حجت الاسلام و المسلمین زائری:

مسابقه بین المللی آزادی بیان غربی صبر غربی‌ها را می‌آزماید

مسابقه بین المللی آزادی بیان غربی با موضوع هولوکاست در واقع به نوعی آزمایش صبر و تحمل غربی‌ها بنا به آنچه که شعار آن‌ها در رابطه با "آزادی بیان مرزی ندارد"، است.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران  کنفرانس خبری دومین مسابقه بین المللی آزادی بیان غربی با موضوع هولوکاست  با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی و حجت الاسلام محمدرضا زائری در دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی برگزار شد.
 
بنا بر این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت السلام و المسلمین زائری گفت: ما با این برنامه می‌توانیم در رابطه با موضع مشترکمان صحبت کنیم و به سمت یک خطر واحد برویم. قصد این مسابقه، توهین به قربانیان هولوکاست نیست، بلکه اصل ماجرای هولوکاست را محکوم می‌کنیم، زیرا ما با هر هولوکاستی در هر زمان و مکان مخالفیم و اصل دیگر کشی را محکوم می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: قصد ما نشان دادن این بازی است که صهیونیست‌ها به راه انداخته‌اند و طی دهه‌های گذشته در حال دیگر کشی‌های دیگر به بهانه‌ی هولوکاست هستند.
 
وی ادامه داد: ما با این مسابقه قصد داریم پیرو همان صحبت مقام معظم رهبری با جوانان غربی و اروپایی صحبت کنیم و آنان را به فکر کردن در رابطه با این موضوع دعوت کنیم.
 
وی افزود: در چند روز گذشته شاهد این موضوع بودیم که "گوردون براون" حتی پاپ را هم محکوم کرد اما ما می‌خواهیم با این مسابقه صبر آنان را آزمایش کنیم زیرا این مسابقه به نوعی صبر آزمایی و نشان دادن آستانه‌ی تحمل آن‌ها است. باید اجازه داده شود هرکسی نظر خود را در رابطه با هولوکاست بیان کند.
 
زائری عنوان کرد:‌بارها دیده‌ایم که وقتی کسی در رابطه با هولوکاست پژوهش می‌کند، مورد بازخواست قرار می‌گیرد. من می‌خواهم این را بگویم که اگر آن‌ها در رابطه با هولوکاست و اتفاقات آن اطمینان دارند، بگذارند در رابطه با آن بحث علمی شود. ما در رابطه با مقدس ترین مسائل دینی‌مان نیز باب بحث علمی را نبسته‌ایم و پژوهش‌های بسیاری از سوی افراد مختلف در رابطه‌ با مسائل دینی‌مان انجام شده است، اما چطور به یک موضوع مثل هولوکاست اجازه‌‌ی پژوهش داده نمی‌شود، زیرا ما معتقدیم که این یک دروغ بزرگ است که دنیا را با آن سر کار گذاشته‌اند. در این مسابقه هولوکاست و اتفاقات آن مورد بحث قرار گرفته و اتفاقات آن به چالش کشیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: در چند وقت اخیر شاهد بودیم که مجری cnn به دلیل مطرح کردن یک موضوع نرم در رابطه با یهودیت اخراج شد اما وقتی چنین موضوعاتی به مسلمانان می‌رسد، می‌گویند آزادی بیان مرزی ندارد. این مسابقه به نوعی آزمایش صبر آن‌ها است برای آن‌چه که ادعا می‌کنند و البته دعوت جوانان آمریکایی و اروپایی به فکر کردن و تامل در رابطه با این موضوع است.
 
زائری تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در دوره‌ی گذشته در این مسابقه شرکت کرده بودند، بنا به تهدید‌هایی کنار کشیده‌اند اما آقای طباطبایی به صورت جدی به کار در این حوزه پرداخت. اصرار ما برای راستی آزمایی غربی‌ها به این دلیل است که نگران هولوکاست‌های جدید هستیم. ما اگر شعار بدهیم، شعار ما "نه غزه نه لبنان" نیست، بلکه شعار ما "هم غزه هم لبنان، جانم فدای انسان" است، زیرا به مفهوم واقعی کلمه نگران انسانیت هستیم. سوال ما این است که اگر کشتاری رخ داده،‌ چرا خاک افراد دیگر مورد قصب قرار گرفته است؟ برای مثال چرا قطعه‌ای از خاک آلمان را به یهودیان ندادند، امروز فراخوان این مسابقه آغاز می‌شود و از داخل و خارج پذیرای آثار هنرمندان است.
 
در ادامه مسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست با سابقه کشورمان عنوان کرد: در سال 84 همزمان با اولین توهین‌های کاریکاتوریست‌های دانمارکی،‌ ما بلافاصله موضع گرفتیم زیرا به نظرمان زبان کاریکاتور می‌تواند زبان مناسبی برای بیان بخشی از حقیقت باشد و بنا به گفته‌ی‌ آن‌ها که آزادی بیان معنی ندارد و چارچوب‌هایی که آنان برای برخی مسائل به صورت سفت و سخت تعیین می‌کنند، ما هم این گونه آزادی بیان را نشان دادیم.
 
وی ادامه داد: وقتی این مسائل را مطرح کردیم،‌ دیدیم که حساسیت بسیاری زیادی نشان دادند و این برای ما عجیب بود.
 
این کاریکاتوریست ادامه داد: برای ما جالب است که بر اساس تحقیقات یک پروفسور که در جنگ جهانی دوم که گفت چهار میلیون نفر در حادثه‌ی هولوکاست کشته شده‌اند،‌غربی‌ها در قبال این گفته‌ی او موضع گرفتند و گفتند حدود 6.5 میلیون نفر در این حادثه کشته شده‌‌اند. بحث ما هولوکاست نیست، بلکه بحث اصلی ما این است که چرا این تاوان را باید مردم مظلوم فلسطین بپردازند، درحالی که در جنگ جهانی دوم فلسطینی‌ها نقشی نداشتند. ما بارها دیده‌ایم که افرادی که در رابطه با هولوکاست تحقیق کرده‌اند، هنوز در زندان هستند.
 
طباطبایی بیان کرد: ما نگران کشتار جمعی به خصوص در جهان معاصر و در کشورهایی همچون غزه،‌ افغانستان و عراق هستیم.
 
وی بیان کرد: جوایز ما برای نفر اول 12 هزار دلار، برای نفر دوم 8 هزار دلار و برای نفر سوم 5 هزار دلار است و آخرین مهلت ارسال آثار تا اول آوریل است. علت اینکه آخرین مهلت ارسال آثار را اول آورین اعلام کردیم، این است که خود غربی‌ها اعتقاد دارند اول آورین روز دروغ بزرگ است و ما این جریان را به عنوان یک دروغ بزرگ قلمداد می‌کنیم.
 
طباطبایی افزود: مثل دوره‌ی قبل از حضور هنرمندان سراسر جهان به خصوص مسلمانان جهان بهره مند خواهیم شد، زیرا کاری که شارلی ابدو کرد، باعث جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مسلمانان شد. در واقع هدف ما در این مسابقه پرداختن به جریانی است که افرادی به صورت پنهانی این موضوعات را پشتیبانی می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: هنگامی که دوره‌ی اول این مسابقه را برگزار کردیم،‌ سه روز بعد از اعلام فراخوان یک کاریکاتوریست از استرالیا اثرش را برای ما ارسال کرد و ما آن اثر را روی سایت خود قرار دادیم اما بلافاصله بعد از چند روز او با ما تماس گرفت و گفت اینجا تحت تدابیر شدید امنیتی است و بارها مورد بازجویی قرار گرفته است،‌ به همین دلیل اثر او را از روی سایت برداشتیم.

طباطبایی افزود: دو هفته بعد از اعلام فراخوان نیز یک کارکاتوریست از کشور برزیل اثرش را برای ما ارسال کرد که با توجه به اتفاق قبلی ما از او پرسیدیم که مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد؟ و او گفت اما بعد از مدتی از سوی صهیونیست‌ها مورد تهدید قرار گرفت. بعد از این اتفاق، ما به او گفتیم که اگر جان او در خطر است، اثر او را از روی سایت برداریم، اما او خواهان ماندن اثرش بر روی سایت بود. بعد از این اتفاق، تعداد بسیار زیادی از کاریکاتوریست‌های برزیلی، کاریکاتور‌های خود را ارسال کردند و گفتند اگر هموطن ما کشته شود، ما هم خواهان کشته شدن هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ی قبل نمایشگاه در موزه‌ی فلسطین برگزار شد. امسال نیز در موزه‌ی فلسطین و چند نمایشگاه دیگر در سطح شهر برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار