که موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، ادعای وی در سازمان ملل در سال 2012، مبنی بر این که ایران تا ساخت سلاح هسته‌ای تقریبا یک سال فاصله دارد، را تکذیب کرده است، این شک و تردیدها بیشتر خواهد شد.

*** کاخ سفید، دولت اسرائیل را به غیرقابل اعتماد بودن متهم کرد
دموکرات‌های برجسته، زمانبندی این سخنرانی را تلاش «توهین آمیز» نخست‌وزیر اسرائیل برای تقویت حمایت خود در انتخابات پارلمانی 17 مارس و همچنین تلاشی برای فراهم کردن مهمات لازم برای حمله جمهوریخواهان به اوباما توصیف کرده‌اند.
هفته گذشته، کاخ سفید در حمله‌ای مستقیم و غیرمعمول به دولت اسرائیل، آن را به غیرقابل اعتماد بودن در افشای اطلاعات دستچین شده مذاکرات هسته‌ای ایران در مطبوعات اسرائیل، در تلاش برای بی‌اعتبار ساختن مذاکرات، متهم کرد.

*** دولت آمریکا اسرائیل را به تحریف موضع مذاکراتی این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران متهم کرد
دولت آمریکا، روز چهارشنبه رژیم صهیونیستی را به تحریف موضع مذاکراتی این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران متهم کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران درباره درز برخی اطلاعات مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سوی رژیم صهیونیستی گفت: «هیچ شبهه‌ای وجود ندارد که برخی از مسائلی که اسرائیلی‌ها در جهت نشان دادن موضع مذاکراتی ما می‌گویند صحیح نیست.»
این مسئله باعث شد که دولت آمریکا، نه تنها اطلاعاتی را که با اسرائیل در مورد مذاکرات ایران به اشتراک می‌گذاشت، محدود کند، بلکه به خاطر این اقدام، نتانیاهو را مورد سرزنش قرار داد.

*** بی‌اعتنایی و کم‌محلی بایدن و کری به نتانیاهو
«بایدن» و کری، در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در آلمان، با بی‌اعتنایی آشکار به نخست‌وزیر اسرائیل، رهبران اپوزوسیون اسرائیل را ملاقات کردند. با سفر شتابزده «بایدن» به آفریقای جنوبی نیز نتانیاهو با یک کرسی خالی در پشت سر خود در کنگره سخنرانی خواهد کرد. به علاوه، شماری از نمایندگان کنگره اعلام کرده‌اند که سخنرانی نتانیاهو را بایکوت خواهند کرد.
به گفته «میلر»، «تمام این‌ها عمدا هماهنگ شده است. در وهله اول برای این که نشان دهند چقدر به خاطر این دعوت ناراحت هستند، و در درجه بعد، برای نشان دادن بی‌مدیریتی نتانیاهو در مورد این مسئله به رای دهندگان اسرائیلی، از این حقیقت سواستفاده کنند.»

*** هشدار سناتورهای دموکرات آمریکایی به نتانیاهو
«دایان فاینشتاین» و «ریچارد دوربین»، سناتورهای دموکرات آمریکا، این هفته در نامه‌ای به نتانیاهو به وی هشدار دادند که این سخنرانی «رویکرد مهم دوحزبی کنگره آمریکا در قبال اسرائیل را تضعیف می‌کند.» «هاوارد دین»، رئیس سابق حزب دموکرات آمریکا نیز در اوایل این ماه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یک «فاجعه» توصیف کرد و گفت که به وی اعتماد ندارد.

*** رهبر حزب کارگر اسرائیل، سخنرانی نتانیاهو را یک «اشتباه راهبردی» خواند
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نسبت به سخنرانی نتانیاهو در کنگره، سوءظن گستره‌ای وجود دارد و بسیاری از مردم اعتقاد دارند که وی از این سخنرانی در جهت منافع انتخاباتی خود استفاده می‌کند. «اسحاق هرتزوگ»، رهبر حزب کارگر اسرائیل، سخنرانی نتانیاهو را یک «اشتباه راهبردی» خواند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به استفاده از این سخنرانی در جهت منافع سیاسی خود متهم کرد.

*** حمایت حزب لیکود از اقدام خودسرانه نتانیاهو 
«زهوا گال آن»، رهبر حزب چپگرای «مرتز»، نتانیاهو را به «خدشه دار» کردن روابط اسرائیل با آمریکا متهم کرد.
اما با تمام این مخالفت‌ها، حزب «لیکود» اسرائیل در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی است که اگر «دیوید بن گورین»، بنیانگذار اسرائیل مدرن نیز در سال 1948 به حرف وزارت امور خارجه آمریکا گوش کرده بود، اسرائیل هرگز به وجود نمی‌آمد.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار