توکلی در نطق میان‌دستور مطرح کرد

پرداخت 5 میلیون و 200 هزار دلار به "مهدی هاشمی" از سوی استات اویل

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: در برخورد با پرونده استات‌اویل بیگانگان چه کرده و کشور مسلمان ما چه کرده است؟

پرداخت 5 میلیون و 200 هزار دلار به
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 14 بهمن با تبریک دهه فجر گفت: امروز می‌خواهم نکاتی را درباره پرونده مهدی هاشمی به سمع مردم برسانم البته نتیجه دادگاه به نظر قضات بستگی دارد و همه باید تسلیم قانون باشیم.
 
وی در ادامه افزود: اما حق مردم می‌دانم که یکی از اتهامات مهم این پرونده را بدانند که در پرونده استات‌اویل بیگانگان چه کردند و ما که ادعای اسلام داریم چه کردیم و این اطلاعات از اسناد رسمی دولت نروژ، آمریکا، بانک جهانی یا از منابع داخلی گرفته شده است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اظهار داشت: در ژوئن 2002 که مصادف با خرداد 81 بود و هم چنین ژانویه 2003 شرکت نفت دولتی نروژ در دو نوبت به یک کارمند رسمی دولت که فرزند رئیس‌جمهور اسبق بوده و هم چنین مدیر عامل سازمان بهینه سازی سوخت بود مبلغ 5 میلیون و 200 هزار دلار می‌پردازد تا به استات‌اویل برای انعقاد قرارداد پارس جنوبی کمک کند و مشارکت بعدی برای استات‌اویل را به تصویب برساند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تصریح کرد: استات‌اویل می‌پذیرد تا ده سال بعد سالانه یک میلیون دلار به طرف ایرانی پرداخت کند و بعد از مذاکرات طولانی بین دو طرف توافق می‌شود برای پنهان کاری و پول‌شویی قراردادی بین شرکت هورتون انعقاد شود به مدیریت عباس یزدان‌پناه و استات‌اویل که البته یزدان‌پناه دوست دیرین دوران دبیرستان و دانشگاه مهدی هاشمی بود.
 
وی گفت: این قرارداد در ظاهر برای دادن مشاوره به استات‌اویل در 12 ژوئن 2002 با حضور مهدی هاشمی امضا می‌گردد و سرانجام در پایان استات‌اویل موفق به انعقاد قرارداد با شرکت نفت ایران می‌شود.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات بیان داشت: برخلاف روش معمول شرکت نفت بدون تشکیل شرکت ایرانی و نروژی و بدون برگزاری مناقصه این قرار داد بسته می‌شود در حالی که شرکت مشترک برای برقراری مناقصه و دستیابی به حداقل قیمت حیاتی بود البته متهم اصلی نروژی در اعترافات خود تصریح می‌کند که هیچ دلیلی ندارد که مقامات وزارت نفت برای انعقاد این قرارداد درخواست رشوه کرده و یا سهمی گرفته باشند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه افزود: یک سال بعد در 6 اکتبر 2003 یعنی سال 82 یک روزنامه نروژی این قرارداد را افشا می‌کندو چهار روز بعد از این افشا هیئت مدیره استات‌اویل قرارداد را متوقف کرده و روز بعد از آن دولت نروژ نهاد تعقیب و تحقیق جرایم اقتصادی و زیست محیطی را مامور رسیدگی به این قرارداد می‌کند.  
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات تصریح کرد: مدیر امور بین‌الملل استات‌اوایل بازداشت و رئیس و هیئت‌مدیره هم استعفا می‌دهند و 9 ماه بعد در 29 ژوئن 2004 دادگاه حکم وقوع جرم را داده و طی آن به دلیل پرداخت رشوه استات‌اویل مکلف به پرداخت 20میلیون کرون محکوم می‌شود و نماد استات‌اویل برای مدتی از سازمان بورس نروژ و اروپا حذف می‌شود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اظهار داشت: اوراق بورس آمریکا هم به دلیل حضور استات‌اویل در این سازمان که به منزله پذیرفتن قوانین آن بود دادگاه رسیدگی به شکایات ماجرای پرداخت رشوه استات‌اویل را برقرار می‌کند زیرا استات‌اویل با داشتن این سهام پذیرفته بود که قانون مالی مبارزه با فساد مالی آمریکا را رعایت کند.  
 
وی در ادامه تاکید کرد: در 13 اکتبر 2006 دادگاه رای را صادر کرده و به تفسیر ماجرا را شرح داده که از مسیر مذاکرات مهدی هاشمی نقش واسطه‌گری شرکت هورتون و رشوه‌هایی داده شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات گفت: دادگاه مذکور جرم استات‌اویل را پرداخت رشوه و پرداخت‌های غیرقانونی در قرارداد خود می‌داند. دادگاه آمریکایی نیز حکم می‌کند که استات‌اویل باید برای دوره سه ساله نهاد مشاوره مستقلی که آمریکا با آن مخالف نباشد استخدام کند تا روش کنترل‌های داخلی این شرکت را بررسی کرده و استات‌اویل موظف است تمام توصیه‌های اسرائیل را برای این شرکت بپذیرد و تمام هزینه‌های مشاوره را بپردازد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اظهار داشت: علاوه بر آن 21 میلیون دلار جریمه بانک خزانه‌داری آمریکا را بپردازد و بانک جهانی نیز بیانیه مشترک میان آمریکا و استات‌اویل را در سال 2006 منتشر می‌کند و سرانجام در سال 2009 پس از آن که استات‌اویل طی سه سال تمام تعهدات خود را در قبال آمریکا ایفا کرد پرونده هورتون توسط امریکا بسته شد.
 
وی بیان داشت: اما در ایران چه گذشت در تاریخ 24.8.82 وزیر نفت ایران به وزیر اقتصاد می‌نویسد به دنبال انتشار این مطلب در روزنامه نروژی در اواخر شهریور هیئتی از این وزارتخانه به نروژ رفت و با وزیر نفت دادستان عمومی نروژ و مدیران ارشد شرکت استات‌اویل گفتگو کردند؛ وی در ادامه می‌نویسد براساس اظهارات مدیران استات‌اویل نقش مهدی هاشمی قطعی است و پرونده در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه افزود: وزیراطلاعات در گزارشی به رئیس‌جمهور وقت می‌نویسد که 9 ملاقات میان مهدی هاشمی و استات‌اویل در خارج از کشور انجام شده و از قول مهدی هاشمی می‌نویسند که من می‌خواستم نروژی‌ها را تشویق کنم که در پارس جنوبی فعال شوند و این توطئه را به دلیل دشمنی با هاشمی رفسنجانی ساخته‌اند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: وزارت اطلاعات مدعی می‌شود که ماجرا به این دلیل به هاشمی نسبت داده شده که فساد درونی استات‌اویل پوشانده شود این در حالی است که نروژ پنجمین کشور جهان از حیث سلامت مالی است و باید پرسید که در شرح وظایف بهینه سازی سوخت چه ربطی به شرکت نفت‌های خارجی وجود دارد که 9 بار ملاقات در خارج از کشور انجام می‌شود.  
 
وی بیان داشت: پس از گذشت 12 سال از این ماجرا و 6 سال از پایان رسیدگی به فساد استات‌اویل در نروژ و آمریکا، رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در جریان است و وکلای وی بیانیه دادستان را یک قضیه سیاسی خوانده و ادعا می‌کنند که مدارک فساد جمع‌آوری شده از طریق فضای بین‌الملل آمریکا و انگلیس رسمی نیست زیرا آن‌ها کشورهای متخاصم علیه ایران هستند و متهم نیز در دفاع از خود کیفرخواست را شوم سیاسی خوانده و آن را وسیله‌ای برای تصفیه حساب با پدرش می‌داند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات افزود: هاشمی اعترافات متهمان دیگر را تحت شکنجه اعلام می‌کند. یزدان‌پناه در دبی به وضع مرموزی به قتل می‌رسد و هاشمی در دادگاه بعد از پخش فیلم اظهارات یزدان‌پناه می‌گوید که قتل یزدان‌پناه مافیایی است و اطلاعات وی را رد می‌کند و وقتی اداره مبارزه با کلاهبرداری انگلستان وقتی به درخواست مقامات قضایی نروژ دفاتر یزدان‌پناه در لندن را بازرسی می‌کند اسناد مبادله شده بسیاری بین یزدان‌پناه و یار دیرینه‌اش به دست می‌آورد.
 
وی بیان داشت: بنده به عنوان نماینده ملت ایران بخشی از اطلاعات ذیربط را گفتم تا ملت به جز اجرای عدالت در برخورد با ضعیف و قوی از هر قشر و جناحی، انتظار دیگری ندارد. توجه داشته باشد که اگر قاضی دادگاه فردا حکم قاطعی داد دست غوغاسالاران متکی به زر و زور و فاسدان را که به تقطعه قوه قضائیه خواهند پرداخت بخواند و فریب سیاسی‌سازی پرونده را نخورد. خطی که از همان ابتدا متهم و وکلایش در صدد القای آن بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنده از همه ایرانیان خواهش می‌کنم در مبارزه با فساد متحد شوند زیرا که هر خطری بیشتر از فساد نظام برآمده از خون شهیدان 22 بهمن را به فنا تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نماینده ، علنی ، صحن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار