موگرینی: اقدام مشترک راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد نقش منطقه‌ای ایران حیاتی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی اعلام کرد که اندیشه و اقدام مشترک راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد نقش منطقه ای ایران حیاتی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز،"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی در موسسه "بروکینگز "گفت:     اندیشه و اقدام مشترک  راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد نقش منطقه ای ایران حیاتی است.

موگرینی گفت: ما به کندی اما با اطمینان در حال گسترش همکاری امنیتی و دفاعی آمریکا و اتحادیه اروپا هستیم. آمریکا روشن ساخته است انتظار دارد شریک اروپایی مسئولیت امنیتی بیشتری در همسایگی خود نشان دهد و آمریکا دیگربا توسعه توانایی دفاعی اروپایی ها احساس ناراحتی نمی کند بلکه احساس خوبی دارد.

موگرینی گفت:اتحادیه اروپا در حال افزایش ماموریت تامین امنیت است و تا امروز در بیش از سی ماموریت که تاکید آنها بر اصلاحات اساسی و ایجاد ظرفیت است، شرکت کرده است.

در حالی که ناتو عمدتا مسئولیت امنیت دفاعی را در اختیار دارد،اتحادیه اروپا نیز نقش رهبری را در کمک به اعضاء ،همسایگان و شرکا برای حاکمیت خوب  برعهده دارد که منجر به کاهش فساد مالی و کاهش آسیب پذیری در برابر بی ثباتی ناشی از دخالت خارجی خواهد شد.این کار نیاز به زمان دارد اما فکر می کنم این سرمایه گذاری خوبی است.

وی گفت:من معتقدم همکاری اتحادیه اروپا و ناتو هیچ کس را در خطر قرار نمی دهد. من افتخار می کنم که در نخستین روز مسئولیت با دبیر کل ناتو دیدار داشتم. ما همکاری نزدیک و قوی را شروع کردیم اما چالش های مشترک نیز داریم.
حتی اگر 28  کشور کاملا با چالش مواجه نباشند اما چالش قابل توجهی دارند.

وی گفت:در سال پیش رو علاوه بر همکاری امنیتی،  همکاری ما با آمریکا در زمینه تجارت آزاد افزایش خواهد یافت.ما این را طرح برد-برد می دانیم که موجب ایجاد فرصت های شغلی و کاهش هزینه شرکت ها خواهد شد.

وی افزود: ما به خاطر اقدام روسیه در الحاق غیرقانونی کریمه و نقش این کشور در مناقشه در شرق اوکراین این رویکرد مشترک را در پیش گرفتیم و همزمان راه را برای گفتگو درباره حل مناقشه در اوکراین و چالش های مشترک جهانی باز گذاشتیم.

وی در ادامه گفت: ما از تلاشهای اوکراین برای انجام اصلاحات به منظور ریشه کنی فساد مالی و اصلاحات در قانون اساسی، بخش قوه قضاییه ،انتخابات و انرژی حمایت می کنیم.

وی ادامه داد:"در منطقه مدیترانه بحران های متعدد مربوط به هم از لیبی تا سوریه و همچنین عراق،اسرائیل -فلسطین و ایران وجود دارد.همه اینها نیاز به همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا دارد.اتحادیه اروپا و آمریکا هیچ کدام نمی توانند به تنهایی این بحران ها را حل کنند."

فدریکا موگرینی گفت:در برخی از موضوعات نظیر ایران هرچند هنوز نتیجه نهایی همچنان نامعلوم است اما گفتگوهای هسته ای اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون قدرت خود را ثابت کرده است و ما به صورت مشترک به دنبال راه حل طولانی مدت و قوی هستیم که درباره ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تضمین خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود:از آنجایی که مذاکرات هسته ای کاملا با دیگر موضوعات منطقه ای جدا است، من معتقدم  اندیشه و اقدام مشترک  راهبردی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد نقش منطقه ای ایران حیاتی است.

فدریکا موگرینی گفت:" درباره روند صلح خاورمیانه باید بگویم بن بست باید موجب بازاندیشی اتحادیه اروپا و آمریکا درباره رویکرد ما در این زمینه شود."

افزایش تسلط بازیگران منطقه ای و اقدام اخیر در شورای امنیت برای پایان دادن تلاش فلسطین جهت عضویت در دیوان بین المللی کیفری نشان ازگسترش این مناقشه است.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار