فانی در نشست خبری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

حفظ تعداد کمی از مجتمع های آموزشی شهری/افزایش 20 درصدی فوق العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام پژوهشی در خصوص مجتمع های آموزشی روستایی گفت: امیدواریم با اعلام نتایج پژوهش تا قبل از ساماندهی مدارس برای سال تحصیلی آینده تکلیف مجتمع‌های روستایی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز(سه شنبه ) در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است  با اشاره به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این وزارتخانه در دولت یازدهم اظهار کرد: زمانی آموزش و پرورش 15 میلیون دانش آموزان اما امروز این تعداد به 13 میلیون دانش آموز رسیده و این در حالی است که امکانات، فضا و تجربه در این وزارتخانه افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: افزایش امکانات و کاهش تعداد دانش آموزان‌ فرصت مناسبی است که به کیفیت آموزش  بپردازیم بنابراین آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقای کیفیت را به عنوان یکی از راهبردهای خود اعلام کرده است. به این ترتیب که در بودجه سال 93، 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی و اجرای سند تحول پیش بینی کرده که بخشی از این بودجه تا کنون اختصاص یافته است.

فانی با اشاره به 5 سیاست اساسی در آموزش و پرورش گفت: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی یکی از این سیاست‌ها در آموزش و پرورش است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته به عنوان نمونه لایحه رتبه بندی معلمان که در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است قبل از پایان سال 93 پس از تثبیت در دولت که در مجلس ارائه می‌شود یکی از این اقدامات است. در این لایحه دو هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پذیرش دانشگاه فرهنگیان را از بوم برای بوم داشتیم  اظهار کرد: یکی از چالشهای جدی آموزش و پرورش در ارتباط با نیروی انسانی این موضوع بود به طوری که بعضا مشاهده می‌شود نیروی انسانی از یک شهرستانی برای یک شهرستان دور انتخاب می‌شد و این مشکلی را برای همکاران فرهنگی وزارتخانه ایجاد می‌کرد بنابراین امسال برای نخستین بار کشور را به بوم‌هایی تقسیم و از هر بوم برای همان بوم دانشجوی تربیت معلم انتخاب کردیم به طوری که از ترم بهمن ماه پذیرش دانشگاه فرهنگیان از این طریق آغاز می‌شود و در سالهای آینده نیز این موضوع ادامه خواهد داشت.

فانی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور 100 شعبه و پردیس دارد که امکان تامین و تربیت نیروی انسانی را برای آموزش و پرورش فراهم می‌کند گفت: با توجه به نامه‌ای که به معاون اول فرستاده شد قانون متعهدین خدمت دبیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به قوت خود باقی است و دانشجو معلمان این دانشگاه می‌توانند از مواهب قانون متعهدین بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: امسال بناشد بازنشستگی پیش از موعد برای همکاران فرهنگی که مشکلات حادی داشتند را بدون سنوات ارفاقی اجرا کنیم البته امسال 25 هزار همکار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند که تعدادی از آنها تمایل به ادامه خدمت در آموزش و پرورش را دارند که با تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت مقرر شد درخواست این همکاران را اجابت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکل رتبه عالی برخی از همکاران فرهنگیان افزود: تعدادی از همکاران شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش مشکلی در رتبه عالی داشتند که با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل 376 هزار و 172 نفر از همکاران شاغل و بازنشسته فرهنگی حل شد وبا صدور احکام آنان دیگر در سازمان بازنشستگی و شاغلین مشکلی نخواهند داشت.

فانی با اشاره به ارائه مجموعه خدماتی به فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش خدماتی از جمله خانه معلم، فروشگاه و درمان فرهنگیان را به همکاران فرهنگی ارائه می‌کنند که در این راستا مقرر شد یکپارچه سازی ارائه خدمات به فرهنگیان در استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان دنبال کنیم و در حال حاضر بخشی از آن انجام شده و تا چند وقت دیگر پس از نهایی شدن اعلام عمومی می‌شود.

*راه اندازی نخستین مرکز اسکان همکاران فرهنگی را در دهه فجر


وی با اشاره به اسکان همکاران فرهنگی بیمار عنوان کرد: برخی از همکاران فرهنگی به دلیل داشتن بیماری صعب‌العلاج بودند و برای درمان مجبور به رفت‌و آمد به کلانشهرها می‌شدند که در این راستا مراکزی را برای اسکان همکاران فرهنگی که بیماری صعب‌العلاج داشتند را پیش بینی کردیم و نخستین مرکز از 10 مرکز در نظر گرفته شده در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارائه وام کم‌بهره تا سقف 5 میلیون تومان برای 240 هزار فرهنگی اقدام دیگری است که برای فرهنگیان پیش بینی کرده‌ایم.

فانی در ادامه تصریح کرد: امسال حدود 200 هزار رشد جمعیت دانش آموزی را داشتیم که 25 هزار نفر دانش آموز کلاس اول ابتدایی و مابقی در پایه‌های تحصیلی دیگر بودند و این به این معنا است که آموزش و پرورش در سال تحصیلی 94-93 توانسته تعدادی از دانش آموزانی که خارج از مدرسه بودند را جذب کند و یک گام به سمت تحت پوشش بردن دانش آموزان‌ برده است.

وی ادامه داد:  امسال آموزش و پرورش  باید 40 هزار کسری نیروی انسانی را جبران می‌کرد که خوشبختانه با ساماندهی نیروی انسانی و با استفاده بهتر از منابع توانست این کسری نیروی انسانی را جبران کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از محل صرفه جویی که در ساماندهی نیروی انسانی انجام گرفت توانستیم 20 درصد فوق‌العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی را افزایش دهیم.

فانی با اشاره به توسعه مشارکت به عنوان سیاست دوم آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه دولت وفصل حاکمیت  و دستگاهی که زیر ساخت منابع انسانی کشور راتامین می‌کند متعلق به یک وزارتخانه نیست بلکه تعلق به همه مردم، نهادهای دولتی و عمومی و غیر دولتی است که با بهره گیری از تمام امکانات باید بتواند به اهداف خود دست یابد.

وی اضافه کرد: امضای تفاهم‌نامه با حداقل 15 وزارتخانه و دستگاه دولتی نخستین اقدامی بود که این وزارتخانه در راستای توسعه مشارکت انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم از منابع این معاونت به تجهیز پژوهشسراهای دانش آموزی پرداختیم به طوری که 50 پژوهشسرای دانش آموزی امسال به تجهیزات آزمایشگاهی نانو مجهز شدند.

فانی در تصریح کرد: در راستای توسعه مشارکت حضور خیرین مدرسه ساز در سال 93 در مقایسه با سالهای گذشته بیشتر بود به طوری که امروز با حضور رئیس جمهور شاهد افتتاح مدرسه‌ای در تهران بودیم که 7 میلیارد تومان هزینه داشت که نیمی از آن را دولت و آموزش و پرورش و نیمی دیگر را خیرین پرداخت کردند.

*تعیین تکلیف مجتمع‌های آموزشی روستایی در آینده


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه  با گذشت چند ماه از سال تحصیلی 94-93 چه تعداد مجتمع‌های آموزشی شهری و روستایی ابقاء و منحل شده‌اند، گفت: تعداد اندکی از مجتمع‌های شهری که با مفاهیم و استانداردهای در نظر گرفته شده  مطابقت داشته را حفظ کرده‌ایم و مابقی مجتمع‌های آموزشی شهری که نتوانستند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را رعایت کنند به مدرسه عادی تبدیل شده است.

فانی در ادامه افزود: در خصوص مجتمع های آموزشی روستایی نیز پژوهشی در حال انجام است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم تا قبل از ساماندهی مدارس برای سال تحصیلی آینده تکلیف این مجتمع‌ها نیز مشخص شود.

فانی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی در هر روز 7.3 کلاس درسی توسط خیرین ساخته شده است.

وی همچنین گفت: در ادامه توسعه مشارکت استفاده از توان مدارس دولتی از طریق خرید خدمات آموزشی صورت گرفته است و در حال حاضر 40 هزار دانش آموز از همین طریق با پرداخت هزینه توسط دولت در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند همچنین در کنار این موضوع با تاسیس مدارس مشارکتی 140 هزار دانش آموز را تحت پوشش آموزش و پرورش  بردیم.

وی با اشاره به اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی سومین سیاست وزارت آموزش و پرورش است اظهار کرد: مدیران توانمند می‌توانند مدارس را بهتر اداره کنند در سال 94 -93 برنامه‌ ای تحت عنوان تعالی مدرسه در 5 هزار و 700 مدرسه در سراسر کشور درحال اجراست و ما با اجرای این برنامه به دنبال توانمند سازی مدیران مدارس و افزایش اختیارات مدارس و بالا بردن استانداردها هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گذراندن دوره‌های آموزشی به مدیران مدارس در تابستان گفت: در حال حاضر توسط ارزیابی مدارس توسط واحدهای دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد.

فانی یکی دیگر از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را عملیاتی کردن بودجه عنوان کرد و گفت: این موضوع از تکالیف برنامه پنجم توسعه بوده و امسال با اجازه مجلس در نیم درصد از مدارس طرح بودجه‌ریزی مدارس انجام می‌شود همچنین در بودجه سال 94 درخواست بودجه ریزی عملیاتی در 5 درصد مدارس را کرده‌ایم که لایحه آن در مجلس است و منتظر تصویب درصد توسط مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه تمرکز زدایی سیاست پنجم وزارت آموزش و پرورش  است تصریح کرد: آموزش و پرورش یک وزارتخانه به شدت متمرکز است و این درحالی است که ما می‌توانیم بخشی از امور را به استانها واگذار کنیم که با بررسی انجام شده 84 مورد از وظایف آموزش و پرورش را می‌توان به استانها واگذار کرد و ما امیدواریم با هدف گذاری انجام شده میزان بخشنامه‌هایی که به استان‌ها ارسال می‌شود 20 درصد کاهش یابد تا اختیارات مناطق افزایش یابد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند تحول نظام آموزشی کشور از جمله برنامه‌هایی است که به دنبال آن هستیم تاکید کرد: سند تحول یک سند ارزشمند است اما تا کنون طراحی و تصویب آن به نتیجه رسیده ولی برای اجرای آن نیاز به یک نقشه راه داریم که این نقشه تا آخر بهمن‌ ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: سند تحول نظام آموزشی کشور و نقشه راه آن مبنای برنامه آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود البته امسال در اعتبار کیفیت بخشی از 131 راهکار سند تحول به 40 راهکار ورود پیدا کردیم و در قالب 99 برنامه در برنامه‌های سال 93 آنها را اعلام کردیم که درحال حاضر در مدارس اجرا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فعالیت‌های زیادی در بحث  پرورشی و تربیت بدنی در سال گذشته صورت گرفته است تصریح کرد: یکی از فعالیت‌ها المپیاد درون مدرسه‌ای بوده است که 3میلیون دانش آموز را درگیر خود کرده‌است و به دنبال این المپیاد کانون‌های درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای برای رشد استعداد دانش آموزان شکل گرفته است.

 وی در ادامه با اشاره به انتشار مطلبی در رسانه‌ها مبنی بر وجود 9میلیون بی سواد در کشور گفت: انتشار این خبر باعث شد تا شورای عالی سواد  آموزی پس از سال‌ها تشکیل جلسه دهد.

وی افزود: به همین منظور راهکارهایی با هدف کاهش بی سوادی در کشور در  کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رساندیم و این موضوع را فردا در جلسه دولت مطرح خواهیم کرد.

وی یکی از مشکلات بی سوادی را عدم پذیرش دعوت آموزش و پرورش از سوی بی سوادان دانست و تاکید کرد: در طرحی که فردا در دولت مطرح می‌شود روش‌های تشویقی برای شرکت کردن بی سوادان در کلاس‌ها مطرح می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که امسال برای نخستین بار 400هزار نفر از اولیای دانش آموزان بی سواد شناسایی و راهی  کلاس درس شدند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر 600 دارالقرآن دانش آموزی را در کشور فعال کرده‌ایم همچنین 101 پژوهش سرا به پژوهش سراهای قبلی اضافه کردیم.

وی در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای شیر مدارس امسال یادآور شد: در اعتبارات سال 93 ، 150میلیارد تومان برای شیر مدارس پیش بینی شده است علاوه بر 200میلیارد تومان نیز از محل یارانه‌ها برای شیر مدارس پرداخت می‌شود.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون کارمند داریم که 99درصد اعتبارات پرنسلی را به خود اختصاص داده‌اند عنوان کرد: یکی از مشکلات این است که با یک درصد اعتبارات باید پاسخگوی خیلی از نیازها باشیم، این امکان پذیر  نیست.

وی با اشاره به اینکه هر کارمند دارای مدرک تحصیلی لیسانس بعد از 30سال بازنشسته می‌شود بیان کرد: کارمندان فوق لیسانس به بالا در صورت  تمایل می‌توانند بعد از 35سال بازنشسته شوند.

فانی گفت: متاسفانه نیروی انسانی در مدارس به خوبی توزیع نشده است و بعضی از مناطق کسری نیروی انسانی دارند و بعضی از مناطق با تراکم نیروی انسانی مواجه هستند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه خود موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان را مطرح می‌کند و رای گیری در این خصوص انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش 24درصدی بودجه ‌آموزش و پرورش تصریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای دولت در بودجه سال 94 نسبت به سال 93، 11.2درصد رشد داشته است و این در حالی است که ‌آموزش و پرورش 20.7درصد رشد داشته است هم چنین تملک دارایی دولت 15.8درصد بوده ا ست اما آموزش و پرورش 25.3درصد بوده است که این امر نشانگر این است که بودجه آ‌موزش و پرورش در اولویت دولت است.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش بدهی‌هایی از جمله مطالبات فرهنگیان از سال‌های قبل دارد افزود: سال گذشته 112.5درصد در همین خصوص از کل اعتبارات تخصیص گرفته‌ایم و امسال هم امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تخصیص بیشتری بگیریم و بدهی سنوات قبل را به نتیجه برسانیم و پرداخت  کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که آیا آ‌موزش و پرورش نیروی مازاد  دارد یا خیر گفت: در برخی از رشته‌ها و جنسیت‌ها در بعضی مناطق مازاد و در برخی دیگر  کمبود داریم، مناطق مانند تهران، مشهد نیروی اضافی داریم که به این ترتیب امسال در دانشگاه فرهنگیان سیاست از بوم برای بوم را اتخاذ کردیم.

وی با بیان اینکه امسال انتقال نیرو به تهران تقریبا به صفر رسیده و حداقل 130نفر امسال به شهر منتقل شده‌اند افزود: تا شش سال ‌آینده با اتخاذ چنین سیاست‌هایی پیش بینی می‌کنیم که به یک تعادل نسبی برسیم.

وی در خصوص استفاده از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها و جذب آنان در آموزش و پرورش عنوان کرد: اساس نامه دانشگاه فرهنگیان راهنمای اثر کار این دانشگاه است و بر اساس این ماده آموزش و پرورش اجازه دارد در مواردی از لیسانسیه سایر دانشگاه‌ها و طلابی که از حوزه‌های علمیه در سطوح حداقل لیسانس هستند با برگزاری آزمون و گذراندن دوره یک ساله مهارت های حرفه‌ای معلمی و دریافت گواهی نامه‌ای از دانشگاه فرهنگیان جذب و استخدام شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ در حال حاضر دستورالعملی را تهیه کرده و در حال بررسی آن هستیم و به شرط دریافت مجوز از سازمان مدیریت برای جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها ‌آزمونی را برگزار می‌کنیم.
 
وی در خصوص استیضاح خود گفت: مجلس شورای اسلامی دارای اختیاراتی است و آموزش و پرورش نیز تابع قواعد و اختیارات آن است و من در این خصوص نگرانی ندارم و هرچه که خیر و صلاح باشد به نتیجه می‌رسد ضمن آنکه به عهده گرفتن این وظایف در آ‌موزش و پرورش احداث تکلیف بوده و امیدواریم که تجربیات ما برای این وزارتخانه مفید باشد.
 
فانی در پایان در پاسخ به این سوال که آ‌یا برای کاهش تنبیه بدنی این دانش آموزان راهکاری داریم عنوان کرد: اگر گزارشی از تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس داشته باشیم از طریق هیئت رسیدگی به  تخلفات اداری آن را پیگیری می‌کنیم و البته می‌توانیم در کنار ارشادات و

انتهای پیام/

برچسب ها: مرکز ، اسکان ، فرهنگیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
-
فرهنگی
۱۸:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
در منطقه آموزشی ما که تقریبا 450 نفر فرهنگی مشغول به خدمت هستند به تعداد 80 نفر وام سهمیه داده شده ! پس بقیه چی میشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
سلام وزير عزيز تر ازجان، آقای فانی
سنوات ارفاقی(از سال 88 تا91) 5سال به 6سال معلمان استثنايي را هم حل کنيد. خدا خيرت بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
خدا خودش به داد معلما برسه!
Iran (Islamic Republic of)
معلم استثنايي
۲۳:۴۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
سلام آقای فانی
مشکل 5سال به 6سال سنوات ارفاقی(از سال 88 تا91) معلمان استثنايي را هم حل کنيد.من ا... توفيق.
Iran (Islamic Republic of)
معلم روستا
۱۹:۴۲ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
باسلام چرا به ما معلمان روستایی که در روستا باچندپایه بودن کلاس ها فقط به خاطر معاون آموزگار بودن اضافه نشده ان وقت به دیگرمعلمان اضافه شده فرق ما درچیست
Iran (Islamic Republic of)
همکار فرهنگی
۱۹:۱۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
کجا وام میدین ؟ هزار و یک تبصره قرار دادید ,که به هیچکس تعلق نمیگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
مثلا بند اول:
- يا خودت فوت کرده باشی يا اطرافيان!
- يا خودت سرطان گرفته باشی يا اطرافيان!
-...!!
Iran (Islamic Republic of)
قراردادی
۱۸:۵۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
آیا آقای فانی فکری و برنامه ای برای نیروهای قراردادی دارد؟ آیا نمی تواند آنها را به پیمانی تبدیل کند؟
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۸:۳۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
استیضاح آقای فانی درخواست همه فرهنگیان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۳
داداش من با استيضاح فانی که هيچ، با استيضاح ده تا از اين افراد به نظرت مشکل ريشه ای ما معلما حل ميشه!