حاشیه‌های جشنواره فیلم برلین؛

موفقیت لهستان در تولید فیلم چگونه به دست آمده است؟

موسسه فیلم لهستان با تولید فیلم‌های بیشتر وارد دهه‌ی دوم شد.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از ورایتی؛ مدت زیادی از آن دوره نمی‌گذرد که حجم بالای تولید فیلم در اروپا باعث شده بود که تهیه کنندگان اروپای شرقی برای حمایت مالی دست به دامن کشورهای اروپای غربی می‌شدند. اما حالا اروپای غربی از اروپای شرقی درخواست کمک دارد و تهیه کنندگان لهستانی هم از پیشتازان حمایت‌های مالی هستند، مانند فیلم «برش» به کارگردانی «فیت اکین» که از تهیه کنندگان لهستانی بهره برده است.
 
«نیکولاج نیکتین» که سرپرستی انتخاب فیلم‌های اروپای شرقی را برای برلیناله بر عهده دارد، گفت: این تغییر به دلیل اعتماد بالایی است که تهیه کنندگان بین المللی به دستگاه مالی و سرمایه گذاری لهستان دارند.
 
«نیکیتین» در این باره اظهار داشت: از دید من، در حال حاضر لهستان یکی از با ثبات ترین، جذاب ترین و فعال ترین کشورها در اروپا است. تهیه کنندگان حرفه‌ای فیلم لهستانی از سهم برابری در تولید فیلم در اروپا برخوردار هستند.
 
محور اصلی این تغییر، «موسسه فیلم لهستان» است.
 
ده سال گذشته وقتی «موسسه فیلم لهستان» تاسیس شد، خلق دستگاه مالی با ثبات، افزایش تولید فیلم خانگی و یافتن بازاری برای فیلم‌ها در داخل و خارج از اهداف اصلی این موسسه شناخته است.
 
سال 2005 حدود 20 فیلم لهستانی در سال تولید می‌شد و هفتصد هزار بیننده در لهستان این فیلم‌ها را در سینما دیدند. سال گذشته 39 فیلم لهستانی در لهستان تولید شد و پنج فیلم از ده فیلم پر فروش، لهستانی بودند. فیلم‌های لهستانی یازده میلیون بیننده داشت.
 
در حال حاضر 150 کمپانی تولید فیلم در لهستان وجود دارد.
 
از دیگر امتیازاتی که «موسسه فیلم لهستان» به دست آورده، بودجه 40 میلیون دلاری‌اش است که به حمایت‌ مالی از کارگردانان فیلم اولی اختصاص دارد. این موسسه از سال 2005 از اولین تجربه‌های 140 کارگردانی حمایت مالی کرده است.
 
فیلم «بد» ساخته‌ی «مانگوزاتا زوموفسکو» که در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین شرکت دارد، یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد «موسسه فیلم لهستان» از استعداد‌های نوظهور به کجا می‌انجامد. فیلم «غریبه» ساخته‌ی «زوموفسکو» سال 2004 در بخش پانورما برلیناله نمایش داده شد و سال 2012 «زوموفسکو» با فیلم «آن‌ها (دختران)» به بخش پانورما بازگشت. یک سال بعد وی با فیلم «به نام» در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین حضور داشت.
 
مخاطبان فیلم‌های لهستانی در خارج از این کشور در حال رشد هستند. فیلم‌های «والسا: مرد امید» ساخته‌ی «آندره واجدا» و فیلم «آیدا» ساخته‌ی «پاول پاولیکوفسکی» امسال نامزد دریافت دو جایزه اسکار شده است، در سراسر جهان فروش خوبی داشته و فیلم‌های کارگردانان جوان مانند «آسمان خراش‌های شناور» به کارگردانی «توماس واسیلوسکی» بسیار موفق بوده‌اند.
 
امتیاز دیگری که موسسه فیلم لهستان به دست آورده، ترغیب فیلمسازان بین المللی در فیلمبرداری در لهستان است.
 
رئیس کل موسسه فیلم لهستان در این باره گفت: چند کارگردان را متقاعد کردیم که در لهستان فیلم‌شان را فیلمبرداری کنند. «وروتسواف» بخشی از لوکیشن آخرین فیلم «استیوان اسپیلبرگ» بود و فیلم جدید «آن فونتین» به کلی در لهستان فیلمبرداری می شود.
 

انتهای پیام/

برچسب ها: لهستان ، فیلم ، برلین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار