عطرچیان بیان کرد:

ترانزيت حدود 11 ميليون تن كالا از خاک ايران

بيش از 10 ميليون و 890 هزار تن كالا از كشور در ده ماه سال جاري از خاک ايران ترانزيت شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 9 و نيم درصد افزايش يافته است.

ترانزيت حدود 11 ميليون تن كالا از خاک ايرانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدير كل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اين مطلب گفت:توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت راهگذرها و كريدورهاي ترانزيتي از خاک ايران کمک کرده است در اين مدت 10 ميليون و 338 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي معادل 95 درصد از طريق جاده و 552 هزار تن معادل 5 درصد با راه‌آهن ترانزيت شود كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزيت جاده‌اي 8 و نيم درصد افزايش نشان مي دهد.

محمدجواد عطرچيان اظهار داشت : از اين ميزان  4 ميليون و 776 هزار تن را مواد نفتي و 6 ميليون و 113 هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل مي دهد كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي کالاهايي مانند مواد سوختي، انواع پنبه، كالاهاي ساختماني، لوازم خانگي، وسايل نقليه باري و مسافري است.

وي افزود: در ميان مرزهاي کشور بندرعباس با 2 ‌ميليون و 851 هزار تن معادل 26 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود و مرزهاي پرويزخان، باشماق و بازرگان در رده‌هاي بعدي قرار دارد.

عطرچيان گفت : در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با 3 ‌ميليون و 583 هزار تن معادل 33 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌هاي بعدي قرار دارد.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از 470 هزار سفر-  كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 293 هزار دستگاه معادل 62 درصد با كاميون ايراني بوده است.

وي خاطرنشان كرد: تصميم هاي مؤثر و راهبردي و تجهيز امكانات و زيرساخت‌ها، تسهيلات گسترده حمل و نقل و هماهنگي سازمان‌ها در ترانزيت در بهره‌برداري از موقعيت جغرافيايي و منحصر بفرد کشورمان نقش قابل توجهي دارد.

عطرچيان از رويكرد جديد و تلاش جدي وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي براي بهره‌مندي از توانمندي بخش خصوصي و صاحبان شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي و تشكلهاي صنفي براي افزايش ترانزيت خبر داد که كه در اين زمينه نقش‌آفريني بسيار مناسبي دارد و از عوامل مؤثر در رشد ترانزيت است.

عطرچيان افزود: جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند قطب ترانزيت منطقه باشد و شناسايي ظرفيت‌هاي منطقه‌اي و برقراري روابط‌ ديپلماسي بين كشورهاي همسايه و منطقه آسيا در دستور كار است تا با رشد و توسعه قابليت‌هاي موجود و با مديريت صحيح روند ترانزيت روز به روز رشد داشته باشد و رونق يابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترانزیت ، خاک ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار