گیاهان دارویی؛

اردبیل قطب مهمی در تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت:‌ استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم در تولید و فرآوری گیاهان دارویی در کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ استان اردبیل از استان های غنی در زمینه گیاهان دارویی است و مردم این استان از زمانهای قدیم برای درمان بیماریهای خـود از این گیاهان شفا بخش استفاده می کرده اند.

استان اردبیل محل رویش گیاهان دارویی همچون پاپاور، آویشن و بابونه ، به لیمو، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، آویشن باغی، گل راعی و... است.
استـفاده از گیـاهان دارویی به علت دستـرسی آسان و کم هزیـنه و مهم تر از همه نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری دارد .

تولید یک سوم گیاهان دارویی کشور در مراتع استان اردبیل

حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت: در مراتع استان اردبیل یک سوم گیاهان دارویی کشور رشد می‌یابد که می‌توان از این ظرفیت در توسعه صنایع در این حوزه استفاده کرد.

وی افزود:‌ همین ظرفیت بالای استان اردبیل در حوزه رویش گیاهان دارویی توجه جدی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان کشور و مسئولان جهاد دانشگاهی به مرکز رشد شد.

شایقی با تشریح اهمیت فعالیت مراکز رشد در استان گفت:‌ این مراکز نقش به‌سزایی در حمایت از صاحبان ایده و اندیشه خلاق و مبتکر و نیز واحدهای نوپایی که براساس نوآوری تشکیل شده است دارند و می‌توانند سبب خودکفایی این واحدها شوند.

عصاره گیاهان دارویی در اردبیل فراوری می‌شود

نصیری رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های گیاهان دارویی واحد عصاره‌گیری گیاهان دارویی استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود:‌ با راه‌اندازی این مرکز واحد عصاره‌گیری گیاهان دارویی استان اردبیل نیز راه‌اندازی می‌شود تا بتوانیم با فراوری گیاهان دارویی مختلف در استان از خام‌فروشی آن جلوگیری کرده و ارزش افزوده بیشتری را از این محل وارد استان کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل همچنین در مورد توسعه کشت فندق در استان گفت:‌ ما تلاش می‌کنیم تا با جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات ژنتیکی و ارقام متناسب با منطقه جنگل فندقلو که بتواند محصول بیشتری را پرورش دهد زمینه توسعه کشت فندق را در این جنگل شهرستان نمین فراهم آوریم.

فعالیت مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در استان اردبیل

حسین بختیاری مدیر مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی گفت:‌ 19 مرکز رشد و 2 پارک علم و فناوری در جهاد دانشگاهی فعال بوده و تجاری‌سازی و توسعه فن‌آوری در مراکز رشد و پارک‌های فناوری جهاد دانشگاهی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان نهادینه شده تا در بخش اشتغالزایی برای فارغ‌التحیصلان ورود پیدا کنند.

وی گفت: امیدواریم با فعالیت مرکز رشد در استان زمینه‌ای را فراهم آید تا شرکت‌های دانش‌بنیان در استان اردبیل تاسیس شده و بتوانیم از ظرفیت این شرکت‌ها در راستای افزایش تولید و بهره‌وری در استان بیشترین بهره‌برداری را بکنیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.