رصد رسانه های کاغذی ؛

چرای دام ها میان زباله های شهری و بیمارستانی/امکان توافق در بخش تبلیغاتی مذاکرات

سفر وزیر خارجه به مونییخ از مهمترین تیترهای روزنامه های امروز بود.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ همه اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايراني از ديروز براي توافق هسته‌اي با 1+5 به مونيخ سفر كرده‌اند این سفر از مهمترین تیترهای روزنامه های امروز بود.

«امكان توافق در بخش تبليغاتي مذاكرات»


روزنامه جوان در این باره نوشت :  تيم هسته‌اي ايران در نبود يك راه‌حل جامع با گروه 1+5 به سمت يك توافق سياسي كلي حركت مي‌كند. محمدجواد ظريف به همراه اعضاي تيم هسته‌اي به مونيخ رفته تا راه حركت به چنين توافقي را همواره كند. برخي منابع هم احتمال اعلام چنين توافقي را در مونيخ منتفي نمي‌دانند.

، همه اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايراني از ديروز براي توافق هسته‌اي با 1+5 به مونيخ سفر كرده‌اند، جايي كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه دولت يازدهم براي چندمين مرتبه با همتاي امريكايي خود ملاقات كرده است. به نظر مي‌رسد مذاكرات هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 به مراحل سرنوشت‌سازي نزديك مي‌شود و دو طرف از هر فرصتي براي رسيدن به توافق استفاده مي‌كنند.

اين بار نيز كنفرانس امنيتي مونيخ فرصتي فراهم كرده تا تيم هسته‌اي دولت يازدهم بر سر موارد اختلافي با طرف‌هاي امريكايي و احتمالاً اروپايي مذاكره كند.  قرار است در حاشيه اجلاس مونيخ، تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، با اعضاي گروه 1+5 ديدار و گفت‌وگو كنند ولي محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران كه به همراه همه اعضاي تيم هسته‌اي خود به مونيخ رفته، براي چندمين بار ملاقاتي دوجانبه هم با جان كري، وزير خارجه امريكا خواهد داشت و البته با چند وزير خارجه اروپايي گروه 1+5 ملاقات مي‌كند. مذاكرات دوجانبه ظريف با كري قرار بود امروز (شنبه) برگزار شود ولي يك روز جلو افتاد.

  توافق سياسي؟
هرچند جزئيات مذاكرات مونيخ معلوم نيست اما برخي منابع از احتمال توافق سياسي بين ايران و گروه 1+5 در حاشيه كنفرانس مونيخ خبر مي‌دهند. به گفته منابع مطلع، برخي نشانه‌ها حكايت از آن دارد كه ممكن است تيم‌هاي مذاكره‌كننده ايران و 1+5 تصميم گرفته باشند يك متن تحت عنوان توافق سياسي را در مونيخ منتشر كنند، موضوعي كه هيچ كدام از اعضاي تيم مذاكره‌كننده تا كنون آن را تأييد نكرده‌اند.  ايران و گروه 1+5 سوم آذرماه 1393 با تمديد توافق ژنو براي دومين بار توافق كردند تا 24 مارس 2015 به توافقي سياسي درباره برنامه هسته‌اي ايران دست يابند و در صورت امكان توافق، مذاكرات را تا 9 تيرماه سال بعد ادامه مي‌دهند.

در حالي كه طرفين طي هفته‌هاي اخير گفته‌اند كه همچنان بر سر جزئيات اختلاف نظر دارند، اما ظاهراً سعي مي‌كنند حداقل به توافق كلي سياسي دست پيدا كنند، موضوعي كه به نظر مي‌رسد بيش از آنكه راه حلي دايم براي كشمكش هسته‌اي محسوب شود، براي تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي و باز كردن مسير براي گفت و گوهاي بيشتر است.  سيد عباس عراقچي، نفر دوم تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي چند هفته قبل گفته بود كه هر چه به جزئيات نزديك‌تر مي‌شويم، اختلاف نظر‌ها بيشتر مي‌شود.

عراقچي، هرچند شرايط مذاكرات را «اميدوار كننده» توصيف كرده بود، اما تأكيد كرد كه شش كشور طرف مذاكره ايران «مواضع يكساني ندارند» و از همين رو دست يافتن به يك «منطق مذاكراتي واحد، كار زيادي مي‌برد». عراقچي همچنين گفته بود توافق سياسي راحت است اما توافق بر سر جزئيات سخت است. تحت چنين شرايطي، ناظران مي‌گويند كه تلاش دو طرف براي دستيابي به يك توافق كلي سياسي، بيشتر براي تأثير‌گذاري بر جو غالب بن بست بر سر جزئيات مذاكرات است. اين همان چيزي است كه رسانه‌هاي غربي بارها بر آن تأكيد كرده و گفته‌اند كه در دو موضوع ظرفيت غني‌سازي و جدول زماني لغو تحريم ها، پيشرفت‌هايي حاصل شده است و توافق سياسي و كلي حداقل مي‌تواند ادامه مذاكرات آتي را تسهيل كند. به ادعاي رسانه‌هاي غربي، طرف ايراني و امريكا با تفكيك توافق به دو مرحله مي‌توانند تا حدي از روند انتقاداتي كه به دورنماي مذاكرات وجود دارد، بكاهند.

 با اين حال منتقدان مي‌گويند از آنجا كه توافق كلي سياسي خواسته طرف ايراني نيست و بيش از آنكه به حل اختلافات هسته‌اي بين ايران و جناح غربي 1+5 كمك كند، تسكين دهنده مقطعي براي فضاي پر اختلاف كنوني محسوب مي‌شود. به گفته طرف غربي، حتي در صورت توافق بر سر جزئيات، دامنه تحريم‌ها همچنان حفظ مي‌شود و تنها تحريم‌ها تعليق مي‌شوند و از بين نمي‌روند.

معلوم نيست
با وجود گزارش‌هايي كه در باره تلاش دو طرف براي دستيابي به توافق هسته‌اي منتشر شده، ولي در مونيخ هيچ چيز روشن نيست. ظريف پنج‌شنبه شب در گفت و گو با ايسنا، درباره برنامه اجلاس امنيتي مونيخ گفت: «از آنجايي كه چين در سطح وزير خارجه در اين نشست شركت نمي‌كند و هنوز مشخص نيست كه وزير خارجه روسيه در اين نشست شركت كند يا نه، بر همين اساس با وزراي كشورهاي اروپايي و امريكايي عضو 1+5 به طور مفصل ديدار دو جانبه مي‌كنم». وي افزود:«همچنين در يك نشست عمومي با حضور لوران فابيوس و مولود چاووش اوغلو وزراي خارجه فرانسه و تركيه سخنراني مي‌كنيم و تعدادي ديدار دو جانبه با مقامات مختلف كشورهاي ديگر درباره موضوعات غير هسته‌اي انجام مي‌گيرد».

 ظريف در پاسخ به اين سؤال كه آيا توافق هسته‌اي در اين نشست انجام مي‌شود؛ گفت: «معلوم نيست چون همه نيستند كه بتوانيم توافق هسته‌اي انجام دهيم اما مي‌توانيم يك مقداري كار را به پيش ببريم». سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاكره كننده كشورمان نيز با بيان اينكه بيشتر وزيران امور خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 در مونيخ حاضر هستند، گفت: «اين مذاكرات تا يك‌شنبه ادامه مي‌يابد». معاون وزير امور خارجه افزود: «با توجه به جمع‌‌بندي گفت‌وگوهاي دوجانبه با وزيران امور خارجه 1+5 در مونيخ، درباره ادامه روند مذاكرات تصميم‌‌گيري خواهد شد.»

  واشنگتن پست: در امتيازدهي به ايران عجله نكنيد
«ديويد ايگناتيوس» ستون‌نويس برجسته روزنامه واشنگتن‌پست كه يادداشت‌هاي متعددي در خصوص برنامه هسته‌اي ايران نوشته، اين بار مدعي است كه ايراني‌ها در موضع ضعفند و باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نبايد براي امضاي توافق هسته‌اي عجله كند. به گزارش فارس، ايگناتيوس گذشت زمان را هم به نفع امريكا و به ضرر ايران دانسته و بر همين اساس گفته كه «اگر ايرانيان واقعاً آماده دست برداشتن از رويارويي با امريكا و از برق كشيدن برنامه هسته‌اي خود هستند، چه خوب، ولي اگر چنين نبود، بايد صبر كرد. نفت ارزان و نياز مبرم مردم اين كشور به بيرون آمدن از انزوا، دو عاملي است كه بازي زمان را به ضرر تندروهاي اين كشور پيش مي‌برد.» نگراني ايگناتيوس گمانه‌زني درباره رسيدن به توافق جامع را بيش از پيش محتمل مي‌كند.


«توافق روی کلیات همان کلاه گشاد ژنو است
»

کیهان هم با باز نشر سخنان مدیر مسئول خود درباره  مذاکرات نوشت : توافق دو مرحله‌ای که این روزها به آن اشاره می‌شود و بعید نیست در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ مقدمات آن کلید بخورد، همان کلاه‌گشادی است که حریف در توافقنامه ژنو برای فعالیت هسته‌ای کشورمان تدارک دیده و به اجرا گذاشت.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان چهارشنبه شب در مراسم جشن انقلاب که در مسجد چهارمردان قم برپا شده بود گفت؛ داستان پر ماجرای ما از آنجا آغاز شد که به همت امام راحل(ره) و با خیزش الهی مردم، اسلام ناب محمدی(ص) از عرصه تئوری و اوراق کتاب‌ها بیرون آمده و بر کرسی حاکمیت نشست و از آنجا که اسلام ناب ظلم‌ستیز است به طور طبیعی وقتی به نسخه حکومتی تبدیل می‌شود، نظام سلطه‌جهانی در مقابل آن به دشمنی برمی‌خیزد و این درگیری از ماهیت طرفین درگیر ریشه می‌گیرد بنابراین فقط هنگامی پایان می‌پذیرد که یکی از دو طرف درگیر تغییر ماهیت بدهد. یا جمهوری اسلامی ایران از اسلام ناب در حاکمیت دست بکشد و یا نظام سلطه خوی استکباری و غارتگری خود را کنار بگذارد و به قول حضرت امام آمریکا از خر شیطان پیاده شود. شریعتمداری در ادامه گفت؛ کسانی که نسخه رابطه و نزدیکی با آمریکا را می‌پیچند باید توضیح بدهند که آیا آمریکا تغییر ماهیت داده است؟ و یا قرار است ایران با اسلام ناب محمدی(ص) خداحافظی کند و اگر هیچیک از دو طرف تغییر ماهیت نداده‌اند که می‌بینیم نداده‌اند، نسخه رابطه و نزدیکی با آمریکا جز دست کشیدن از اسلام و یا روی آوردن به اسلام آمریکایی مفهوم دیگری ندارد.
مدیرمسئول کیهان در توضیح اسلام آمریکایی گفت؛ اسلام آمریکایی همه ظواهر اسلام مانند نماز و روزه و خمس و طهارات را دارد ولی ظلم‌ستیز نیست و به عنوان مثال از وهابیت در عربستان و جریاناتی نظیر گروه منحرف سیدصادق شیرازی یاد کرد که امروزه با بهره‌گیری از 17 شبکه ماهواره‌ای که انگلیس و آمریکا در اختیار این جریان قرار داده است اسلام آمریکایی به جای تشیع علوی تبلیغ و ترویج می‌شود.
وی در ادامه گفت؛ بعد از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ تحمیلی برخی از جریانات سیاسی به طعنه می‌پرسیدند؛ پس شعار «جنگ‌جنگ تا رفع فتنه» چه شد؟ و مگر امام(ره) نمی‌گفت تا مبارزه هست، ما هستیم؟! آنها نمی‌دانستند و یا نمی‌خواستند بدانند که جنگ تمام نشده، بلکه فقط میدان درگیری تغییر یافته و از عرصه جنگ سخت به جنگ نرم تغییر فاز داده است. مدیرمسئول کیهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛ اگر از علت اصلی تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران غافل باشیم، نقشه راه را گم می‌کنیم و نتیجه آن که به بیراهه می‌رویم. باید این واقعیت غیرقابل تردید را در محاسبات خود جدی بگیریم که موجودیت نظام اسلامی ایران، موجودیت نظام سلطه را به مخاطره انداخته و مخصوصا طی دو دهه اخیر، بسیاری از عقبه‌های استراتژیک آن را در منطقه تسخیر کرده است. از این روی دشمن براندازی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک هدف استراتژیک دنبال می‌کند و به چیزی کمتر از آن نمی‌اندیشد.
شریعتمداری چالش هسته‌ای را بیرون از فرمول ظاهری آن که ابراز نگرانی از تولید سلاح هسته‌ای است، ارزیابی کرد و گفت: چند روز قبل، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که برای مصاحبه به کیهان آمده بود، پرسید؛ چرا شما معتقدید که ایران و آمریکا هرگز به توافق هسته‌ای نمی‌رسند؟ و چالش هسته‌ای پایان نمی‌پذیرد؟ به ایشان گفتم؛ برای اینکه وقتی نمایندگان آمریکا و اروپا دور میز مذاکرات می‌نشینند، اگرچه نگاهشان به میز مذاکره است ولی افکار و حواسشان به لبنان، فلسطین، عراق، افغانستان، یمن، عربستان، آمریکای لاتین است و به کابوسی که از شکل‌گیری قطب قدرتمند اسلام با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران پدید آمده و رو به گسترش است می‌اندیشند.
مدیرمسئول کیهان افزود؛ آمریکا به چالش هسته‌ای برای تحمیل تحریم‌ها نیاز دارد بنابراین هرگز به هیچ توافقی که نتیجه آن رفع تحریم‌ها باشد تن نمی‌دهد و کشدار شدن مذاکرات فقط به همین علت است. لغو تحریم‌ها تنها شاخصه‌قابل قبول برای یک توافق است  و خاطر نشان کرد؛ که به همین دلیل می‌توان پیش‌بینی کرد که نتیجه مذاکرات پیش روی «تمدید مذاکرات» خواهد بود، یعنی همان ادامه چالش هسته‌ای با هدف ادامه تحریم‌ها.
مدیر مسئول کیهان گفت؛این روزها آمریکا از یک طرح دو مرحله‌ای برای مذاکرات آینده سخن می‌گوید و متأسفانه این زمزمه در اظهارات برخی از مسئولان هسته‌ای کشورمان نیز شنیده می‌شود. و در توضیح گفت؛ براساس این طرح، مرحله اول توافق روی کلیات است و مرحله دوم، توافق روی جزئیات. شریعتمداری گفت؛ توافق روی کلیات و ادامه چالش درباره جزئیات، دقیقا همان کلاه‌گشادی است که در توافق ژنو برای فعالیت هسته‌ای‌مان تدارک دیده و به اجرا درآوردند. چرا که چالش اصلی درباره جزئیات است و بحث درباره کلیات معنی ندارد توافق روی کلیات که در ژنو صورت پذیرفته بود. ایران حق غنی‌سازی دارد، حق تحقیق و توسعه دارد، حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و ... خب! این حقوقی که تماما در معاهده NPT آمده است و نیازی به تاکید ندارد. ولی وقتی سخن از گام دوم و سوم توافق ژنو و بحث درباره جزئیات شد، پای درصد غنی‌سازی، محل غنی‌سازی، میزان غنی‌سازی، چگونگی تحقیق و توسعه، نوع سانتریفیوژ‌ها، تعداد سانتریفیوژ‌ها و... به میان آمد و در تمامی این موارد، حق مسلم و قانونی ایران به چالش جدی کشیده شد.
شریعتمداری در ادامه با اشاره به لیست بلند بالای کینه‌توزی‌ها، باج‌خواهی‌ها، خونریز‌ی‌ها و غارتگری‌های آمریکا علیه ایران اسلامی گفت؛ معلوم نیست برادران مذاکره‌کننده کشورمان فرمول «برد-برد» را بر چه اساسی طراحی کرده‌اند؟ مگر ما به آمریکا‌یی‌ها بدهکاریم که قرار است در فرمول برد-برد، طلب آنها را بپردازیم؟!
فرمول برد-برد، کارکرد وارونه دارد. در این فرمول، دشمن کینه‌توز و بدهکار به رقیب تبدیل می‌شود و در ادامه بیم آن است که این رقیب به شریک تبدیل شده و به جای بدهکار در جایگاه طلبکار بنشیند. یعنی همان خطای بزرگی که متأسفانه در مذاکرات هسته‌ای یکسال و چند ماهه اخیر اتفاق افتاده است.
مدیرمسئول کیهان در بخش دیگری از سخنان خود به زمزمه لغو تحریم صدور گاز ایران به اروپا اشاره کرد و گفت؛ روسیه در یک اقدام مقابله به مثل صدور گاز به اروپا را متوقف کرد و کشورهای اروپایی که 39 درصد گاز مصرفی خود را از روسیه تأمین می‌کردند با بحران جدی روبرو شدند. اکنون 5+1 در پی آن است که با لغو تحریم صدور گاز ایران به اروپا این نیاز مبرم و حیاتی کشورهای اروپایی را در قالب امتیاز به ایران بفروشد. شریعتمداری یادآوری کرد که در اردیبهشت‌ماه امسال وقتی یکی از مسئولان کشورمان از آمادگی ایران برای تأمین گاز تحریم شده کشورهای اروپایی سخن گفت، طی یادداشتی نوشتیم، این حرکت شما مثل آن است که در جنگ تحمیلی برای تأمین سوخت تانک‌های دشمن اعلام آمادگی کنید!
در ادامه این مراسم که با حضور انبوه مردم قم همراه بود، شریعتمداری به برخی از پرسش‌های حاضران پاسخ گفت. وی درباره رفع حصر سران فتنه با اشاره به مستنداتی از ماجرا اعلام کرد؛ با جرأت می‌توان گفت که آقای روحانی با رفع حصر موافق  نیست و به عنوان رئیس‌جمهور می‌داند که حصر سران فتنه کمترین مجازات وطن‌فروشی آنهاست. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره محاکمه مهدی هاشمی گفت؛ دیروز (سه‌شنبه) اعلام شد که فقط یک قلم از اتهامات وی دریافت رشوه 5 میلیون و 200 هزار دلاری از شرکت نروژی استات اویل بوده است و حضور وی در فتنه 88 و دهها اتهام دیگر نشان می‌دهد که ماجرا خیلی گسترده‌تر از آن است که مدعیان اصلاحات با انفجار نارنجک‌های دودزا در پی منحرف کردن اذهان عمومی از آن هستند. وی اظهار داشت؛ انتظار آن است که لااقل کیفرخواست چندصدصفحه‌ای علیه این متهم به اطلاع عموم برسد.
شریعتمداری در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره فضاسازی‌های اخیر گفت؛ از آنجا که رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب تابلوهای راهنمای نظام اسلامی است، تلاش برای مخدوش کردن این تابلوها در دستور کار برخی از جریانات سیاسی قرار گرفته، نظیر آن که حضرت امام(ره) هم موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند! و حال آن که تاکید امام راحل بر این شعار در آخرین نظرات ایشان به وضوح دیده می‌شود و یا اینکه امام حسین علیه‌السلام هم مذاکره کردند و این در حالی است که مذاکره در عرف سیاسی نوعی بده و بستان است. آیا امام حسین(ع) در سخنان خود به عمرسعد پیشنهاد عدول از اصول را داده بودند؟


عدم نظارت بر نوع تغذیه گوسفندان و ورود گوشت آنها به چرخه غذایی مردم سوژه امروز یکی از روزنامه ها بود.


«چرای دام ها میان زباله های شهری و بیمارستانی»


شهروند نوشت : هر روز به ضیافت زباله‌ها دعوتند. چراگاه‌شان هیچ شباهتی با چراگاه سنتی گذشته ندارد، خوراک‌شان هم همین‌طور. دیگر از علوفه تازه یا علوفه خشک خبری نیست. آنها هر روز به ضیافت زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی دعوت می‌شوند.

 شکم دام‌های شهرستان پیشوای ورامین، مدت‌هاست با زباله‌هایی سیر می‌شود که به صورت بهداشتی دفن و دپو نمی‌شوند؛ زباله‌های رهاشده در بیابان‌های اطراف پیشوا که حالا به چراگاه دایمی گوسفندان در این شهرستان تبدیل شده است. گوسفندان، نه در نزدیکی این مرکز دپوی زباله بلکه از زباله‌هایی که دپو می‌شوند، تغذیه می‌کنند.

به گزارش دیده‌بان محیط‌زیست و حیات وحش ایران، مدت‌هاست که محل دپوی زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی در شهرستان پیشوا در استان تهران به چراگاه دایمی دام‌های اهلی تبدیل شده است. هر روز صدها رأس گوسفند در این محل مشغول به چرا و تغذیه از زباله‌ها هستند و درنهایت گوشت و فرآورده‌های دامی این گوسفندان به خوراک شهروندان تهرانی تبدیل می‌شود.

شهروندانی که هر روز سایه جدیدی را بر سر خود می‌بینند که سلامتی‌شان را تهدید می‌کند. یک روز هوای آلوده، روز دیگر آب‌هایی که نیتراته هستند و روزی دیگر سبزیجاتی که با فاضلاب شهری آبیاری می‌شوند. در این میان، باید ماجرای برنج‌های وارداتی آلوده، میوه‌هایی که با پارافین خوشگل و براق می‌شوند، سموم دفع آفاتی که در بافت محصولات باغی می‌مانند و... را هم اضافه کرد. حالا انتشار عکس‌هایی از گوسفندانی که در میان پسماندها، شکم خود را از زباله‌های بیمارستانی و عفونی سیر می‌کنند هم سایه جدیدی است که سلامتی هزاران شهروند تهرانی و ورامینی را تهدید می‌کند.

دراین‌باره، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پیشوا با گلایه از مسئولان شهرداری که در دپوی بهداشتی زباله‌های این شهرستان کوتاهی کرده اند، می‌گوید: «سایت‌های انباشت و دپوی زباله شهرستان پیشوا، به دلیل محصور نبودن و رعایت نشدن موارد ایمنی و بهداشتی به چراگاه احشام و حیوانات تبدیل شده است.»

اسماعیل میرانزاده با اشاره به آمار تولید گوشت توسط هر گوسفند و هر گله آن، ادامه می‌دهد: «آمارها نشان می‌دهند از هر گوسفند زنده ۲۰ کیلو گوشت قرمز قابل استحصال است و در هر دوره پرواربندی ۳۰۰‌هزار کیلوگرم گوشت قرمز از این چراگاه زباله‌ای تولید می‌شود و اگر در طول مدت زمان یک‌سال بتوان سه دوره پرواربندی داشت، به‌طور متوسط در ‌سال ۹۰۰‌هزار کیلوگرم گوشت از طریق این چراگاه (زباله‌دان) تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.»

درحالی به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان پیشوا، هر‌ سال حدود یک‌میلیون کیلو گوشت گوسفندی در این شهرستان از زباله تولید می‌شود که در میان زباله‌های رهاشده در این مرکز دپو پسماند، زباله‌های بیمارستانی از قبیل آمپول و انواع زباله‌های عفونی بیمارستانی به چشم می‌خورد، زباله‌هایی که درون دستگاه‌ هاضمه گوسفندان، انباشته شده و عفونت‌های مختلفی را به جامعه منتقل می‌کند. همچنین تجمع افراد معتاد در این محل باعث وارد شدن سرنگ‌های تزریق موادمخدر و غیره به زباله‌ها و پراکنده شدن آنها در اطراف محل دپوی زباله شده و موجب انتقال انواع بیماری‌ها به سایر شهروندان می‌شود.  هرچند این اتفاق، یعنی تغذیه دام‌ها از پسماندهای شهری، به گفته دامپزشکان موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم بار‌ها شنیده شده اما آنها معتقدند، آلودگی‌هایی که با تغذیه وارد بدن این دام‌ها می‌شود، در بافت‌های ماهیچه‌ای و کبد آنها رسوب کرده و پس از مصرف وارد بدن انسان‌ها هم می‌شود، سلامتی آنها را تهدید می‌کند و می‌تواند به انواع سرطان‌ها منجر شود.

سید جاوید آل‌داوود، عضو هیأت‌علمی دانشکده دامپزشکی و رئیس انجمن حمایت از حیوانات با تأکید بر این‌که موضوع چرای دام‌ها به وسیله پسماندهای شهری و حتی بیمارستانی موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم بارها و بارها شنیده شده که دام‌ها از پسماندهای بیمارستانی تغذیه می‌شوند، به «شهروند» می‌گوید: «قطعا مواد شیمیایی موجود در زباله‌های بیمارستانی همچون مواد ضد سرطان، مواد شیمیایی که به صورت خوراکی و تزریقی در پسماندهای بیمارستانی وجود دارند، ترکیبات الکلی و به‌ویژه فلزات سنگین به راحتی جذب بدن حیوانات می‌شوند، در تمام ساختمان‌های بدن حیوانات رسوب می‌کنند. در این میان با توجه به این‌که کبد، مرکزی است که خون را غیرسمی می‌کند، این آلودگی‌ها را بیشتر جذب کرده و بیشتر در معرض آلایندگی قرار می‌گیرد.»  او با اشاره به این‌که بسیاری از آلودگی‌ها وارد شیر دام‌های شیرده هم می‌شود، ادامه می‌دهد: «دام‌هایی که از مواد آلوده تغذیه می‌کنند، شیرشان هم آلوده می‌شود این آلودگی به راحتی وارد بدن انسان‌ها می‌شود اما کسی به آن توجه نمی‌کند. مردم با آلودگی‌های بسیاری مواجه هستند، آلودگی آب، هوا و... دیگر جایی برای توجه به آلودگی دام‌ها باقی نمی‌ماند.»

رئیس انجمن حمایت از حیوانات درباره این‌که با مصرف گوشت آلوده این دام‌ها چه آلودگی‌هایی سلامتی مردم را تهدید می‌کند و آیا پختن آلودگی گوشت این دام‌ها را از بین می‌برد یا خیر، می‌گوید: «بستگی دارد آلودگی از چه نوعی باشد. آلودگی میکروبی، ترکیبات پروتئینی، فلزات و... . در آلودگی میکروبی اگر گوشت به‌طور کامل پخته شود، یعنی حدود ٤٠ تا ٥٠ دقیقه در آب جوشانده شود، آلودگی آن از بین می‌رود. اگر ترکیبات پروتئینی باشد، با پختن تغییر شکل می‌یابد و حتی ممکن است بار آلودگی آن بدتر هم شود اما اگر گوشت این دام‌ها به فلزات سنگین آلوده شده باشد، از بین نمی‌رود، با پختن هم به همان شکل باقی می‌ماند و به بدن فرد مصرف‌کننده منتقل می‌شود.»

آلودگی فلزات سنگین، با پختن از بین نمی‌رود و به بدن فرد مصرف‌کننده منتقل می‌شود، پیام محبی نایب‌رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و رئیس جامعه دامپزشکان ایران، در این‌باره می‌گوید: «یکی از اثرات باقی ماندن فلزات سنگین در خوراک و آب حیوانات، انتقال این فلزات به بدن فرد مصرف‌کننده گوشت و درنهایت ابتلا به سرطان است.»

گناه چرای دام‌ها در مرکز دپوی زباله‌های شهری و بیمارستانی بیشتر متوجه مسئولانی است که این زباله‌ها را به روش بهداشتی دپو یا بی‌خطر نمی‌کنند. محبی در ادامه بخش دیگر این گناه را متوجه دامداران و چوپانانی می‌داند که این حیوانات را پرورش می‌دهند و غیرمسئولانه و بدون توجه به سلامتی خود و خانواده خود، دام‌های‌شان را در مراکز دپوی زباله‌های خطرناک به چرا می‌برند. او ادامه می‌دهد: «به هر حال این افراد با این دام‌ها در ارتباط هستند و به نوعی با آنها زندگی می‌کنند، آلودگی این دام‌ها سلامتی این افراد و خانواده آنها را به خطر می‌اندازد. این در حالی است که این افراد نه‌تنها به سلامتی افرادی که از گوشت این دام‌ها استفاده می‌کنند، توجهی نشان نمی‌دهند، بلکه با این اقدام سلامتی خانواده خود را هم تهدید می‌کنند.»

گره زباله‌ها هر روز کور‌تر می‌شود. دفن غیراصولی زباله‌ها، عدم بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی و عفونی و نشت شیرابه آنها، مدت‌هاست که به منبع آلوده‌کننده آب‌های زیرزمینی تبدیل شده است. حالا باید محصور نبودن محل دفن این پسماندها را که باعث شده است، آلودگی این پسماندها گسترده‌تر شده و به چراگاه دایمی دام‌های اهلی تبدیل شود را هم به گره کور زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی اضافه کرد. زباله‌هایی که مدیریت درستی برای دپو و دفن آنها اعمال نمی‌شود و در صورت ادامه وضع کنونی گره آن حتی با دندان هم باز نخواهد شد.

در حال تکمیل ....



صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر

صفحه اول روزنامه های سیاسی، اجتماعی و ورزشی شنبه +تصاویر
برچسب ها: توافق ، مونیخ ، زباله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار