نیویورک‌تایمز گزارش داد

نفت، اهرم فشار عربستان برای توقف حمایت پوتین از بشار اسد

گزارشاتی درباره تلاش عربستان برای استفاده از قیمت نفت به عنوان یک اهرم فشار بر روسیه در توقف حمایت از بشار اسد منتشر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، عربستان با استفاده بر قدرت خود در بازارهای نفت جهان سعی دارد اکنون که کاهش قیمت نفت بر مسکو تاثیرگذار بوده فشار مورد نظر خود را بر ولادیمیر پوتین برای عدم حمایت از بشاراسد وارد کند.
 
طبق اظهارات مقامات آمریکایی و عربستانی ریاض و مسکو طی چند ماه اخیر بحث‌های زیادی را دراین باره با یکدیگر داشته که هنوز به نتیجه قابل توجهی دست نیافته‌اند. هنوز مشخص نیست که شیوخ عرب در مذاکرات خود تا چه اندازه  به صراحت به ارتباط موضوع نفت و سوریه اشاره کرده‌اند اما مقامات سعودی به آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که اعتقاد دارند تا اندازه‌ای اهرم فشار لازم بر پوتین را دارا هستند  زیرا عربستان توانایی کاهش میزان تولید نفت و افزایش قیمت را دارد.
 
هرگونه کاهش حمایت پوتین از بشار اسد می‌تواند اولین نشانه‌های تاثیر کاهش قیمت نفت بر سیاست جهانی است. هرچند مقامات عربستانی بارها تاکید کرده‌اند که قیمت نفت متاثر از عرضه و تقاضای جهانی است و  اجازه نخواهند داد که انگیزه‌های ژئوپولتیک بر اصول اقتصادی تاثیرگذار باشد اما به هرحال از مزایای تاثیر کاهش قیمت نفت بر تحولات دیپلماسی اخیر بی‌بهره نبوده‌اند. یکی از این مزایا نیز فرصت مذاکره برای خروج بشار اسد از قدرت بوده است.
 
با اینحال پوتین بارها اثبات کرده که ترجیح می‌دهد به جای زیرپاگذاشتن اصول خود تحریم‌های اقتصادی را به جان بخرد. به عنوان مثال تحریم‌های آمریکا و اروپا نتوانسته روسیه را از موضع خود درقبال شرق اوکراین عقب براند.
 
سوریه محور مذاکرات هیئت عربستانی اعزامی در ماه نوامبر گذشته به مسکو بوده است. این مذاکرات طی دو ماه اخیر به صورت مستمر ادامه داشته است. هنوز مشخص نیست که مرک ملک عبدالله چه تاثیری در روند مذاکرات اخیر میان دو کشور داشته است.
 انتهای پیام/زض
منبع:تسنیم

برچسب ها: وبگردی ، خبرنگاران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.