وظیفه‌ای مقدس بر گردن نتانیاهو!/ در آغوش کنگره؛ تبلیغ انتخاباتی یا هراس از ایران/ بازیگری بنیامین و باراک با کارگردانی کنگره

تنش‌ها میان کاخ سفید، کنگره آمریکا و همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیشتر شبیه یک سناریوی سیاسی است که ظاهرا بازیگرانش به خوبی به ایفای نقش خود واقف هستند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه امریکا در حالی به نمایندگان کنگره می‌گوید که دولت امریکا می داند هدف کنگره از تحریم های بیشتر کمک به دولت برای امتیازگیری بیشتر از ایران است که کنگره این کشور در اقدامی جالب توجه از بنیامین نتانیاهو ،نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تصویب تحریم‌های بیشتر دعوت می‌کند.

تلاش‌های جامعه بین المللی برای دستیابی به توافق که یک نفر آن را به سخره گرفته است

بلینکن در بخشی از سخنان خود می‌گوید؛ آنچه امروز به یقین می‌توانم بگویم مطلبی است که افراد بسیار مطلع می‌گویند، دیپلمات‌های حرفه‌ای که مذاکرات را هدایت می‌کنند و در چند سال گذشته مستقیم با دیپلمات‌های ایرانی و شرکای بین المللی ما در ارتباط هستند، بر این باورند، خطر (وضع تحریم ها جدید) واقعی، جدی و به کلی غیرضروری است.

چرا باید چنین ریسکی کرد و چشم انداز توافقی را به خطر انداخت که موفقیت یا شکست آن در دو ماه آینده مشخص می‌شود؟ چرا چند ماه دیگر صبر پیشه نکنیم و شیوه دیپلماسی را تمام و کمال نیازماییم؟ شتابزدگی نه تنها عایدی ندارد بلکه هر آنچه به دست آمده از دست می رود.

تلاش‌های جامعه بین المللی برای دستیابی به توافق که یک نفر آن را به سخره گرفته است
 
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها یادآوری کرده است که سیاست آمریکا درباره تهدید هسته‌ای ایران از نگرانی‌های من نکاسته است و این مساله را تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی دانسته است.

این مساله از منظر نگاه نتانیاهو اینچنین قابل توضیح است که آمریکا و اسرائیل در‌باره اینکه باید از ساخت سلاح هسته‌ای ایران جلوگیری شود توافق دارند اما میان ما و آمریکا درباره نحوه ایجاد محدودیت توسط جامعه بین‌المللی اختلافات عدیده‌ای وجود دارد ، وی می‌گوید هر دوی ما می خواهیم که ایران به یک کشور صاحب سلاح هسته‌ای تبدیل نشود اما من می‌گویم که اقدامات انجام شده کافی نیست.

تلاش‌های جامعه بین المللی برای دستیابی به توافق که یک نفر آن را به سخره گرفته است
 
 چندی پیش خبرگزاری رویترز با اشاره به انزوای نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران نوشت: پس از آنکه نتانیاهو در سخنرانی‌اش در سازمان ملل، ایران را مثل داعش خطرناک دانسته بود به نظر نمی‌رسد هیچ کشوری حتی آمریکا در این موضع علیه ایران با او همراه باشد و از او حمایت کند، اما با دعوت صورت گرفته از نتانیاهو از سوی کنگره این کشوراین بیانات از سوی کنگره چندان قابل توجه نبوده است.
 
تنش‌هایی میان کاخ سفید از یک سو و کنگره آمریکا و همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، در موضوع دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره با محوریت ایران وجود دارد.

اما در همین بازه‌ی زمانی کانال ۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی در  گزارشی مدعی شده است که تل‌آویو انتظار دارد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ ظرف چند هفته آینده اتفاق بیفتد!.

بسیاری رسانه‌ها اظهارات نتانیاهو را بازتاب داده‌اند که از سفر خود به آمریکا برای سخنرانی در کنگره دفاع کرده است، بر این مبنا نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس گفته، برای بیان مواضع دولتش در قبال موضوع هسته‌ای ایران، به هر جایی که دعوت شود، سفر خواهد کرد.
 
این در حالی است که ‌به جز مخالفت دولت اوباما با حضور نتانیاهو در کنگره، احزاب و شخصیت‌های سیاسی مخالف نتانیاهو در خود رژیم صهیونیستی نیز از این موضوع انتقاد کرده و با توجه به در پیش بودن انتخابات در این رژیم، این سفر را نوعی تبلیغات انتخاباتی از سوی نتانیاهو دانسته است.

اما انگار نتانیاهو به میهمان ناخوانده بودن عادت دارد چنانکه در راهپیمایی پاریس هم علی رغم مخالفت مقامات پاریس حضور یافت.

تلاش‌های جامعه بین المللی برای توافق را یک نفر به سخره گرفته است/کاهش قیمت نفت تاثیر تحریم‌ها را کم می‌کند 
 
 ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده ضمن دفاع از تصمیم نتانیاهو گفته، این یک وظیفه مقدس است که نخست‌ وزیر اسرائیل بر گردن دارد تا مواضع خود در قبال ایران را بیان نماید.  
 
همه این سخنان از ترس رژیم صهیونیستی نشات گرفته و معتقدند توافق هسته‌ای که اکنون ایران و ۱+ ۵ در حال بحث درباره آن هستند، می‌تواند وجود رژیم صهیونیستی را به خطر بیندازد، زیرا ایران را در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قراردارد.

رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) مدعی شده، ایران در پاسخ به حمله اخیر صهیونیست‌ها در سوریه ، یهودیان را در دیگر کشور‌ها هدف قرار خواهد داد.  
 
اسرائیلی ها از این مساله هراس دارند که، ایران و حزب الله این اقدام را در هماهنگی با یکدیگر انجام خواهند داد و مرزهای آن نیز در منطقه خاورمیانه نخواهد بود.
 
ریاست جمهوری ایران گفته است، دستیابی به توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+ ۵ بسیار نزدیک است، روحانی در دیدار با وسنا پوسیچ، وزیر خارجه کرواسی گفته، مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ رضایت بخش بوده و در عین حال،‌ تأکید کرده برای اینکه مذاکرات به سرعت نتیجه دهد، باید اراده سیاسی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد.

همچنین مجلس ایران به‌صورت علنی اعلام کرده که اگر تحریم‌های جدید تصویب شوند، قانونی مصوب خواهند کرد که "دولت را موظف می‌کند اگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال شوند، غنی‌سازی را افزایش دهیم. اکنون غنی‌سازی تا ۲۰ درصد را متوقف کرده‌ایم، که برای رآکتور تهران نیاز داشتیم ، ایران نیازهای دیگری برای غنی‌سازی حتی با غنای بیشتری دارد و مجلس خواهان آن هستند.

علاوه بر تحریم‌های علیه ایران چندی است که مساله کاهش قیمت نفت فشار بر جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد را هدف قرار داده‌اند.
 
اما محمد جواد ظریف درباره کاهش اخیر قیمت نفت آن‌گونه که در وال‌استریت ژورنال  اشاره شده، بیان کرده میان کشورهایی که از افت قیمت نفت ضرر خواهند دارد، از نقطه‌نظر تولید ناخالص ملی، ایران بین ۳۵ کشوری که زیان خواهند دید، در رتبه ۲۰ قرار دارد، برخی دوستان ما که قیمت‌ها را پایین می‌آورند در رتبه‌های چهار و پنج قرار دارند، بنابراین آنها بسیار بیشتر از ایران آسیب خواهند دید.


تلاش‌های جامعه بین المللی برای دستیابی به توافق که یک نفر آن را به سخره گرفته است
 
به گفته وزیرامور خارجه کشورمان "ما وابستگی به نفت را در بودجه از حدود ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش داده‌ایم و این کاهش قیمت نفت این امر را بر ما تحمیل کرده که به‌نوعی خوب است".
 
کاهش قیمت نفت "تأثیر تحریم‌ها بر ایران را کاهش می‌دهد زیرا اکنون که قیمت نفت پایین است تأثیر [تحریم‌ها] بر اقتصاد ما نسبت به یک ماه پیش بسیار کمتر شده است، بنابراین پیامدهای اقتصادی این هستند که ما تمایل کمتری به توافق خواهیم داشت و در نتیجه نسبت به سال قبل آمادگی کمتری برای امتیازدهی به‌منظور نیل به توافق خواهیم داشت زیرا دستاورد کمتری خواهیم داشت".

ظریف در ادامه تأکید کرد که اگر پای عزت ایران به میان بیاید ابایی از رویارویی نخواهد داشت. "اما فکر نمی‌کنم که این امر ضروری باشد. من اعتقادی ندارم که ۱۰ سال رویارویی نتایج مثبتی برای هیچ کس نخواهد داشت. ۱۰ سال تحریم ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانتریفیوژ در پی داشته، دقیقاً آن چیزی که [تحریم‌ها] می‌خواستند متوقف کنند، همچنین سختی‌های اقتصادی برای مردم ایران پدید آورده‌اند، این نمونه‌ای کلاسیک از بازی باخت ــ باخت است"

اما نکته‌ای که در پایان باید در نظر داشت این است که آیا علی رغم تصمیمات و توافقات جامعه‌ی بین المللی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، انجام چنین اقداماتی از سوی کنگره ایالات متحده چگونه قابل تحلیلی است و آیا چیزی جز این نکته است که آنان در نظر دارند روند این توافق را دچار مشکل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار