تولید گندم؛

اردبیل پایلوت تولید بذر کشور

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه اردبیل پایولت تولید بذر کشور است، گفت: در سال های گذشته بذر گندم آبی و دیمی استان اردبیل به تمام استان‌ها ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ اصغر پرتوی افزود: در سال زراعی جاری 120 تن بذر گندم آبی استان به هشت استان دیگر ارسال شد.

وی با اذعان به خرید تضمینی بذر گندم و برخی تولیدات دیگر ادامه داد: با خرید تضمینی در واقع هم توقع کشاورز از بازار تامین شده و هم توانستیم زمینه صادرات برخی تولیدات را فراهم کنیم.

صادرات 30 هزار تن گندم از استان اردبیل

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از صادرات 30هزار تن گندم به خارج از استان اردبیل خبر داد.

عباس کریمی گفت: امسال 220 هزار تن گندم در 7 سیلوی ملکی و بخش خصوصی و یک سیلوی 100 هزار تنی روباز در سطح استان اردبیل ذخیره سازی شده است.

وی از حمایت 13 میلیارد ریالی دولت از سیلوهای بخش خصوصی در سال جاری برای ذخیره سازی گندم در استان خبر داد و افزود: میزان این حمایت ها که در قالب کارمزد به ازای تناژ ذخیره سازی گندم به مالکان 3 سیلوی بخش خصوصی موجود در سطح استان پرداخت شده است، تا پایان سال به بیش از 15 میلیارد ریال خواهد رسید.

وی با بیان اینکه گندم ذخیره سازی شده تا مردادماه سال آتی برای تامین نیازمندی استان جواب گو خواهد بود، گفت: اردبیل از جمله استان‌های استثنایی در سطح کشور است که به منظور کیفیت بخشی به نان مصرفی مردم ، 2 ماه پس از برداشت محصول جدید گندم هم از گندم سال پیش برای تامین آرد مصرفی آن استفاده می شود.

برداشت 585 هزار تن گندم در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برداشت 585 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان اردبیل خبر داد.

خلیل نیکشاد افزود: این میزان محصول از 350 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان برداشت شده که کمتر از یک سوم آنها تحویل مراکز خرید شده است.

وی گفت: گندم تولید شده در استان از مرغوبیت خاصی برخوردار است و امسال سعی می‌شود با همکاری دستگاه‌های ذیربط گندم تولید شده در استان به کارخانه‌های آردسازی تحویل شده تا با تحویل به نانوایی‌ها مورد پخت و پز قرار گیرد.

نیکشاد افزود:‌ استان اردبیل در تولید گندم و غلات در کشور رتبه هفتم را دارد که این جایگاه در برخی از سال‌ها به دلیل وضعیت مناسب برداشت گندم افزایش یا کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، پایلوت ، تولید ، بذر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.