ارکستر زهی استونی با دست پر به ایران آمد

دو کنسرت با دو پارتیتور مختلف بزرگ‌ترین دست‌آورد استونی‌ها بود که تماشاگران را دعوت به هردو اجرا می‌کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ در ششمین شب از جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت میزبان ارکستر زهی استونی بود.

در این اجرا که در دو روز و با دو پارتیتور اجرا شد ارکستر زهی استونی قطعات مختلفی را اجرا کردند که با استقبال بسیار مخاطبان مواجه شد.

در اولین شب از اجرا، ارکستر زهی قطعاتی چون "نغمه وطن"، "آرووپارت" به یاد بنجامین بریتن ساخته سال 1935، "ولجوتورمیس" 1930، نوستالژی 2009، "پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی" و "رداکسیون پنج آهنگ اول برای گروه کر مختلط ها" را در بخش اول اجرا کردند.

در بخش دوم ارکستر استونی به سراغ قطعاتی چون "لیوسومرا"، "سکولار" برای ارکستر زهی، "گالیناگریگورجوا"، "دعا" برای ویلن سل و سازهای زهی، رداکسیون برای ویلن سل توسط "آلارر کاسیک"، تک نوازی "آره تامسلو"، "ویلم کپ"، "سوگنامه" برای ارکستر زهی، "ارکی-سون تور"، "وهم" 1993 برای ارکستر زهی رفت.

در دومین شب از اجرا، ارکستر زهی استونی با اجرای متفاوت تری مواجه بودیم اجرای شلوغ تر با سازها و نوازندگان بیشتر که در ابتدا تعجب افرادی که در شب گذشته این اجرا را پیگیری کرده بودند و به دلیل اجرای بسیار خوبشان دوباره آمده بودند را برانگیخت.

در ابتدا با ورود ارکستر زهی به استیج تالار وحدت نوازنده ای شروع به نواختن زنگ کلیسا کرد و چند باری بر روی آن نواخت تا اینکه نوازندگان سازهای زهی شروع به نواختن کرده و در ابتدا قطعه "هینوالر" را اجرا کردند.

در ادامه قطعاتی چون "نغمه وطن"، "پنج قطعه برای ارکستر زهی"، "پیتر واهی"، "یادبود H.M" برای دو ویلن اجرا و در انتهای بخش اول موسیقی کوبه ای نیز به ارکستر زهی اضافه و در ادامه قطعاتی چون "نیایش شبانه" برای کمانچه، دهل و ارکستر زهی، "جان راتس"، "آلگرو" از کنسرتوی ارکستر مجلسی، "اپوس"، "آرووپارت" و "برادره" برای کوبه ای و ارکستر زهی اجرا شد.

رپرتوار ارکستر زهی استونی سیری است در قرن ها موسیقی جهان و گذری به موسیقی قدیم و جدید دارد، از باخ تا تور، از کرولی تا پیاتزولا و جالب است که نام این گروه از جشنواره ای با همین نام برگرفته و الهام گرفته از رمانی از "هرمان هسه" است.

ارکستر زهی استونی در این اجرا بیشتر به صورت آنسامبلی زهی از تک نوازان اجرا می کرد.

از گروه نوازندگان ارکستر استونی باید به "سیگرید کولمان"، "ژلنا لاس" و "کرسیتی تیما" ویلن یک، "مارلیس اوبو"، "کایدی اوگاندی" و "مای روزنروث" ویلن دو، "آره تامسلو" و "مارکوس آلترو" ویلن سل، "هایکو-ژوزف رمل" کنترباس، "کارل یوهان لاتیکاس" پرکاشن و "حمیدرضا آفریده" کمانچه اشاره کرد.

استونی ها یکی از بهترین اجراهای سی امین جشنواره موسیقی فجر بودند و اگر اجرای پیانیست آلمانی "یویا وندت" را نادیده بگیریم ارکستر زهی استونی بهترین اجرایی بود که در جشنواره شرکت داشت.

ارکستری که دست پر به استقبال مخاطبانش آمده بود و به هیچ وجه قرار نبود کم فروشی کند و تمام توانش را برای این دو اجرا گذاشت.

این نکته را باید گروه های موسیقی ایرانی بیاموزند که سال های سال  یک تعداد قطعات تکراری و تاریخ مصرف گذشته را اجرا می کنند زیرا فقط بلد هستند که آن ها را اجرا کنند.

 
گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار